Äntligen har man funnit motivationen att studera! Jag är 20 år nu och har ej grundläggande behörighet för att söka in till högskolorna. Sitter för närvarande på ett hotell i Thailand och funderar lite över hur jag ska göra när jag kommer hem. Det är en hel del betyg som ska läsas upp och jag har ingen lust att läsa i normal takt. Min tanke är att tenta av ämne efter ämne, kanske ett ämne i veckan. Det är jag övertygad om att jag klarar av, har tentat Företagsekonomi B förut. Slöpluggade i ungefär 3-4 dagar för det provet och kirrade VG där. Och det var en 150poängare. Får man göra som jag tänkt? Eller tentar alla under vissa perioder tillsammans med andra? Hade varit gött att få plugga i egen takt, med egna uppsatta mål. Hellre det än att anpassa sig efter en klass studietakt. Samtidigt tänkte jag plocka högskoleprovet i vår också. Räknar kallt med ett betyg runt 1,5 där. Har gjort det en gång förr och då fick jag 1.2, helt mirakulöst då jag hade råkat bläddra förbi ett helt uppslag på den enkla delen av engelskan. Upptäckte min miss ett par minuter innan inlämning så jag fick chanskryssa utan att läsa för att hinna med. Sätter jag 1.5 där så kommer jag endast satsa på G i betyg i de resterande ämnena jag ska tentera.
När jag är klar med gymnasiekompetensen tänkte jag söka till civilekonom i Borås. Om jag tycker att det blir för lite att göra funderar jag på att läsa i dubbel takt och läsa till mäklare paralellt med ekonomistudierna. Har hört att endel rekommenderar dubbel studietakt. Om allt går vägen så kommer jag söka till handels i sthlm efter att jag plockat mäklarutbildningen. Plocka min magister i ekonomi där och sen söka mig utomlands för vidare studier på någon toppskola. Jag är helt övertygad om att jag klarar av det sålänge jag kan hålla motivationen uppe. Har alltid haft lätt för mig i skolan, utan att anstränga mig särskilt mycket. Nu känner jag att jag har hittat motivationen och då ser jag inga gränser för hur mycket jag kan prestera.
Är det någon som har suttit i min nuvarande sits som har lyckats ta sig i kragen? Hur har det gått? Vart står du nu? Hade varit kul att se någon som har gått hela vägen från min situation och som nu är en framgångsrik student.
När jag är klar med gymnasiekompetensen tänkte jag söka till civilekonom i Borås. Om jag tycker att det blir för lite att göra funderar jag på att läsa i dubbel takt och läsa till mäklare paralellt med ekonomistudierna. Har hört att endel rekommenderar dubbel studietakt. Om allt går vägen så kommer jag söka till handels i sthlm efter att jag plockat mäklarutbildningen. Plocka min magister i ekonomi där och sen söka mig utomlands för vidare studier på någon toppskola. Jag är helt övertygad om att jag klarar av det sålänge jag kan hålla motivationen uppe. Har alltid haft lätt för mig i skolan, utan att anstränga mig särskilt mycket. Nu känner jag att jag har hittat motivationen och då ser jag inga gränser för hur mycket jag kan prestera.
Är det någon som har suttit i min nuvarande sits som har lyckats ta sig i kragen? Hur har det gått? Vart står du nu? Hade varit kul att se någon som har gått hela vägen från min situation och som nu är en framgångsrik student.
Bättre städer, roligare studentliv och bättre kvalité på både utbildningen och studenterna.