2006-01-08, 00:29
Medlem
Ska mönstra nu snart, är 87a men går ett år efter vanliga 87or pga. väldigt lång utlandsresa

Iaf.
Funderar på att när jag mönstrar nämna att jag är intresserad av systemteknikertjänsten.

Någon som vet hur denna tjänsten är? Om den är "slö" och mycket stillasittande skulle vara oerhört tråkigt eftersom jag gillar att röra på mig =)

Såhär skriver lumpen.nu;

HL720 - Systemtekniker Läs en berättelse
Antal dagar: 450
Du kommer att utbildas för att vara systemtekniker (plutonbefäl) på någon av flottans fartyg. Innehållet i din befattning kommer att till stor del påverkas av vilken typ av fartyg du kommer att tillhöra. De olika fartygstyperna kan vara inom ytattack-, min- eller underhållsområdet. Dina huvudsakliga uppgifter kommer att vara underhåll och service av fatygets elektronikutrustning men även att hanha delar av utrustningen då fartyget är till sjöss.
Du kommer dessutom att delta i arbeten på däck t.ex. med losskastnings- och förtöjningsarbeten samt framförande av fartyget t.ex. vara utik och gänga ror (styra fartyget)

Förbandet utbildar fartygsbesättningar vars uppgifter är att på olika sätt ingå i övervakningen och skyddet av Sveriges kust och sjöfart under fred, kris och krig. Förbanden utbildas även för att kunna delta i internationella uppdrag samt kunna hjälpa det civila samhället med t.ex. sjöräddning. Besättningen består till cirka hälften av värnpliktiga och hälften av befäl.

Fartygen har hemmahamnar på Hårsfjärden söder om Stockholm eller i Karlskrona, men fartygen övar runt hela Sveriges kust och är ofta borta från sina hemmahamnar under långa perioder.

Men jag skulle gärna vilja veta av någon som varit där/haft samma tjänst!

/
oli
Citera
2006-01-08, 15:40
Medlem
Singapore Slims avatar
Försöker mig på ett svar trots att jag aldrig varit systemtekniker själv, har dock jobbat tillräckligt länge med sådana för att tycka jag har hyfsad koll på tjänsten. Det jag skriver gäller i första hand för Landsortklassen men jag tror skillnaderna är ganska marginella.

Till att börja med är ju alla tjänster i flottan rätt "slöa" i den bemärkelsen att det är rätt sällan man springer runt i skogen och skjuter lösplugg på Ivan.
Som det står i beskrivningen handlar tjänstegrenen Tele i huvudsak om att underhålla elektronikutrustningen ombord, på alla fartyg utom de större är man ensam syte ombord men du har (på Landsortsfartygen) 1-2 befäl som jobbar tillsammans med dig inom tjänstegrenen.

Hur stimulande tjänsten ombord blir beror till väldigt stor del på tjänstegrenschefen (vi kan kalla honom TeleO), i en del besättningar tillbringar systemteknikern all tid lödande på hörselkåpor nere i verkstan medan andra sitter i Stridsledningscentralen (SLC) och fått lära sig i stort sett alla instrumenten som finns där, givetvis handlar det här också om kompetens och att visa framfötterna.

Hjälpa till vid losskastning och förtöjning är inget som vanligtvis förväntas av tekniker utöver sådana saker som ligger inom deras eget område, typ koppla yttre samband men det är ju såklart uppskattat om man hjälper till, inte minst av däcksmatroserna. Likadant är det med rorgängeri och utkik under gång, har man inget att göra så hjälper man de andra, ganska självklart egentligen.

I klart skepp och skade/skyddsorganisation är drabbningsplatsen SLC där man sitter och är TeleO behjälplig, vilket oftast innebär att man sitter och snusar och har det varmt & gott till skillnad från de flesta andra som brukar få det rätt körigt. Vidare anses sytarnas yrkeskurs vara den tuffaste (studiemässigt, givetvis) av alla PB-yrkeskurserna i flottan, vilket visserligen inte säger så mycket. Har man fixat gymnasiet och inte är helt tappad ska det inte vara något problem även om man gissningsvis har fördel av att ha läst naturtekniskt eller liknande innan.

Det här blev ju ett ganska allmänt svar, men det funkar väl till någon som gjort utbildningen bemödar sig att svara, är det något specifikt du undrar om tjänsten eller flottan i allmänhet så är det bara att fråga så kan jag nog ljuga ihop någonting.
Citera
2006-01-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singapore Slim
Försöker mig på ett svar trots att jag aldrig varit systemtekniker själv, har dock jobbat tillräckligt länge med sådana för att tycka jag har hyfsad koll på tjänsten. Det jag skriver gäller i första hand för Landsortklassen men jag tror skillnaderna är ganska marginella.

Till att börja med är ju alla tjänster i flottan rätt "slöa" i den bemärkelsen att det är rätt sällan man springer runt i skogen och skjuter lösplugg på Ivan.
Som det står i beskrivningen handlar tjänstegrenen Tele i huvudsak om att underhålla elektronikutrustningen ombord, på alla fartyg utom de större är man ensam syte ombord men du har (på Landsortsfartygen) 1-2 befäl som jobbar tillsammans med dig inom tjänstegrenen.

Hur stimulande tjänsten ombord blir beror till väldigt stor del på tjänstegrenschefen (vi kan kalla honom TeleO), i en del besättningar tillbringar systemteknikern all tid lödande på hörselkåpor nere i verkstan medan andra sitter i Stridsledningscentralen (SLC) och fått lära sig i stort sett alla instrumenten som finns där, givetvis handlar det här också om kompetens och att visa framfötterna.

Hjälpa till vid losskastning och förtöjning är inget som vanligtvis förväntas av tekniker utöver sådana saker som ligger inom deras eget område, typ koppla yttre samband men det är ju såklart uppskattat om man hjälper till, inte minst av däcksmatroserna. Likadant är det med rorgängeri och utkik under gång, har man inget att göra så hjälper man de andra, ganska självklart egentligen.

I klart skepp och skade/skyddsorganisation är drabbningsplatsen SLC där man sitter och är TeleO behjälplig, vilket oftast innebär att man sitter och snusar och har det varmt & gott till skillnad från de flesta andra som brukar få det rätt körigt. Vidare anses sytarnas yrkeskurs vara den tuffaste (studiemässigt, givetvis) av alla PB-yrkeskurserna i flottan, vilket visserligen inte säger så mycket. Har man fixat gymnasiet och inte är helt tappad ska det inte vara något problem även om man gissningsvis har fördel av att ha läst naturtekniskt eller liknande innan.

Det här blev ju ett ganska allmänt svar, men det funkar väl till någon som gjort utbildningen bemödar sig att svara, är det något specifikt du undrar om tjänsten eller flottan i allmänhet så är det bara att fråga så kan jag nog ljuga ihop någonting.

tackar

Fan det kanske blir att söka något annat då, visst att det kan vara skönt och slappt att sitta och pilla på teleutrustning men visst fan vill jag springa runt i skogen och kasta kottar och skuta
Citera
2006-01-08, 16:16
Medlem
Blå Rutas avatar
Finns även en och annan SyTe som får spendera tiden på land. Dom får oftast fippla med diverse datorer och sladdar hela tiden. Alla olika kommunikationssystem, kryptomaskiner, radarsystem o.s.v.
Lagom kul att gå upp kl halv 4 på morgonen och gå 600 meter ner i ett berg för att ta ut en diskett som ett korkat befäl inte gjort innan han satt på datorn...

Så fort något inte funkar som det ska ekar ett välbekant tjut över området: "SYYYYYYTEEEEEE!!"
Och som alla vet så får datorer för sig att sluta funka ganska ofta, och en vanlig strilanläggning har ganska många datorer....
Citera
2006-01-08, 16:48
Medlem
Pansarmeyers avatar
Kommer ihåg från min tid i Flottan 97 att sytar kallades för "PB Grundlurad". Finns dock en möjlighet att jag missminner mig och det var krytarna som kallades detta.
Citera
2006-01-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Kommer ihåg från min tid i Flottan 97 att sytar kallades för "PB Grundlurad". Finns dock en möjlighet att jag missminner mig och det var krytarna som kallades detta.

Haha ja det låter ju inte ås jättebra isåfall

Vet ni någon annan utbildning i flottan som är både rolig , spännande och lärorik..
(inga probs. att den är fysiskt krävande)
Citera
2006-01-08, 21:01
Medlem
Tycker du elektronik och fysik är kul så ska du absolut söka till Syte. Jag låg som Syte på Göteborgskorvett 2000. Kan säkert ha ändrats en hel del sen jag låg inne men kan berätta lite om mina erfarenheter.

Efter första grundutbildningen har Syten 3månaders yrkesutbildning. Den inleds med gemensam utbildning för alla Sytar med Nätverksteknik, Mätteknik, Radar och radiolära (både som operatör och tekniker) samt en ingående kurs i en av marinens navigationsradar med ganska avancerad felsökningsmetodik (i stort sett ner på komponentnivå). Sen tilldelas man en fartygsklass och då kommer mer utbildning på just den klassen. Tittar i mitt betyg och ser kurser som Gyroteknik, vapensystem, Hydroakustik Spaningsradar och sen eldledningssystemet. Jag tyckte den utbildningen var riktigt bra, man var väl rustad inför att komma på fartyg. Tyvärr så använde man inte all den kunskapen men en del har jag nytta av fortfarande, men då som lite allmänbildning.

När fartyget ligger till kaj så sysslar Syten med underhållsarbete i form av veck, månads och halvårskontroller och underhåll av i praktiken alla delar som kan användas till stridsledningssystemet. Allt ifrån att se till att packningarna på anslutningsboxarna är i gott skick, så det inte kommer in vatten och orsakar kortslutning till sjöss till att kontrollera att vissa spänningar på navigationsradarn är inom vissa marginaler. En hel del tid går även åt till att löda ihop trasiga headset som någon av däckspersonalen haft sönder.

När fartyget ska ut till sjöss eller kommer tillbaka så är syten tillsammans med Telemekanikern (Nästan som Syte fast kortare utbildning och Gb) ansvarig för att starta upp och kontrollera att stridsledningssystemet tillsammans med radaranläggningar mm funkar korrekt. Även telefon och tv ligger under de rutinerna.

Delen till kaj är ganska lika för alla sytar medan det skiljer sig väldigt mycket när man är till sjöss.

På Göteborgskorvett arbetar Syten som Stridsledningsoperatör, dvs sitter framför en radarskärm och med hjälp av bland annat utkik ser till att alla i Stridsledningscentralen (SLC) får en bra bild av omgivningen. Vilka fartyg som är var bland annat.

På andra fartyg hjälper syten till med radion.

Fysiskt sätt är Syte en soft tjänst, knappt något att släpa på eller springa runt. Utom vid brand och andra övningar ombord som sker till och från.

Kände även igen endel från vad Singapore Slim skrev ovan

Ps.

PB-grundlurad har jag för mig användes för alla PB inom flottan eftersom den iaf då var 18månader. Anledning till att det kallas PB är att det är lång utbildning samt att det är 40h ledarskapsutbildning. Vissa får även en viss ledarroll, men långt ifrån alla PB
Citera
2006-01-10, 09:46
Medlem
FoXxs avatar
Har själv funderat på fråga efter den tjänsten då jag gillar elektronik och inte vill att tjänsten ska vara fyskiskt krävande. Men den verkar lite tråkig =/..
Vill ju ha lite mer action så att säga så det kanske blir något annat.
Citera
2006-01-10, 20:05
Medlem
Beror på hur mycket sjötid fartyget får. Till kaj är det inte så mycket, men när man ligger till sjöss och beordrar en rote Gripen att genomföra ett fingerat anfall mot systerfartyget känns det rätt mäktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in