2017-08-03, 18:09
Medlem
Om man vill ta reda på om någon varit intagen för psykiatrisk tvångsvård, var kan man leta ?
Finns det centrala register elle måste man skriva direkt till ansvarig klinik ?

Antar att det är besluten är offentliga handlingar.
Citera
2017-08-03, 19:23
Avslutad
Det beror på om den inne liggande begärt sekretess eller ej. I allmänhet så vänder man sig till den avdelning/klinik där man tros att patienten har eller ligger inne på
Citera
2017-08-03, 21:05
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritafin
Det beror på om den inne liggande begärt sekretess eller ej.
Svammel. Beslut om intagning för psykiatrisk tvångsvård omfattas inte av hälso- och sjukvårdssekretessen.
Citera
2017-08-03, 21:06
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad. Skärpning.

/Mod
Citera
2017-08-03, 21:56
Medlem
Fd intagen sekretess.
Citera
2017-08-04, 07:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Svammel. Beslut om intagning för psykiatrisk tvångsvård omfattas inte av hälso- och sjukvårdssekretessen.
Jo om patienten begär det så måste ju kliniken tillgodo se det.
Citera
2017-08-04, 08:37
Medlem
Ok, men det finns inget centralt register ?
Citera
2017-08-04, 08:50
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Jo om patienten begär det så måste ju kliniken tillgodo se det.
Kvalificerat svammel. För det första råder inte patienten över frågan om sekretess och för det andra gäller som jag redan påtalat hälso- och sjukvårdssekretess inte för beslut om intagning för LPT-vård. Att sekretessen inte gäller framgår klart och tydligt av 25 kap. 10 § 1 offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Citera
2017-08-05, 06:32
Avslutad
Citat:
Kvalificerat svammel. För det första råder inte patienten över frågan om sekretess och för det andra gäller som jag redan påtalat hälso- och sjukvårdssekretess inte för beslut om intagning för LPT-vård. Att sekretessen inte gäller framgår klart och tydligt av 25 kap. 10 § 1 offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Läs nu för f.n noga! När du blir intagen på låt oss då säga LPT så får du ofta frågan- vill du att någon ska veta att du är här, vill du har sekretess- etc etc!! Vet inte hur det fungerar i ditt landsting men i mitt fungerar det så i alla fall, har själv LpT för stunden så LÄS !!
Citera
2017-08-05, 08:18
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Läs nu för f.n noga! När du blir intagen på låt oss då säga LPT så får du ofta frågan- vill du att någon ska veta att du är här, vill du har sekretess- etc etc!! Vet inte hur det fungerar i ditt landsting men i mitt fungerar det så i alla fall, har själv LpT för stunden så LÄS !!
"Läs" säger den som tydligen inte ens bemödar sig om att läsa den referens till lagtexten som jag gett. Här kommer en länk för ökad tydlighet: https://lagen.nu/2009:400#K25P10

Du kan säkert få frågan om du vill efterge hälso- och sjukvårdssekretessen, t.ex. gentemot anhöriga, men för ett beslut om intagning för tvångsvård finns ingen sekretess att applicera. Det gäller för hela landet, oavsett vilket landsting som svarar för din LPT-vård. Det spelar ingen roll hur många gånger du tjoar "läs".
Citera
2017-08-05, 17:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Beslut om saker som intagning för tvångsvård, om fortsatt tvångsvård, om utskrivning m.m. och skälen för besluten omfattas inte av sekretess. Saker som bakomliggande handlingar och vilken vård man får omfattas dock av sekretess.

Frågan om du vill att någon ska veta att du har blivit intagen handlar ju om du vill att de ska kontakta någon så att denna inte oroar sig när du inte svarar/kommer hem etc.

Frågan om sekretess handlar om att vissa uppgifter som omfattas av sekretess kan lämnas ut om samtycke ges av patienten.

Det föreligger alltså ingen sekretess kring beslutet gällande intagning för tvångsvård och det är inget man kan be om att få av sjukvården med tvingande verkan.
Citera
2017-08-31, 11:44
Avslutad
Citat:
"Läs" säger den som tydligen inte ens bemödar sig om att läsa den referens till lagtexten som jag gett. Här kommer en länk för ökad tydlighet: https://lagen.nu/2009:400#K25P10

Du kan säkert få frågan om du vill efterge hälso- och sjukvårdssekretessen, t.ex. gentemot anhöriga, men för ett beslut om intagning för tvångsvård finns ingen sekretess att applicera. Det gäller för hela landet, oavsett vilket landsting som svarar för din LPT-vård. Det spelar ingen roll hur många gånger du tjoar "läs".
Ok får väl se mig som besegrade, grattis(inte drygt menat)/ritafin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in