Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-31, 19:07
  #1
Medlem
Fylksams avatar
Hej!

Jag har idag en statinonär bad boy med följande specs:

Moderkort: ASUS Z97-K ATX
Processor: Intel Core i5 4570 3.2 GHz (Haswell)
RAM: HyperX Fury 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz Vit
Nätdel: Cooler Master GM 550W
Grafikkort: ASUS GTX 750-PH OC 2GB
Chassi: Corsair Carbide 330R

Allt är inköpt sommaren 2014 och jag känner nu att jag måste ta tag i och uppgradera lite. Det jag känner att ja gär i mest behov av är ett ny grafikkort så jag tittar för närvarande på olika GTX 1070-kort (Just nu lite extra sugen på *https://www.inet.se/produkt/5402821/asus-geforce-gtx-1070-8gb-dual-oc#merinfo*)

Det här är lååååångt ifrån mitt starkaste område så min fråga är helt enkelt. Kommer jag behöva uppgradera något annat eller kommer det gå att bara stoppa in ett 1070-kort och njuta av en mångdubbelt bättre spelupplevelse?
Citera
2017-07-31, 19:09
  #2
Medlem
tickledeltas avatar
Vad är du ute efter? Högre fps, högre upplösning? Båda?

Mer än 80 fps, antagligen ny cpu. Högre upplösning och effekter = grafikkort.
Citera
2017-07-31, 19:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylksam
Hej!

Jag har idag en statinonär bad boy med följande specs:

Moderkort: ASUS Z97-K ATX
Processor: Intel Core i5 4570 3.2 GHz (Haswell)
RAM: HyperX Fury 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz Vit
Nätdel: Cooler Master GM 550W
Grafikkort: ASUS GTX 750-PH OC 2GB
Chassi: Corsair Carbide 330R

Allt är inköpt sommaren 2014 och jag känner nu att jag måste ta tag i och uppgradera lite. Det jag känner att ja gär i mest behov av är ett ny grafikkort så jag tittar för närvarande på olika GTX 1070-kort (Just nu lite extra sugen på *https://www.inet.se/produkt/5402821/asus-geforce-gtx-1070-8gb-dual-oc#merinfo*)

Det här är lååååångt ifrån mitt starkaste område så min fråga är helt enkelt. Kommer jag behöva uppgradera något annat eller kommer det gå att bara stoppa in ett 1070-kort och njuta av en mångdubbelt bättre spelupplevelse?

Iek jag vet inte. Rätt tricky med den där processorn.

Jag hade nog köpt ett begagnat 970-kort för runt tusenlappen.
Vet inte om jag skulle tycka att det var så värt att sätta in ett grafikkort som kostar 4000kr i en dator som är värd 2000 kr.
Citera
2017-07-31, 19:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylksam
Hej!

Jag har idag en statinonär bad boy med följande specs:

Moderkort: ASUS Z97-K ATX
Processor: Intel Core i5 4570 3.2 GHz (Haswell)
RAM: HyperX Fury 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz Vit
Nätdel: Cooler Master GM 550W
Grafikkort: ASUS GTX 750-PH OC 2GB
Chassi: Corsair Carbide 330R

Allt är inköpt sommaren 2014 och jag känner nu att jag måste ta tag i och uppgradera lite. Det jag känner att ja gär i mest behov av är ett ny grafikkort så jag tittar för närvarande på olika GTX 1070-kort (Just nu lite extra sugen på *https://www.inet.se/produkt/5402821/asus-geforce-gtx-1070-8gb-dual-oc#merinfo*)

Det här är lååååångt ifrån mitt starkaste område så min fråga är helt enkelt. Kommer jag behöva uppgradera något annat eller kommer det gå att bara stoppa in ett 1070-kort och njuta av en mångdubbelt bättre spelupplevelse?

Du kommer få bättre spelupplevelse men din CPU kommer flaskhalsa GTX 1070 . Lägg till en i 7 så är det perfekt
Citera
2017-07-31, 19:14
  #5
Medlem
Flaskhalsats avatar
Köp ett nytt grafikkort, det enda du behöver. Min I5a är flertalet generationer äldre än din och jag har tryckt in ett 1080 i min dator och den äter alla moderna spel jag någonsin startat. Din processor kommer funka i flertalet år till utan att du märker något.
Citera
2017-07-31, 19:17
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Köp ett nytt grafikkort, det enda du behöver. Min I5a är flertalet generationer äldre än din och jag har tryckt in ett 1080 i min dator och den äter alla moderna spel jag någonsin startat. Din processor kommer funka i flertalet år till utan att du märker något.

This! Ska man uppgradera CPU på ett gammalt moderkort är det säkert gammal sockel, då vill man ha nytt moderkort också antagligen, och snart har man byggt en ny dator. Nytt graffe och sen nöja sig skulle jag säga. Men frågan är vad TS spelar och har för krav,behöver han ens ett 1070?
Citera
2017-07-31, 19:17
  #7
Medlem
Fylksams avatar
Tack alla för svar.

Vet inte hur sugen jag är på att köpa ett begagnat kort (säger inte att det är dåligt utan ogillar personligen bara att köpa hårdvara som någon annan använt.

Är det en helt ologisk metod att köpa ett nytt starkare grafikkort och uppgrader processor efter behov? Eller är det bättre att göra tvärtom?
Citera
2017-07-31, 19:19
  #8
Medlem
Fylksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
This! Ska man uppgradera CPU på ett gammalt moderkort är det säkert gammal sockel, då vill man ha nytt moderkort också antagligen, och snart har man byggt en ny dator. Nytt graffe och sen nöja sig skulle jag säga. Men frågan är vad TS spelar och har för krav,behöver han ens ett 1070?


Just nu spelar jag bara GTA 5 men ska ge mig på Dark and Light efter sommaren och vill kunna få ut mer i grafikväg på spelet!
Citera
2017-07-31, 19:21
  #9
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
This! Ska man uppgradera CPU på ett gammalt moderkort är det säkert gammal sockel, då vill man ha nytt moderkort också antagligen, och snart har man byggt en ny dator. Nytt graffe och sen nöja sig skulle jag säga. Men frågan är vad TS spelar och har för krav,behöver han ens ett 1070?

Det vet inte jag men min I5-2500k har inga som helst problem att spela alla spel jag testat och det är aldrig några problem med mitt 1080. Man byter processor när den går sönder och inte tidigare, jag kommer förmodligen inte byta processor för 2020 i alla fall.
Citera
2017-07-31, 19:22
  #10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fylksam
Tack alla för svar.

Vet inte hur sugen jag är på att köpa ett begagnat kort (säger inte att det är dåligt utan ogillar personligen bara att köpa hårdvara som någon annan använt.

Är det en helt ologisk metod att köpa ett nytt starkare grafikkort och uppgrader processor efter behov? Eller är det bättre att göra tvärtom?

Processor är inte något man gärna uppgraderar efter många år. Dom gör om socklarna, då måste du byta morderkortet också. När det är dags får någon av dessa, då är det dags att bygga om. Sen kanske man kan återanvända delar.

Jag hade köpt nytt grafikkort och kört på med resten, och försökt dimensionera så att grafikkortet skulle hålla ungefär lika länge som resten av datorn.
Citera
2017-07-31, 19:24
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det vet inte jag men min I5-2500k har inga som helst problem att spela alla spel jag testat och det är aldrig några problem med mitt 1080. Man byter processor när den går sönder och inte tidigare, jag kommer förmodligen inte byta processor för 2020 i alla fall.

Nja, det beror på vad man har för behov, men för gemene man bör en I5 duga länge till.
Citera
2017-07-31, 19:29
  #12
Medlem
Fylksams avatar
Vad skulle ni rekommendera för grafikkort om inte ett 1070 i så fall?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback