Citat:
Ursprungligen postat av Dahlberg1891
Så är det i Ishockey oxå. Jag får blåsa för diskussion med mina linjemän, om de inte har sett händelsen och målvakten erkänner att det var mål så kommer jag att blåsa för mål.
Men om jag har släppt pucken och mina linjemän kommer och säger att den var ute så kan jag inte göra något.
Jag skulle inte missa straffen med flit, och om jag beslutade mig för att göra det så skulle jag missa med så stor marginal att det skulle synas att det var avsiktligt.
Hur är det med utvisningar i hockey då? Kan man som domare ändra sig även där tills man har släppt pucken för tekning? I så fall kan man ju dra den slutsatsen att en domare kan ändra sig fram tills att bollen/pucken har satts i spel igen.
Men det skulle krävas väldigt mycket för att jag som domare skulle ändra ett domslut. Har man väl tagit ett beslut, och inte kan få någon hjälp av linjemännen, så skulle man nog stå fast i det, hur fel man än skulle ha. En domare på planen som utstrålar osäkerhet, och ändrar sina domslut, påverkar även spelarna.