2017-07-31, 01:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nej, jag påstår inte att det är någon annan person. Jag har varken belägg för att det är rätt eller fel person. Det är därför jag frågar.
Det finns bara en Henry Cohen i Sverige. Denna person hette tidigare Henry Olsson och dömdes för ett mord samt ett mordförsök år 2000.

Motivet är dock fortfarande, knappt 20 år senare, höjt i dunkel. Var det ett kallt och planerat rånmord eller drabbades Olsson av den berömda "knäppen" i lägenheten på Kungsholmen? En ung och modig "man" som vågade sig på två äldre herrar som han förmodligen visste levde ut dessa liv i skam och hemlighet. Sedan hade han mage att sitta inför polis och domstolar och skylla på offrets vän som fått kämpa för sitt liv, 59-åringen.

De enda som hittills köpt Olssons/Cohens fantasifulla förklaringar är hemsidan Sylvester. Artikeln på den sidan är med stor tydlighet skriven under uppsyn av Cohen. Kanske var det Cohen själv som skrev den? I syfte att svartmåla vittnen och ställa sig själv i bättre dager.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-31 kl. 01:39.
Citera
2017-07-31, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det finns bara en Henry Cohen i Sverige. Denna person hette tidigare Henry Olsson och dömdes för ett mord samt ett mordförsök år 2000.

Motivet är dock fortfarande, knappt 20 år senare, höjt i dunkel. Var det ett kallt och planerat rånmord eller drabbades Olsson av den berömda "knäppen" i lägenheten på Kungsholmen? En ung och modig "man" som vågade sig på två äldre herrar som han förmodligen visste levde ut dessa liv i skam och hemlighet. Sedan hade han mage att sitta inför polis och domstolar och skylla på offrets vän som fått kämpa för sitt liv, 59-åringen.

De enda som hittills köpt Olssons/Cohens fantasifulla förklaringar är hemsidan Sylvester. Artikeln på den sidan är med stor tydlighet skriven under uppsyn av Cohen. Kanske var det Cohen själv som skrev den? I syfte att svartmåla vittnen och ställa sig själv i bättre dager.
Jag tolkar ditt svar som att det inte finns något belägg. Du gör ett antagande utifrån det unika namnet.
Citera
2017-07-31, 01:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Jag tolkar ditt svar som att det inte finns något belägg. Du gör ett antagande utifrån det unika namnet.
Folke Henry Olsson, f. 1979-02-24 i Österåker. Finns ej längre i några offentliga register och ej heller i "dödboken" såsom avliden. Däremot finns:
Folke Henry Cohen, f. 1979-02-24 och boende i en Stockholmsförort. Finns ej i offentliga register före 1990.

Detta är de uppgifter jag själv får fram, utan Skatteverkets hjälp. Personer som haft kontakt med Skatteverket har jag dock talat med. Detta varken kan eller vill jag belägga, utan du får ta det hur du vill.
Citera
2017-07-31, 02:29
Medlem
Obducentas avatar
När man ser GM Olsson/Cohen smila idag i sociala medier - samtidigt som man vet vad han gjort/dömts för - så blir man rätt illamående.

Alla som läser domen i tingsrätten ser att domstolen dömde rätt. Egentligen allt talade för att O/C var GM. En annan GM är helt (100%) osannolikt.

Citat:
Ännu ett brutalt mord samt mordförsök med koppling till den f. d. populära telefontjänsten Heta linjen. Ett vidrigt rånmord.

Bra trådstart, bra kriminalhistoriaämne.

Citat:
Såg att denna tråd blivit anmäld för regelbrott; falsk ryktesspridning. Det vore intressant att få veta vad som anses vara "falsk ryktesspridning" i TS? De flesta uppgifterna är hämtade ur domen, som finns länkad. Finns det några missuppfattningar eller frågetecken så får någon gärna "räta ut" dessa?
Du kan vara lugn, det finns inget fog för den okynnesanmälan någon (av sinnesförvirring) gjort sig skyldig till. Allt det du återger i startinlägget stämmer, informationen du skriver är ju mot bakgrund av materialet i domen där O/C fälldes.

Citat:
Precis, personen är densamma.

Citat:
Därför är denna tråd, inte minst, befogad.
Varför valde Olsson/Cohen att mörda Bergström och närapå även 59-åringen?

Citat:
Märkvärdigt att den nämna sajten valt att publicera sådant humbug. Fantasifullt värre. Ingen kan väl tro på den smörjan som står där?

Citat:
Citat:
Du behöver inte tolka något mer. Det är samma person.
Citera
2017-07-31, 02:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obducenta
När man ser GM Olsson/Cohen smila idag i sociala medier - samtidigt som man vet vad han gjort/dömts för - så blir man rätt illamående.

Alla som läser domen i tingsrätten ser att domstolen dömde rätt. Egentligen allt talade för att O/C var GM. En annan GM är helt (100%) osannolikt.

Bra trådstart, bra kriminalhistoriaämne.

Du kan vara lugn, det finns inget fog för den okynnesanmälan någon (av sinnesförvirring) gjort sig skyldig till. Allt det du återger i startinlägget stämmer, informationen du skriver är ju mot bakgrund av materialet i domen där O/C fälldes.

Precis, personen är densamma.

Därför är denna tråd, inte minst, befogad.
Varför valde Olsson/Cohen att mörda Bergström och närapå även 59-åringen?

Märkvärdigt att den nämna sajten valt att publicera sådant humbug. Fantasifullt värre. Ingen kan väl tro på den smörjan som står där?

Du behöver inte tolka något mer. Det är samma person.
Ja, Cohen smilar och lever livets glada dagar. En kvinna och hennes barn blev berövade sin make och pappa med 60 knivhugg. 59-åringens ärr har nog knappast heller läkt, varken de fysiska eller psykiska. Detta för ett par tusenlappar, kostade inte ens tio år i fängelse.
Citera
2017-07-31, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obducenta
... Du behöver inte tolka något mer. Det är samma person.
Jag kan starta konton på Facebook och Twitter där jag kallar mig HC. Det innebär inte att jag är HC bara för att det finns en HC.
Citera
2017-07-31, 12:39
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Jag kan starta konton på Facebook och Twitter där jag kallar mig HC. Det innebär inte att jag är HC bara för att det finns en HC.
Denna Linkedin-profil som används som CV vid jobbansökan, är också falsk, menar du? https://se.linkedin.com/in/henry-cohen-b0147818/sv

Hur fick Cohen råd att gå på Berghs? Har han betalat de 300 000 kr i skadestånd han dömdes till år 2000?

Tillägg: Såg nu att det bara var en kortare kurs som Cohen läst via Berghs.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-31 kl. 12:42.
Citera
2017-07-31, 12:44
Medlem
Citat:
Denna Linkedin-profil som används som CV vid jobbansökan, är också falsk, menar du? https://se.linkedin.com/in/henry-cohen-b0147818/sv
...
Återigen, det verkar svårt för dig (och den mycket nytillkomna medlemmen som ger dig sitt stöd) att läsa innantill, jag hävdar inte att det inte skulle vara HC bakom kontona du räknar upp. Men hur kan vi veta det? Jag kan starta ett konto på alla de sajterna och kalla mig vad jag vill. Ännu har bank ID inte nått dit...
Citera
2017-07-31, 12:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Återigen, det verkar svårt för dig (och den mycket nytillkomna medlemmen som ger dig sitt stöd) att läsa innantill, jag hävdar inte att det inte skulle vara HC bakom kontona du räknar upp. Men hur kan vi veta det? Jag kan starta ett konto på alla de sajterna och kalla mig vad jag vill. Ännu har bank ID inte nått dit...
Är det vanligt att personer utger sig för att heta något annat, på så pass många olika plattformer? Dessutom har denna person tagit ett namn som det bara finns en person i hela Sverige som heter? Har han då tagit den riktige Henry Cohens fotografier? För det finns fotografier föreställande Cohen tillsammans med den man, som den "riktige" Henry Cohen är gift med enligt Skatteverket.
Citera
2017-07-31, 12:52
Medlem
Citat:
Är det vanligt att personer utger sig för att heta något annat, på så pass många olika plattformer? Dessutom har denna person tagit ett namn som det bara finns en person i hela Sverige som heter? Har han då tagit den riktige Henry Cohens fotografier? För det finns fotografier föreställande Cohen tillsammans med den man, som den "riktige" Henry Cohen är gift med enligt Skatteverket.
Äntligen erkänner du att det är möjligt. Om det är sannolikt: nej. Men det är ett principiellt problem när det gäller källkritik och sociala medier.
Citera
2017-07-31, 12:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Äntligen erkänner du att det är möjligt. Om det är sannolikt: nej. Men det är ett principiellt problem när det gäller källkritik och sociala medier.
Är detta något du anser vara ett problem, rent allmänt? I. s. f. tycker jag du bör starta en tråd om just detta.
Om du anser att detta är ett problem vad gäller Olsson/Cohen i synnerhet, så får du gärna berätta mer om honom, och ert ev. förhållande till varandra? Så att vi håller oss till trådens ämne.
Citera
2017-07-31, 14:40
Medlem
Citat:
Är detta något du anser vara ett problem, rent allmänt? I. s. f. tycker jag du bör starta en tråd om just detta.
Om du anser att detta är ett problem vad gäller Olsson/Cohen i synnerhet, så får du gärna berätta mer om honom, och ert ev. förhållande till varandra? Så att vi håller oss till trådens ämne.
Mina invändningar hör till trådens ämne. Du kan inte belägga att det är HC som ligger bakom kontona på Facebook, Twitter, med flera. Det är fakta. Men, visst, du blir väl glad om jag släpper det, så det ska jag göra. Jag är nöjd med att du till slut har insett problematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in