2017-07-31, 23:44
Medlem
En man har fått klippas skäras loss ur en skördetröska under måndagskvällen . Mannen är förd till sjukhus och skadeläget är oklart enligt expressen
Citat:
. http://www.expressen.se/nyheter/man-har-fastnat-i-en-skordetroska-i-vallentuna-kommun/
Hur fastnar man i en sån måste det varit någon som gick bredvid den delen som man kan fastna i sitter väl långt från förarplatsen , någon som vet hur en sån maskin ser ut .
Citera
2017-07-31, 23:56
Medlem
Kan ju vara nåt som fastnat i maskineriet och han har stannat och försökt ta bort det.
Citera
2017-08-01, 00:02
Medlem
Xer0s avatar
Ser ut såhär.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skördetröska

Farsgubben brukade berätta en anekdot från när han var barn och de körde på en hare, som blev av med bakbenen. Så sprang den iväg på stumparna och han var tvungen att slå ihjäl den. Den skrek något fruktabsvärt.

Han berättade även, från när han var yngre, när de hade en stationnär trösk som man hyrde. Då hörde han hur det skrek till och så kom det blod ur trösken. Han trodde att det var habs lillebror, men det visade sig att det var en fasan.

I alla fall, det är ganska farliga grejer det där.
Senast redigerad av Xer0 2017-08-01 kl. 00:19.
Citera
2017-08-01, 00:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Skulle man stå i vägen framför det s.k. skärbordet (den breda delen som klipper av sädesstråna och matar in dem mot mitten på aggregatet där de förs in i tröskan) så är det nog liten chans att överleva. Det var dock en bonde i Danmark som hamnade just där för bara ett par veckor sedan men överlevde så jag antar att inte han heller blev inmatad i själva tröskan.

Nu finns det ju massvis med drivremmar och allehanda rörliga delar på andra ställen på maskinen där man kan fastna utan att det är lika dramatiskt som i framänden. Han kanske hade gått ur hytten och öppnat en lucka för att få loss någonting som fastnat och kom emot en drivrem eller så. Man ska ju stänga av motorn när man gör sådant men jag vet de som chansat att det ska gå bra ändå.

Tillägg: Jag såg inte någon skördetröska på bilden i Expressen först men tittar man lite noggrannare så ser man lite av bakänden på en sådan under taket i logen till vänster om den gröna traktorn, en hög röd maskin med LGF-skylt på. Det är så smalt mellan stolparna där den står så bordet kan inte sitta på (det tar man oftast av när tröskan körs mellan åkrarna, det är annars för brett för att köras med på vägar) och så skördar man förstås inte inomhus... Om det är tröskan på bilden som det gäller så skedde olyckan medan man höll på att meka med den och inte under pågående skörd.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-01 kl. 00:21.
Citera
2017-08-01, 05:47
Medlem
Stoegers avatar
Skördetröskor är ju inget som man ramlar i hursomhelst, kanske att det mekades och att någon annan ovetandes om det tryckte på knappar/drog i spakar.
Citera
2017-08-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skulle man stå i vägen framför det s.k. skärbordet (den breda delen som klipper av sädesstråna och matar in dem mot mitten på aggregatet där de förs in i tröskan) så är det nog liten chans att överleva. Det var dock en bonde i Danmark som hamnade just där för bara ett par veckor sedan men överlevde så jag antar att inte han heller blev inmatad i själva tröskan.

Nu finns det ju massvis med drivremmar och allehanda rörliga delar på andra ställen på maskinen där man kan fastna utan att det är lika dramatiskt som i framänden. Han kanske hade gått ur hytten och öppnat en lucka för att få loss någonting som fastnat och kom emot en drivrem eller så. Man ska ju stänga av motorn när man gör sådant men jag vet de som chansat att det ska gå bra ändå.

Tillägg: Jag såg inte någon skördetröska på bilden i Expressen först men tittar man lite noggrannare så ser man lite av bakänden på en sådan under taket i logen till vänster om den gröna traktorn, en hög röd maskin med LGF-skylt på. Det är så smalt mellan stolparna där den står så bordet kan inte sitta på (det tar man oftast av när tröskan körs mellan åkrarna, det är annars för brett för att köras med på vägar) och så skördar man förstås inte inomhus... Om det är tröskan på bilden som det gäller så skedde olyckan medan man höll på att meka med den och inte under pågående skörd.
Det står i artikeln att det är oklart vilken maskin det är frågan om. Det kan lika gärna vara nån storbalspress eller slåtterkross etc.

Inte många som kan skilja dem åt, nuförtiden . . .
Citera
2017-08-01, 17:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det står i artikeln att det är oklart vilken maskin det är frågan om. Det kan lika gärna vara nån storbalspress eller slåtterkross etc.

Inte många som kan skilja dem åt, nuförtiden . . .
Det är sant, en del kallar lastmaskiner för grävmaskin eller ännu värre grävskopa så man ska inte ta för givet vad det är för maskin utan att ha sett någon bild. I Expressen står "Han uppger också att det kan ha rört sig om en kultivator och inte skördetröska, som de initiala uppgifterna sade."

Kultivatorer finns i många utföranden, de flesta utan kraftuttagsdrivning, enbart bogserade. Det kan ju hända att en del av en sådan åker ner så man kläms eller så.

Jag tänkte att jordbrukstidningen ATL skulle ha lite mer utförligt om saken men det är lite luddigt även där: http://www.atl.nu/lantbruk/fastnade-i-skordetroska/
Citat:
– Vi har kapat skörderedskapet och klippt loss honom nu. En del av maskinen hade trängt in i kroppen, säger Göran Norman ledningsoperatör vid Storstockholms brandförsvar till SVT Stockholm.
[...]
Det är mannen själv som äger maskinen och i nuläget ser vi det som en olyckshändelse, säger Sven-Erik Olsson presstalesperson på Stockholms polisen till SVT Stockholm

Eftersom det var presstalesmannen som uttalade sig så kanske det rör sig om en rundbalspress, de har väl en skördetrösktalesman, kultivatortalesman etc. för olyckor med andra sorters maskiner...
Citera
2017-08-01, 19:30
Medlem
Rent spontant tycker jag inte man ska låta maskinen vara på när man håller på med den delen där det rör sig .
väldigt otäckt med såna olyckor kanske ibland att det kunde undvikas genom att stänga av motorn .
Citera
2017-08-01, 20:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Rent spontant tycker jag inte man ska låta maskinen vara på när man håller på med den delen där det rör sig .
väldigt otäckt med såna olyckor kanske ibland att det kunde undvikas genom att stänga av motorn .
Absolut! Det är alldeles för vanligt att det slarvas med det för man tänker att det ska väl inte vara så farligt men så går det åt helvete i alla fall. Det är ju så lätt att stänga av motorn och starta den när man är färdig så bara gör det, alltid när det ska fixas med något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in