Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-29, 16:36
  #1
Medlem
elastikmandens avatar
Jag frågar ER alla här på FB, för då får man ju alltid svar? Googlingen gjorde mig bara förvirrat!

Jag har en en nära anhörig (syster) som har små barn. Hon jobbar heltid, och måste lämna sina 2 barn på olika ställen. 1:a är nära bostaden, men andra barnet tar ca 25 min. gång med vagn.

Hon kan inte ha cykel, och hon har inget körkort. Cykel med e.vt. barnsläp, kan man inte ha där hon bor, därför att det skulle "bli snott" på 0tid, även om man skulle förvara det i källarförrådet.

Nu fyller hon år snart och jag vill köpa en elektrisk sparkcykel, en sådan man kan dra med sig upp i lägenheten, och som inte är så tung. Hur fort kan de gå? Som en cykel ungefär? Det finns många olika, men vilken hade varit lämpligast? Hon skall transportera ett litet barn, som kan stå fram för henne och kunna hålla i sig ordentligt. Med hjälm förstås. Det hade sparat många värdefulla minuter i en stressig "lämna på dagis" situation, och sen rusa i väg till jobbet..

Finns det några småbarnsföräldrar här som har några tips? En "säker" elektrisk sparkcykel, kanske med en anordning där fram, där ett litet barn kan stå? Vet att det låter helt galet, men cykel är uteslutet. De försvinner som sagt....
.
Citera
2017-07-29, 16:52
  #2
Medlem
Greateds avatar
Tror du att en elektrisk sparkcykel är säkrare än en cykel eller hur tänkte du?

Förövrigt så kan dem nog komma upp i 20km/h innan det börjar bli vingligt med ett barn framtill
Citera
2017-07-29, 16:59
  #3
Medlem
Crashs avatar
cykel med barnstol på! nog lika jobbig att släpa upp i lägenheten som en elsparkcykel. Ha småungar ståendes på sparkcykel låter inte som någon höjdare.
Citera
2017-07-29, 17:35
  #4
Moderator
Tystnads avatar
kolla på Youtube i stället under "elektrisk sparkcykel"

Kommer upp ganska många olika, finns dom som ser ganska breda ut att stå på. men ser också tunga ut, knappast något man släpar upp i lgh så lätt.
Kan inget om detta men sett personer som gjort precis som du säger kommit ut med elektrisk sparkcykel från lgh hus och åkt iväg, dock varit 1 person (män) såg ganska klen ut och den åkte fort.

Tvivlar på det är speciellt säkert för barnet stå framför på en sådan om dom kan nå 40 km/h...

För jävligt om hon inte kan ha en cykel fredad inlåst i sin egen källare, men detta är ju NYA Sverige, tack Reinfeldt!
Citera
2017-07-29, 18:01
  #5
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Tror du att en elektrisk sparkcykel är säkrare än en cykel eller hur tänkte du?

Förövrigt så kan dem nog komma upp i 20km/h innan det börjar bli vingligt med ett barn framtill

Nej, jag tänkte bara att det kunde vara ett alternativ till cykel, för alla cyklar blir snodda där, och speciellt dem som har en fast monterat barnstol. Det finns folk som snor hela tiden. Även om hon bor i en liten by...Nähh, tänkte att det kanske fanns någon "anordning"/ ståplatta, där barnet har någonting att hålla i. Och man behöver ju inte at maxa den till 20 km/t!

Det absolut bästa för henne, hade varit en cykel +barnsläpvagn, men det funkar inte där. Skulle man ställa den ute en natt, eller i förrådet, är den inte där på morgonen! Så det måste vara någonting man kan dra med sig 3 trappor upp och förvara i lägenheten.Håller med om att det är totalkorkat, men så är det nu för tiden, även i vissa småhålor.
Citera
2017-07-29, 18:22
  #6
Avstängd
hopfällbar cykel kan kanske vara något?
Citera
2017-07-29, 18:43
  #7
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
cykel med barnstol på! nog lika jobbig att släpa upp i lägenheten som en elsparkcykel. Ha småungar ståendes på sparkcykel låter inte som någon höjdare.
Nej, jag vet ju inte, för jag har inga småbarn själv. Men jag vet hur hur har kånkat vagnen upp och ner, från 3: våningen. Vagnar går sönder. Jag bara tänkte att det kunde vara ett "lättare" alternativ, att kånka upp och ner.

Det var därför jag frågade ER! Ni som er experter! Jag har ju som sagt inga barn själv. Tänkte nog mera p en liten lätt sparkcykel, som är lättare att dra upp för 3 tre trappor, 5x2 gånger/ dag. Cykel är tung, men kanske någon tycker det är okay? (Kånka/kånka/kånka/kånka...)
Citera
2017-07-29, 18:47
  #8
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
hopfällbar cykel kan kanske vara något?

Det här låter ju jävligt intressant! tänkte inte ens på det! 1000 tack för tipset! Och så en barnstol. Men finns det hopfällbara cyklar som är lätta? Det är ju det det handlar om. Hennes eviga kånkade, 3 trappor utan hiss.

Hon är ensamstående, och bor långt ifrån mig, jag kan inte hjälpa henne rent praktiskt.
Citera
2017-07-29, 18:53
  #9
Medlem
elastikmandens avatar
Verkar som min stackars syster får gå in ledet som "ensamstående", + heltidsjobb + 2 kids, som bara hon kan ta hand om... Sånt är livet, stackars sös..

Men tack för alla era svar! Jag kommer inte att köpa någon el sparkcykel! Tack vara ER!
Citera
2017-07-29, 20:14
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Det här låter ju jävligt intressant! tänkte inte ens på det! 1000 tack för tipset! Och så en barnstol. Men finns det hopfällbara cyklar som är lätta? Det är ju det det handlar om. Hennes eviga kånkade, 3 trappor utan hiss.

Hon är ensamstående, och bor långt ifrån mig, jag kan inte hjälpa henne rent praktiskt.
Ja det finns det säkert hon ska väl ha två barnstolar? Hör med en cykel affär om dom kan montera två barn stolar på den.
Det kruxet är bak på en hopfällbart cykeln att paket hållaren är låg. Att man måste ha någon stång som går ut från sadel?
Citera
2017-07-29, 20:31
  #11
Avstängd
Titta här man kan ha en barnstol på styret och en på paket hållaren.
https://www.bikester.se/cyklar/hopfa...170729182908:s
Citera
2017-07-29, 21:05
  #12
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Ja det finns det säkert hon ska väl ha två barnstolar? Hör med en cykel affär om dom kan montera två barn stolar på den.
Det kruxet är bak på en hopfällbart cykeln att paket hållaren är låg. Att man måste ha någon stång som går ut från sadel?


Ja, hon får nog klura ut det själv? Hur mycket kostar en liten begagnat EU bil? alltså en sådan där man inte behöver körkort? Hur mycket koster ett mopedkörkort? Kanske om jag köpte en liten "mopedbil" då? Åhh, hon skulle älska den! Måste man ha mopedtillstånd, nu för tiden?


Äsh, jag är bara en bror, som har sparat lite, men min syster vill jag hjälpa. På något sätt. Tack för att ni avrådde mig för att köpa en elsparkcykel, det är nog bäst om hon går med vagnen, fram och tillbaks, Kånka upp, och kånka ner, verkar mest säkert.. För den lille.. (snart 3 år, och vill INTE sitta i vagnen!) Men har man små barn, så har man väl det? Jag tycker bara att hennes situaton, låter tuff. Hon bor ju inte i villa, men på 3:e våningen. typ.
__________________
Senast redigerad av elastikmanden 2017-07-29 kl. 21:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback