• 1
  • 2
2006-01-19, 16:24
Medlem
mrbonkerss avatar
det är ju en väldigt läskigt tanke om inte originalet dör under teleportering och du får två helt identiska kloner. men självklart är det så att för din del så innebär teleporteringen döden även om din klon fortsätter att leva ditt liv precis som du hade gjort. det kanske bör tilläggas att jag inte tror på någon slags själ utan endast medvetandet som vilken tankeprocess som helst.
Citera
2007-11-05, 21:57
Medlem
neonguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbonkers
det är ju en väldigt läskigt tanke om inte originalet dör under teleportering och du får två helt identiska kloner. men självklart är det så att för din del så innebär teleporteringen döden även om din klon fortsätter att leva ditt liv precis som du hade gjort. det kanske bör tilläggas att jag inte tror på någon slags själ utan endast medvetandet som vilken tankeprocess som helst.

[Istället för att göra en ny tråd svarar jag på denna och andra som läser får gärna spinna vidare... ]

Men denna tankeprocess som du talar om skapar ju just DETTA medvetande, eller? Logiskt borde ju exakt samma uppbyggnad generera samma JAG-uppfattning. Om inte, så talar du ju nästan för att det finns en själ. Alltså att varje unik individ har en unik JAG-uppfattning, oavsett beståndsdelar. Det skumma med detta är ju dock att då en kopia av en människa skapas, så får den kopian en unik JAG-uppfattning i och med skapandets stund och kommer ju kännas som att födas.

Jag säger inte att jag har svaret på problemet (långt ifrån), detta var bara en reflektion på din syn. Jag har dessutom ingen tro varken för eller emot själar, är inte direkt övertygad av varken det ena eller det andra.
Citera
2007-11-06, 00:09
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Är inte kroppen samtidigt en pågående process? De små elektriska signaler som far genom hjärnan plus hela centrala nervsystemet och i viss mån utgör den kliniska skillnaden mellan liv och död (hjärndöd i stora hjärnan), var hamnar de under den sekund som en teleportering tar?

Visst är väl kroppen en ständigt pågående process. Men att man skulle kunna återuppliva frysta människor är väl inget som tros vara omöjligt i en avlägsen framtid.

Däremot är frågan hur man ska definiera teleportering. Enligt Einstein kan inte information färdas fortare än ljuset. Innebär detta att teleportering är samma sak som att färdas med ljusetshastighet mellan två punkter?
I så fall skulle det ta ca 4 år att teleporteras till närmsta stjärna.
Du har missuppfattat min teori. Även ljuset som ditt sinne/tänk består av rör sig med ljusets hastighet. Eftersom allt är energi (e=energi, mc²=materia*ljusets hastighet upphöjt till 2=allting).

Lite klarare, om du är vid din dator i sverige och tänker att du är vid en strand i Egypten, så använder du ditt sinne (the mind), som består av ljus. Om du fokuserar tillräckligt på blåkopian/tanken att du är i Egypten så att denna tanke ersätter totalt "vid datorn" upplevelsen, som egentligen också bara är en tanke/dröm, så befinner du dig ögonblickligen i Egypten. Allt är energi, allt kan översättas i ljus!

/Einstein

Vad vetenskapen inte har forskat tillräckligt kring är "medvetande". Vi är medvetande. Medvetande är gränslöst. Vetenskapen ser objektivt på verkligheten. Du, jag, vi - är subjekt. Eftersom Vetenskapen använder mycket begränsade metoder och tankesätt/tankestrukturer får den också en mycket begränsad del av Sanningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in