2017-07-29, 12:33
Medlem
Kärlek
Citera
2017-07-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Varför är det då så att majoriteten av mammor går på antidepressiva och mår skit? Det är så jäkla många i min krets jag ser som är totalt sönderstressade och får noll tid för sig själva. Man ser rakt in i ögonen vad döda de är.

Enligt min mening beror det på rådande samhällsklimatet. Det är oharmoniskt och du förväntas jobba 40h/vecka, träna 4 ggr/vecka, blogga/skriva på sociala medier/vara nårbar jämt samt gå ut på afterwork några dagar i veckan osv.

Som jag skrev innan, man bör och måste prioritera bort "egentid", till förmån för att sköta om sin familj.

Jag vet många icke-föräldrar som också går på antidepressiva.
Citera
2017-07-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Mitt tips är att invänta att du själv förändras innan du skaffar barn. En bra förälder ska helst sakna behov av självbekräftelse. Det är något som man ska ha lagt bakom sig. Se även till att din partner är i samma mentala balans som dig själv annars blir det snabb skilsmässa.

Håller med att självbekräftelse och föräldrarskap kan vara en svår kombination. Många är ju faktiskt bekräftelsehoror idag...
Citera
2017-07-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Att skaffa barn betyder att man sätter sig själv i andra hand.
Jag kan säga att det är värt det och den känslan blir tydligare ju äldre du blir.
Precis så. För mig är det ett steg i förberedelsen inför evigheten.
Citera
2017-07-29, 16:33
Medlem
Citat:
Varför är det då så att majoriteten av mammor går på antidepressiva och mår skit? Det är så jäkla många i min krets jag ser som är totalt sönderstressade och får noll tid för sig själva. Man ser rakt in i ögonen vad döda de är.
Man bör skaffa sig goda förutsättningar för både sig själv och sina ungar innan man skaffar barn. Gör man inte det så finns det en risk att det blir jobbigt. Men det gäller väl det mesta?
Citera
2017-07-29, 18:02
Medlem
Det ÄR otroligt tufft att ha barn.

Det är lätt att skaffa dem men sedan börjar det svåra, uppfostran. Man måsta uppfostra barnen på rätt sätt. Det är så mycket man måste hålla sig uppdaterad med, söka kunskap, läsa, lära om allt mellan himmel och jord.

Allt som våra egna föräldrar gjorde är idag helt fel. Man måste lära sig hur man hanterar sitt barn rätt i tiotusentals olika situationer och med syskon. Alla ska synas och höras rättvist i alla bråk och uppmuntran.

Det är inte lätt alltid och man har dåligt samvete ofta. Den bara är där.

Jag läser och lär mig mycket men det är trots det inte lätt i alla situationer att ta till det där på rätt sätt.

Att vara en nära förälder är mitt mål och jag försöker varje dag att vara så pedagogisk som möjligt och allt annat däremellan som man vill vara till sina barn.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-07-29 kl. 18:06.
Citera
2017-07-29, 18:30
Medlem
Citat:
Är de plus 30 och hade ett rikt fritidsliv innan? Då är det för sent för många. Det är lättare rent psykologiskt att bli förälder mellan 20 och 25. Om man alls är mogen nog, vill säga. Då växer man med uppgiften och "går inte miste" om något.
Citera
2017-07-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Hur orkar man ha barn i 20 år?

Känna sig tvingad att jobba heltid i 20 år pga barnen, inte kunna resa hur man vill ensam, frun kan lämna när som helst och då står man där med barnen varannan vecka... Känna sig bunden till staden barnet föddes osv...

Många orkar ju inte och därav ser vi resultatet som är ouppfostrade barn.
Citera
2017-07-29, 18:44
Moderator
tobess avatar
Barn har man tills man dör, inte tills de fyller 20.

Resten kan man (i stort sett) göra trots att man har barn. Jag har rest flitigt, bott utomlands o.s.v. trots att vi har två barn. Livet tar inte slut för det, men man prioriterar givetvis annorlunda och att välja mellan att sätta barnet/n i första hand är världens enklaste beslut.

De enda som inte förstår den saken, är just dom som inte har några. Jag har till dags dato ALDRIG ångrat mina barn eller känt att jag missat något pga dem. De saker man får prioritera bort och göra annorlunda är till syvende och sist sådant som bleknar i jämförelse med det man får tillbaka.
Citera
2017-07-29, 19:07
Medlem
Vadå, ha barn i 20 år? Barn är något man har hela livet. Vad är det som plötsligt förändras när de fyller 20 menar du? Ja, visst det är tufft att ha barn men sånt är livet. Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska uppfostra dem på bästa sätt och man får sätta sig själv och sina egna behov åt sidan. Samtidigt så finns det ju såklart mycket som också är roligt och positivt.
Citera
2017-07-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Vadå, ha barn i 20 år? Barn är något man har hela livet. Vad är det som plötsligt förändras när de fyller 20 menar du? Ja, visst det är tufft att ha barn men sånt är livet. Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska uppfostra dem på bästa sätt och man får sätta sig själv och sina egna behov åt sidan. Samtidigt så finns det ju såklart mycket som också är roligt och positivt.
TS menar nog övergången från ungdom och skola till vuxen ålder, högre studier eller arbete. Och så flyttar de ut... Det blir skillnad på föräldraskapet i så måtto. Förhoppningsvis. En del föräldrar vill inte ha någon sådan förändring utan har säkert bebisar hemma som har passerat 35...
Citera
2017-07-29, 20:05
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Håller med Fiskmånglaren.

Livet förändras när du skaffar barn.

Det förändras dock till det bättre, även om man inte längre kan sätta sig själv och sina egna triviala intressen först.
"The myth of the bonding effect of babies on marriage has been shattered through well-documented research. The American Sociological Association recently conducted a study on this very topic and found that parents are more likely to be depressed than their childfree counterparts. In fact, people without kids were happier than any other group, including empty nesters."

https://www.psychologytoday.com/blog/complete-without-kids/201103/fact-or-fiction-childfree-couples-are-happier-couples-kids
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in