2006-01-07, 23:24
Medlem
Äntligen har man funnit motivationen att studera! Jag är 20 år nu och har ej grundläggande behörighet för att söka in till högskolorna. Sitter för närvarande på ett hotell i Thailand och funderar lite över hur jag ska göra när jag kommer hem. Det är en hel del betyg som ska läsas upp och jag har ingen lust att läsa i normal takt. Min tanke är att tenta av ämne efter ämne, kanske ett ämne i veckan. Det är jag övertygad om att jag klarar av, har tentat Företagsekonomi B förut. Slöpluggade i ungefär 3-4 dagar för det provet och kirrade VG där. Och det var en 150poängare. Får man göra som jag tänkt? Eller tentar alla under vissa perioder tillsammans med andra? Hade varit gött att få plugga i egen takt, med egna uppsatta mål. Hellre det än att anpassa sig efter en klass studietakt. Samtidigt tänkte jag plocka högskoleprovet i vår också. Räknar kallt med ett betyg runt 1,5 där. Har gjort det en gång förr och då fick jag 1.2, helt mirakulöst då jag hade råkat bläddra förbi ett helt uppslag på den enkla delen av engelskan. Upptäckte min miss ett par minuter innan inlämning så jag fick chanskryssa utan att läsa för att hinna med. Sätter jag 1.5 där så kommer jag endast satsa på G i betyg i de resterande ämnena jag ska tentera.

När jag är klar med gymnasiekompetensen tänkte jag söka till civilekonom i Borås. Om jag tycker att det blir för lite att göra funderar jag på att läsa i dubbel takt och läsa till mäklare paralellt med ekonomistudierna. Har hört att endel rekommenderar dubbel studietakt. Om allt går vägen så kommer jag söka till handels i sthlm efter att jag plockat mäklarutbildningen. Plocka min magister i ekonomi där och sen söka mig utomlands för vidare studier på någon toppskola. Jag är helt övertygad om att jag klarar av det sålänge jag kan hålla motivationen uppe. Har alltid haft lätt för mig i skolan, utan att anstränga mig särskilt mycket. Nu känner jag att jag har hittat motivationen och då ser jag inga gränser för hur mycket jag kan prestera.

Är det någon som har suttit i min nuvarande sits som har lyckats ta sig i kragen? Hur har det gått? Vart står du nu? Hade varit kul att se någon som har gått hela vägen från min situation och som nu är en framgångsrik student.
Citera
2006-01-07, 23:43
Medlem
Blå Rutas avatar
Utmärkt, alltid bra att mål.
Fixa högskoleprovet. Själv har jag 1,6 på högskoleprovet och kan komma in på utbildningar som kräver ca 18.0 i vanligt betyg, trots att jag bara har nästan 14, så högskoleprovet är perfekt om man får bra på det.

Kom bara ihåg att komvux är onda.
Att kurser ställs in lite då och då och du får ringa runt till andra skolor och höra om dom har plats för dig är tydligen vanligt (har hänt mig)
Dessutom så räcker det inte med att fråga två gånger om det verkligen var under period X som kursen gick, man får fel svar ändå (jag har läst halva matte D t.ex.)

Testa att läsa i vanlig takt först, det är helt klart en stor skillnad mellan att läsa in en slö gymnasiekurs och att läsa på högskola. Att läsa i vanlig takt kan vara jobbigt ibland, och även om du klarar att läsa i dubbel takt så kommer du inte hinna jobba då med, d.v.s du kommer få ta studielån (om du inte bor hemma då förstås) och ska du dessutom läsa utomlands efteråt så kan studieskulderna hamna på åtskilliga hundra tusen.

Du får nog ta dig ordentligt i kragen om du ska gå från 1,2/ej grundläggande behörighet till att bli en framgångsrik kille med dubbel examen och dessutom pluggar utomlands.
Citera
2006-01-08, 00:04
Medlem
Svarta vargens avatar
Börja med lite distanskurser och känn på nivån lite. Du kan söka in på kurser med enbart tidigare högskolepoäng också. Men du får nog läsa upp till grundläggande behörighet iaf så du senare kan göra de val du vill. Distansutbildning är inte att förneka och det finns ju även möjlighet att ta examen via distanskurser på utländska universitet.
Förslagsvis...
Citera
2006-01-08, 00:07
Medlem
Go for it! Men VARFÖR i hela friden Borås?

Civilekonomlinjen är en linje som är jäkligt enkel att slänga upp då det inte kräver avancerad utrustning eller liknande. Det har lett till att varenda liten sketen högskola i Sverige har slängt upp en ekonomutbildning då den alltid drar en mängd studenter.

Visst kan studera på en "skitort" om man vill, till exempel Gävle, Sundsvall, Borås m.m men det går inte hand i hand med att sikta mot toppjobb.

Om du tänker läsa dubbelt så är jag tveksam till att kombinera ekonomi med mäklarutbildning. Mitt tips är att dra till Lund eller Uppsala istället och läsa ekonomi och juridik dubbelt istället Bättre städer, roligare studentliv och bättre kvalité på både utbildningen och studenterna.
Citera
2006-01-08, 01:26
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Om jag tycker att det blir för lite att göra funderar jag på att läsa i dubbel takt och läsa till mäklare paralellt med ekonomistudierna. Har hört att endel rekommenderar dubbel studietakt. Om allt går vägen så kommer jag söka till handels i sthlm efter att jag plockat mäklarutbildningen. Plocka min magister i ekonomi där och sen söka mig utomlands för vidare studier på någon toppskola.

Ok vi kan se om jag har förstått det här rätt.

Du planerar att ha trippla högskoleexamens
Civilekonom i Borås
Mäklarexamen eller vad det heter Borås
Handelshögskolan hade du tänt läsa till civilekonom igen eller?

och sen toppskola utomlands? Hur länga och inom vad?

Jag skulle aldrig anställa dig efter alla de studier. Spelar ingen roll i vad folk som har pluggat för länge eller för mycket är bra på att plugga inte jobba. Varför inte ta civilekonomexamen på en skola som har utbytesprogram så kan du studera utomlands ändå.

Gällande komvux tror jag helt enkelt att du får ringa din lokala skola och fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in