Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-29, 14:39
  #1
Medlem
Jag är fågelskådare och fotograferar en del, men har det senaste året med hjälp av Flightradar24 hållit lite koll på överflygande flygplan också. Jag kan ingenting om flygplansmodeller eller så och jag är väl inte speciellt intresserad av just det heller egentligen. Däremot tycker jag det är intressant att veta vad det är för rutter som flygplanen som passerar har och vilka flygbolagen är som står bakom dessa rutter. Det här är också något som jag noterat lite sporadiskt - framför allt sådant som passerat över min tomt här i Karlskrona skärgård.

Det är väl detta jag tänker mig fortsätta notera, även om jag även funderar lite på att notera flygplansmodeller och/eller kanske registreringskoder också. Det sistnämnda känns egentligen lite väl nördigt tycker jag, men noterar man bara rutter, flygbolag och flygplansmodeller så lär man väl ganska snart ha observerat så många att det inte finns mycket nytt att tillföra i ens personliga statistik. När det gäller registreringskoder verkar det ju finnas hur många sådana som helst och nya tillkommer väl också ständigt, så det lär man ju kunna föra statistik på så länge man lever.

Hur som helst..för att ta det hela ett steg länge (och inte bara notera rutter, flygbolag flygplansmodeller och registreringskoder) så funderar jag på att även fotografera flygplanen som passerar förbi här eller någon annanstans i Sverige. Endast observerade/fotograferade flygplan som går på en viss minimihöjd ska få räknas tänker jag - detta helt enkelt för att det annars är alldeles för lätt att samla på sig en massa rutter och flygbolag genom att bara spotta i närheten av en flygplats där planen går ner/lyfter hela tiden. Vilken den där minimihöjden ska vara återstår att se, men kanske 7000-8000 meter eller så.

Hur bedriver ni ert plane spottande? Finns det någon här som "soffaspottar"..alltså spottar flygplan från sin tomt? Vad noterar ni då?

Om man vill lägga upp bilder på sina spottade flygplan (inga närbilder dock)..var gör man det? Finns det någon svensk sajt eller är man hänvisad till utländska sajter? Finns det någon facebook-grupp för svenska spottare som man kan gå med i?
Citera
2017-07-29, 20:52
  #2
Medlem
Jag passade på att spotta AirForce One när Obama var på besök i Sverige. Kan det ha varit.. 2013 eller så kanske? Jag tar dock aldrig foton, men lite fränt var det. Bor numera utomlands i ett NATO-land och spottar mycket, flera stora rutter för både civilt och militärt flyg går bokstavligen rakt över mitt hus. Hade en privat flygshow på taket för några veckor sedan, då en DC-130 betedde sig som om de hade lekfulla övningar rakt över huset i närmare 20 minuter, den var nog ca 150 meter över marken som närmast.
Citera
2017-07-30, 12:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Jag passade på att spotta AirForce One när Obama var på besök i Sverige. Kan det ha varit.. 2013 eller så kanske? Jag tar dock aldrig foton, men lite fränt var det. Bor numera utomlands i ett NATO-land och spottar mycket, flera stora rutter för både civilt och militärt flyg går bokstavligen rakt över mitt hus. Hade en privat flygshow på taket för några veckor sedan, då en DC-130 betedde sig som om de hade lekfulla övningar rakt över huset i närmare 20 minuter, den var nog ca 150 meter över marken som närmast.

Häftigt med Air Force One! :-)

Jag har väl egentligen ingen större uppfattning om hur bra min egen tomt ligger till jämfört med andra platser i Sverige, men jag kan i alla fall konstatera att det går en del stora rutter över där jag bor; t.ex. London-Hong Kong, Bangkok-Amsterdam, Dehli-Birmingham, New York-Belgrad, New York-Dehli, Paris-Seoul, San Francisco-Istanbul och Tokyo-Paris. Nu har jag inte varit jätteaktiv på att hålla koll på alla flygplan som drar förbi här över tomten, men ett 80-tal olika rutter på marschhöjd över 7000-8000 meter och 37 olika flygbolag har jag i alla fall observerat med kikare hittills. Det är förstås en helt annan trafik i centrala Europa, men jag tycker det är rätt skönt att det inte är extrem trafik där jag bor utan istället drar det förbi enstaka flygplan då och då..gissningsvis runt 100-150 st per dygn som är så pass nära att jag skulle kunna fånga dem på bild med en Canon 6D och ett Tamron 150-600/5-6.3 G2.
Citera
2017-07-30, 12:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Häftigt med Air Force One! :-)

Jag har väl egentligen ingen större uppfattning om hur bra min egen tomt ligger till jämfört med andra platser i Sverige, men jag kan i alla fall konstatera att det går en del stora rutter över där jag bor; t.ex. London-Hong Kong, Bangkok-Amsterdam, Dehli-Birmingham, New York-Belgrad, New York-Dehli, Paris-Seoul, San Francisco-Istanbul och Tokyo-Paris. Nu har jag inte varit jätteaktiv på att hålla koll på alla flygplan som drar förbi här över tomten, men ett 80-tal olika rutter på marschhöjd över 7000-8000 meter och 37 olika flygbolag har jag i alla fall observerat med kikare hittills. Det är förstås en helt annan trafik i centrala Europa, men jag tycker det är rätt skönt att det inte är extrem trafik där jag bor utan istället drar det förbi enstaka flygplan då och då..gissningsvis runt 100-150 st per dygn som är så pass nära att jag skulle kunna fånga dem på bild med en Canon 6D och ett Tamron 150-600/5-6.3 G2.

Jag bor ca 7 mil norr om Lissabon, och all norrgående trafik passerar rätt över mitt hus.
Citera
2017-07-30, 13:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Jag bor ca 7 mil norr om Lissabon, och all norrgående trafik passerar rätt över mitt hus.

Då kan jag tänka mig att det passerar en hel del flygplan över där du bor..

Dock kan jag också tänka mig att en hel del plan (de allra flesta kanske) inte hinner komma upp i (eller hinner gå ner under) marschhöjden på typ 10 000 meter eftersom många lyfter respektive går ner vid Lissabon flygplats!? Så som jag spottar flygplan så hade jag alltså inte tagit med dem i min spottingstatistik. Däremot hade det ju gett stora möjligheter till att kunna ta grymma bilder!

Jag antar att jag är udda i plane spotting-sammanhang som endast för statistik på flygplan som passerar i marschhöjd. Kanske är det för att jag är fågelskådare och håller på med naturfoto..för jag drar vissa paralleller mellan dem två sakerna och plane spotting. Att räkna rutter och att fotografera flygplan nära en flygplats jämför jag lite med att jag som fågelskådare och naturfotograf skulle räkna arter och ta bilder av djur i hägn eller på ett zoo. Det känns inte äkta eller helt rätt helt enkelt..
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2017-07-30 kl. 13:54.
Citera
2017-07-30, 14:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Då kan jag tänka mig att det passerar en hel del flygplan över där du bor..

Dock kan jag också tänka mig att en hel del plan (de allra flesta kanske) inte hinner komma upp i (eller hinner gå ner under) marschhöjden på typ 10 000 meter eftersom många lyfter respektive går ner vid Lissabon flygplats!? Så som jag spottar flygplan så hade jag alltså inte tagit med dem i min spottingstatistik. Däremot hade det ju gett stora möjligheter till att kunna ta grymma bilder!

Jag antar att jag är udda i plane spotting-sammanhang som endast för statistik på flygplan som passerar i marschhöjd. Kanske är det för att jag är fågelskådare och håller på med naturfoto..för jag drar vissa paralleller mellan dem två sakerna och plane spotting. Att räkna rutter och att fotografera flygplan nära en flygplats jämför jag lite med att jag som fågelskådare och naturfotograf skulle räkna arter och ta bilder av djur i hägn eller på ett zoo. Det känns inte äkta eller helt rätt helt enkelt..

Jag är generellt ganska nöjd med att tända en joint och lägga mig på taket och titta på planen. Hör jag någon häftigt kommer, så springer jag så klart ut och kikar. DC:n dånade på rätt duktigt.

Jag blev faktiskt nästan kastad av min motorcykel av lågtflygande stridsplan som kom bakifrån förra sommaren. Tyvärr gick det så fort och jag blev så förvånad att jag aldrig hann notera vad för plan de var.
Citera
2017-07-30, 16:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Jag är generellt ganska nöjd med att tända en joint och lägga mig på taket och titta på planen. Hör jag någon häftigt kommer, så springer jag så klart ut och kikar. DC:n dånade på rätt duktigt.

Jag blev faktiskt nästan kastad av min motorcykel av lågtflygande stridsplan som kom bakifrån förra sommaren. Tyvärr gick det så fort och jag blev så förvånad att jag aldrig hann notera vad för plan de var.

Jag känner igen det där med stridsplanen - har en del sådana som går ganska lågt här hemma också (Blekinge flygflottilj, F17)..

Roade mig nyss med att kolla lite flighter som gått tidigare idag mellan kl. 06-07, 10-11 och 13-13:30. Nu vet jag inte exakt var du bor, men jag zoomade in på Flightradar24-kartan till "500 meter" och räknade samtliga flygplan som rörde sig inom det inzoomade området. Gjorde likadant för området jag bor i. Du har ju helt klart mycket mer flygtrafik hos dig än vad jag har här..75 st flygplan under dem tre timmarna jag kollade av gentemot 15 st här hos mig. Men då var de allra flesta av dem flygplanen flygplan som lyfte från Lissabon flygplats. Endast 7 st flög med vad jag kallar marschhöjd. Av mina 15 så var 13 st plan som flög med marschhöjd.

Kontentan av det här får man väl säga är att om man genuint gillar flygplan, vill se dem nära och kanske också vill försöka ta snygga och tydliga bilder på dem..ja då är det bäst att bo 7 mil norr om Lissabon. Men ifall man som jag endast känner för att räkna in flygplan som drar förbi på marschhöjd i sin spottingstatistik så gör man bättre att bo i Karlskrona skärgård...
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2017-07-30 kl. 16:08.
Citera
2017-07-30, 17:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Jag passade på att spotta AirForce One när Obama var på besök i Sverige. Kan det ha varit.. 2013 eller så kanske? Jag tar dock aldrig foton, men lite fränt var det. Bor numera utomlands i ett NATO-land och spottar mycket, flera stora rutter för både civilt och militärt flyg går bokstavligen rakt över mitt hus. Hade en privat flygshow på taket för några veckor sedan, då en DC-130 betedde sig som om de hade lekfulla övningar rakt över huset i närmare 20 minuter, den var nog ca 150 meter över marken som närmast.
Värmlänning dreten?
Citera
2017-07-30, 19:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
Värmlänning dreten?

Lätt att tro med namnet och planets rutt, men jag är dalmas. Har dock ett års förflutet i Molkom.
Citera
2017-07-30, 20:26
  #10
Medlem
SilentVictorys avatar
http://www.airliners.net/ är väl populärast sen finns https://www.planespotters.net/ också.
Känner du inte till https://www.liveatc.net/ så kan du hoppa in där och lyssna på radiotrafiken mellan torn och flygplan i de flesta länder.
Citera
2017-07-31, 11:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
http://www.airliners.net/ är väl populärast sen finns https://www.planespotters.net/ också.
Känner du inte till https://www.liveatc.net/ så kan du hoppa in där och lyssna på radiotrafiken mellan torn och flygplan i de flesta länder.

Tackar! 👍
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback