Citat:
Ursprungligen postat av
Shakopee
Pappan gav hostmedicinen som en snabb första förklaring till barnläkaren som frågade honom, och det är mycket riktigt Mollipect som pappan menar.
Så här står det om Mollipect: "gällande etanolhalten Mollipect innehåller etanol som lösningsmedel. .... En dygns- förbrukning på 45-60 ml Mollipect ger 4,5-6 ml (dvs ca en tesked) sprit fördelat över dygnet, vilket kan anses som försumbara mängder."
Att barnet hade 0.45 promille på morgonen beror inte på hostmedicinen med andra ord. Tack för att du förstår vad jag försöker säga gällande detta!
Tack för ditt förtydligande. Jag läste inte förundersökningen tillräckligt grundligt.
Så ja, då kan vi börja spekulera i det uppenbara. Var flickan otröstlig? Han berättar att de låg uppe sent och såg på film. Det kan vara riktigt jobbigt att sitta uppe med sjuka barn på nätterna, speciellt då de är gnälliga vilket de gärna blir då de är sjuka och dessutom lider av sömnbrist. Har han gett henne Whisky eller annan alkohol i hopp om att det ska få tösen att somna?
Med det här i beaktande så känns hela grejen med "olycka" som ytterst osannolikt. Låt säga att han ger henne alkohol i all välmening men samtidigt av uppenbar oaktsamhet och ren idioti. Han gör det för att hon är sjuk och trött. Han anser att det är en liten mängd och mängden i sig är inte särskilt farlig. Sannolikheten att tösen då dessutom under samma tidsrytm får i sig Fentanyl av ren olyckshändelse och att hon senare avlider känns bara helt fel.
Min teori är i så fall att han gett henne alkohol i hopp om att hon ska sluta vara trött, gnällig och sjuk så att de båda bara kan få somna någon gång. Men alkoholen ger inte det resultatet han hoppats på så han tänker att om han ger henne lite Fentanyl då kommer hon garanterat att somna vilket hon gör, problemet är att hon aldrig mer vaknar.
Han har inte haft något uppsåt att döda henne, det tror jag verkligen inte, men om fallet är som ovan så ska han enligt min mening åtalas och dömas för dråp och inte för vållande till annans död.