Citat:
Ursprungligen postat av
Stupido86
Håller helt med dig.
Han har ju redan spelat detta kort, om vilket offer han är, under hela tiden utredning pågått. Det ser man ju tydligt i fupen om bilstölden. Första han säger när polisen kommer är ju om Isabelle och Joline.
Sorglig människa.
Precis. Tingsrätten brukar vara ganska duktiga på att se igenom människor som bär offerkoftor. Att han redan förekommer i belastningsregistret, att han fått sina barn omhändertagna, att han betett sig precis likadant vid sina andra brott och inte minst att han uppenbart inte förstår allvaret i hans dotters död är bevis nog.
Om mitt barn dog, även om det berodde på en annan vuxens oaktsamhet, så hade jag för resten av mitt liv skuldbelagt mig själv som introducerat den vuxna människan i mitt barns liv.
Om något hände honom på förskolan så hade jag skuldbelagt mig själv för att jag låtit honom gå på just den förskolan den dagen.
Om han blev påkörd av en rattfyllerist när vi var ute och gick så hade jag skuldbelagt mig själv för att jag tog med honom ut på en promenad.
Om han satte i halsen när han åt godis så hade jag skuldbelagt mig själv för att jag köpt godis.
Det är så en normalt fungerande vuxen känner när det gäller ens barn. Man har ständigt dåligt samvete för allting.
Men A har inte den egenskapen. Han lever ett liv där han alltid utgår ifrån sig själv som en central roll i allting som sker.
Jag följde familjen redan i samband med J*line och jag tänkte ofta att han verkade vara en så fantastisk pappa som alltid var med sitt barn. Redan då syntes det att han var mer närvarande en barnens mamma. Med facit i handen inser jag att det var ännu en händelse i hans liv som gav honom rätten till att få uppmärksamhet.