Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-01, 13:01
Medlem
Provade att köpa Camel click cigarillos.
Ska då alltså va en cigarill med click funktion i.

Men jag misstänker att detta endast är ett sätt att kringgå lagen om smaksatta cigaretter, eftersom detta inte är en cigarill i mitt tycke.
Tar man bort yttersta lagret av brun tobak så under det är det en helt vanlig cigarett med filter.
Dessutom finns det inga bilder på paketet med svarta lungor eller liknande. Är inte cigariller lika farligt som cigaretter eller?
Citera
2017-08-01, 13:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicokicko
Men jag misstänker att detta endast är ett sätt att kringgå lagen om smaksatta cigaretter, eftersom detta inte är en cigarill i mitt tycke.
Tar man bort yttersta lagret av brun tobak så under det är det en helt vanlig cigarett med filter.
Dessutom finns det inga bilder på paketet med svarta lungor eller liknande. Är inte cigariller lika farligt som cigaretter eller?

Din misstanke är korrekt.

Självklart är det ungefär lika farligt, men lagen funkar inte på samma sätt på cigarrer etc... Märkligt nog.
Citera
2017-08-01, 13:23
Medlem
Cigariller är en mindre variant av cigarrer och det är inte meningen att man ska dra halsbloss av någon av dem. De är lika giftiga som cigaretter men drar man inte halsbloss får man därmed inte i sig lika mycket gift.

Citat:
I slutet av april lanserades cigariller, en mindre variant av cigarr, med klickfunktion. Än så länge är det helt lagligt.

– Det finns ett antagande om att cigariller framför allt används av äldre konsumenter. Eftersom direktivet främst är inriktat på ungdomar och är en skyddslagstiftning så har andra tobaksvaror än cigaretter och rulltobak beviljats vissa undantag, säger Maria Svelander, jurist vid enheten för alkohol och tobakstillsyn på Folkhälsomyndigheten, till Nyheter24.

Cigariller har däremot valts att regleras annorlunda. Här finns det inga regler om smaker eller bildvarningar. Med andra ord kan tobaksprodukter med klickfunktion fortfarande säljas till ungdomar.

Även cigarillerna kan förbjudas

Att tobaksföretagen har hittat ett kryphål betyder dock inte att det inte kommer att täppas igen.

– Men det betyder inte att det med säkerhet kommer att vara så för all framtid. Nu när cigariller med klickfuktion börjar att säljas kommer Folkhälsomyndigheten att i förebyggande syfte följa utvecklingen och starta ett föreskriftsarbete för att planera en eventuell reglering, säger Svelander.
Slut citat.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...er-kryphal-lag
Citera
2017-08-01, 15:02
Medlem
80231s avatar
Vad är en klickfunktion?
Citera
2017-08-01, 15:40
Medlem
Klick är en kula med någon form av smaksättare i som sitter i filtret, När den trycks sönder så blir det en annan smak på cigaretten/cigariller.
Citera
2017-08-01, 21:57
Medlem
Jag tycker inte riktigt dom liknar en vanlig cigg, ser inget moralsikt fel med att JTI har lanserat dom.
Jaså har alldrig ens tänkt på att man kan ta bort det bruna, trodde det var "pappret", som höll ihop ciggen. Tycker snarare att EU deriktivet har gått för långt även om jag är för vissa reglirangar.
Citera
2017-08-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marlbroman1994
Jag tycker inte riktigt dom liknar en vanlig cigg, ser inget moralsikt fel med att JTI har lanserat dom.
Jaså har alldrig ens tänkt på att man kan ta bort det bruna, trodde det var "pappret", som höll ihop ciggen. Tycker snarare att EU deriktivet har gått för långt även om jag är för vissa reglirangar.

Nej ja har inga som helst moraliska problem med det heller! Prova får du se. Är bara ett supertunt lager med brun tobak och under vanligt papper med vanlig cigg tobak i. Till o med brunt tobak papper över filtret
Citera
2017-08-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicokicko
Nej ja har inga som helst moraliska problem med det heller! Prova får du se. Är bara ett supertunt lager med brun tobak och under vanligt papper med vanlig cigg tobak i. Till o med brunt tobak papper över filtret

Okej det ska testas nån gång i framtiden, då kanske jag fattar tycke för dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in