2017-08-03, 16:09
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är inte unikt för Sverige. Även i USA arbetar man enligt samma prio-lista. Möjligen är man. från svenska åklagare, snabbare att anhålla dessa första misstänkta. Men det är nog vanligare att de träffar rätt än motsatsen, både i Sverige och USA.

Jo, det är klart att man ofta träffar rätt, men automatiken i det hela känns inte rätt. Ta mannen som för en del år sen tom blev häktad för mord på sin fru trots att hon blivit dödad av en älg. Hon var täckt av älghår och älgsaliv och ändå så kunde man inte se skillnad på en djurattack och mord. Naturligtvis fanns det inte en tillstymmelse av indicier eller bevis mot mannen. Han blev anhållen och tom häktad i egenskap av äkta make.
Citera
2017-08-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Folk bråkar väl om gammal elektronik som man utvinner några gram guld ur. Hur fan fattade någon eld är min fråga? Var denne självantändnig?
(Oj nu har jag satt fokus på en annan händelse- ja det fanns en tråd som jag följde samtidigt som detta mordet. DÅ när jag läste visste man inte vad som givit kvinnan brännskodor,på rygg och ben, och hon brann visst, dessvärre har jag inte kollat upp-vad det berodde på att hon började brinna.Har fokuserat på detta fallet enbart) Men det finns en tråd om det hela.)
Senast redigerad av moshes 2017-08-03 kl. 16:17.
Citera
2017-08-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, det är klart att man ofta träffar rätt, men automatiken i det hela känns inte rätt. Ta mannen som för en del år sen tom blev häktad för mord på sin fru trots att hon blivit dödad av en älg. Hon var täckt av älghår och älgsaliv och ändå så kunde man inte se skillnad på en djurattack och mord. Naturligtvis fanns det inte en tillstymmelse av indicier eller bevis mot mannen. Han blev anhållen och tom häktad i egenskap av äkta make.
Vi får nog leva med att polisen jobbar efter devisen "litet svinn får man räkna med", är jag rädd.
Citera
2017-08-03, 16:18
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det framgick i tråden att kvinnan Elena är tysk från början, det kanske stämmer ? men har bott/levt i Ryssland. Visst kan hon ha blivit ilsk på någon kuf där vid återvinningstationen.
Det verkar ha blivit en farlig plats för folk, att slänga sopor och ge kommentarer till okänt folk.
VI får avvakta och se om det är en helt okänd person som blivit kränkt av Elenas närvaro eller om det är någon i hennes bekantskaps-krets som ville henne illa.
(I övrigt... samma dag men i en annan del av landet så besökte en kvinna en sopstation och fattade eld.
Personal som arbetar på dessa ställen blir också attackerade - det har verkligen blivit konstigt.)
Okej, frågan är om hon är etnisk tysk då. Är Elena ett vanligt tyskt namn? Jag har stött på det hos folk från forna sovjetunionen men ej hos tyskar. Det där mellannamnet hon har (Soubbota) låter ju väldigt otyskt om man säger så.

Att den nu inplockade mannen är 30 bast eller vad det var styrker ju tesen om en GM utan social/geografisk koppling till BO. Att en 30-åring har att göra med en 55-årig kvinna är ju mindre sannolikt. I så fall vore 64-åringen troligare, fast han är ju inte direkt i den mest brottsaktiva åldern om man säger så.

I fallet Lisa Holm var det ju fråga om en tidigare ostraffad karl (balt) som plötsligt begår ett hänsynslöst mord. Det fallet är ju dock annorlunda på många andra vis (sexualmotiv samt viss planering får man förmoda). En man från samma stad som Lisa Holms mördare dödade ju faktiskt en äldre kvinna i Sverige samma år som Lisa Holm dödades.
Citera
2017-08-03, 16:25
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Okej, frågan är om hon är etnisk tysk då. Är Elena ett vanligt tyskt namn? Jag har stött på det hos folk från forna sovjetunionen men ej hos tyskar. Det där mellannamnet hon har (Soubbota) låter ju väldigt otyskt om man säger så.

Att den nu inplockade mannen är 30 bast eller vad det var styrker ju tesen om en GM utan social/geografisk koppling till BO. Att en 30-åring har att göra med en 55-årig kvinna är ju mindre sannolikt. I så fall vore 64-åringen troligare, fast han är ju inte direkt i den mest brottsaktiva åldern om man säger så.

I fallet Lisa Holm var det ju fråga om en tidigare ostraffad karl (balt) som plötsligt begår ett hänsynslöst mord. Det fallet är ju dock annorlunda på många andra vis (sexualmotiv samt viss planering får man förmoda). En man från samma stad som Lisa Holms mördare dödade ju faktiskt en äldre kvinna i Sverige samma år som Lisa Holm dödades.

Ang. det första du skriver om BO:s etnicitet och huruvida hon var ryska eller tyska.
Jag vet i alla fall (kan ej säga hur) att hon har en sjuk pappa i Ryssland som hon hälsat på tidigare.
Citera
2017-08-03, 16:32
Medlem
Beuls avatar
Citat:

Ostraffad men är L H hans enda offer?
Finns 100 tals försvunna kvinnor i Litauen
Citera
2017-08-03, 16:34
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ang. det första du skriver om BO:s etnicitet och huruvida hon var ryska eller tyska.
Jag vet i alla fall (kan ej säga hur) att hon har en sjuk pappa i Ryssland som hon hälsat på tidigare.
Ja, detta tyder ju på att hon är etnisk ryska.

Den nye mannen är tyvärr också han anhållen på endast misstankegraden "Skäligen misstänkt". Verkar som polisen, hitintills, haft svårt att knyta någon rejält till dådet. Tror dock misstankegraden kommer höjas på den här nye mannen. Dom väntar nog resultat från analyser de tagit på honom. När de svaren kommer så lär misstankegraden höjas.
Citat:
En man i 30-årsåldern har anhållits skäligen misstänkt för mord efter att en kvinna i 55-årsåldern dödades på öppen gata i Surahammar i tisdags.

/.../

– Det pågår en utredning för fullt. Det var tekniska analyser och tekniska beslag tillsammans med vittnesuppgifter som ledde fram till det här nya gripandet. Men det ska påpekas att vi jobbar med andra spår och hypoteser också, säger polisens presstalesperson Jonas Partheen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ytterligare-en-person-misstankt-for-mordet-i-surahammar
Citera
2017-08-03, 16:42
Medlem
Tomatos avatar
Jag tycker det ser ut som något i stil med Anderss*n på dörren där 30-åringen greps.
Kan det vara lägenhet 1202?
https://y.cdn-expressen.se/images/1c/16/1c16b62f62bf4aa0b9f9135800fc0406/1x1/1080@70.jpg
Citera
2017-08-03, 16:46
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tycker det ser ut som något i stil med Anderss*n på dörren där 30-åringen greps.
Kan det vara lägenhet 1202?
https://y.cdn-expressen.se/images/1c/16/1c16b62f62bf4aa0b9f9135800fc0406/1x1/1080@70.jpg
Ja, det gör det och ser ut som ett F för förnamn. Vi har en sån på 5 b, prick 30 år. F*edrik.
Citera
2017-08-03, 16:52
Medlem
Citat:

Jasså-vem?
Hon kan väl vara av Öst-tyskt bakgrund ?då är det inte konstigt att hon hamnar i Ryssland-
eller kanske hamnade hon där genom äktenskap med en ryss.
Verkar vara en driftig och orädd kvinna, läste hennes pedagogiska presentation, och blev imponerad. Hennes ideer i undervisningen är precis vad som behövs för att dagens barn ska bli intresserade.
När polisen grep 60 åringen, så uttryckte de att de skulle gripa en till person. Det måste finnas nåt samband med 60åringen och den nu gripne. Har 60åringen några egna barn,måntro?
Citera
2017-08-03, 16:54
Medlem
Citat:

Elena- Ellena är jättevanligt- i Europa.
Citera
2017-08-03, 16:58
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, det gör det och ser ut som ett F för förnamn. Vi har en sån på 5 b, prick 30 år. F*edrik.

Dömd för grov rattfylla år 2012. Inget allvarligt efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in