2017-07-28, 17:39
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
TS har missat poängen. Man ska inte offra sitt liv. Man ska ta livet av angripare.

Jag uppfattar det som om TS menar att utövandet av denna syssla medför en viss (ganska stor) kalkylerad risk att man dör själv.

Tänk Sven Duva.
Citera
2017-07-28, 17:46
Medlem
GekkoBleus avatar
Det är lätt att vara pacifist i fredstid. Om kriget skulle komma, såsom det ofta romantiseras om, så skulle var och envar göra vad de kunde för att skydda sitt eget hus. Det finns de som har bättre förutsättningar för detta än andra, och de allra flesta är beredda att göra mer för att försvara sig än vad de själva tror.

Fast i realiteten så kommer det inte att gå till så. För civilisten så kommer ett slag mot Sverige att visa sig i form av strömlöshet, vattenransonering, begränsningar i framkomlighet och sinande butikshyllor. Det kommer inte några soldater som sparkar ned din dörr och länsar ditt skafferi. Däremot kommer dina grannar att göra det, allra först med förevändningen att de "behöver hjälp". De som bor i städer kommer att uppleva det som emotionellt svårast, de som bor på glesbygden kommer att få det praktiskt svårt. Om det finns en kulturell chock nu, som kommer det att vara en kulturell härdsmälta när människor börjar söka nya uppehällen. Ockupationer, medborgargarden, stora mängder oregistrerade övergrepp, ekonomisk kollaps och ständig improvisation. Hjälporganisationer kommer att sätta upp hjälpcentra, de kommer inte räcka, militären kommer göra anspråk på både styre och resurser.

Kortfattat: du offrar redan ditt liv för detta land. Så du måste välja, är det ditt land - eller någon annans?
Citera
2017-07-28, 17:50
Bannlyst
Offra ditt liv för det här landet? Aldrig att jag skulle offra mitt liv för det här sjuka sociala experimentet med niggers och feminister....

Men bröderna.....inga ord sagda....vi förstår varandra redan..vi förstår tricket...vi förstår knepet....vi ser spelet dom spelar på oss........jag skulle ta en kula för mina landsmän....

Gör Sverige svenskt igen!
Citera
2017-07-28, 17:57
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Kommer säkert få en del hat för detta av diverse patrioter, men som trådens namn lyder, varför ska man offra sitt liv för detta land?

I Amerika är nästan alla beredda att offra sitt liv för landet, eftersom de under en lång tid har byggt upp en enorm stolthet och gemenskap. Sverige har också varit stolta en gång i tiden, när man tillsammans byggde upp ett samhälle och ett folkhem. Men under en längre tid har svenskheten förnedrats och förnekats av landets högsta företrädare, för att helt enkelt inte uppröra de nya medborgarna. Man har skitit i försvaret och satsat multum på invandringen. Den här sitsen har våra ledare satt oss i, så varför ska vi nu vara redo att gå ut i en svensk armé och dö för detta självhatande pisshål?

Det finns ingen gemenskap utan enbart segregation, och det är så man har velat ha det. Det är det befolkningen generellt står för. Extrema och militanta vänsterteorier som hatar allt som Sverige har stått upp för. De låtsas vara feminister medan de importerar människor från kvinnohatande kulturer och sedan lägger skulden på svenska män. Sedan sprider de istället all kärlek till skäggbarn, de som är överrepresenterade inom sexualbrottsstatistiken och brottsstatistiken i övrigt. De som bland annat hedersmördar och tvingar kvinnor att bära heltäckande kläder i värmen för att inte attrahera andra män.

Så varför ska vi vettiga och stolta medborgare offra oss själva för att beskydda de som föraktar oss? Det finns ingen som helst stolthet kvar att skydda.

Ett argument är att vi bör göra något för Sverige eftersom Sverige gjort mycket för oss. Men gör man inte rätt för sig genom att jobba och betala skatt? Varför ska vi även offra vår enda livstid till något man har förlorat hoppet om, och som har förlorat hoppet om oss?

Det här är enbart en frågeställning. Jag har själv gjort lumpen för ett bra tag sedan, så beskyll inte mig för lathet.

Det finns väl ingen vettig person som skulle offra sig för Sverige idag? Kanske om sossarna sätter upp ett ungdomsförband med dom mest fanatiska inom SSU. Det kan man kan göra just nu är att bida sin tid. Jag är född och präglad i detta landet och har också för avsikt att dö här.
Citera
2017-07-28, 18:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
TS har missat poängen. Man ska inte offra sitt liv. Man ska ta livet av angripare.

Alldeles riktigt. "Det är inte du som skall dö för ditt land, det skall den andra dumma jäveln göra" (som påstås komma från general Patton).

Defaitister, smygare och skogsgardister har ingen talan i detta.
Citera
2017-07-28, 18:08
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:

Precis, TS har helt fel grundinställning till dilemmat.
Offra inte ditt eget liv, offra fiendens liv.
Citera
2017-07-28, 18:48
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
De som mister sina liv har offrat sig för landet, så man offrar sig potentiellt. Inte så att majoriteten av vårt sketna försvar skulle överleva mot rysk attack.
Citera
2017-07-28, 20:58
Medlem
Antar att du menar i krig, att försvara sitt land från invasionen ? Men numera folk dör för stora bolag i proxy krig. Typ som USA gör i Irak och Afghanistan. När var sista gången det fanns en realistiskt militär hot mot Sverige ? inte under kalla kriget eftersom (tror mig eller ej) lilla sverige var inte ett mål för Soviet. Hitler såg sverige som ett bröderland och sverige var neutralt under förstavärldskriget. M Thatcher : " Samhället existerar inte" ...bara individen. Alltså conseptet av en "samhälle"...eller "society"..på Engelska.
Citera
2017-07-28, 21:49
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
. När var sista gången det fanns en realistiskt militär hot mot Sverige ? inte under kalla kriget eftersom (tror mig eller ej) lilla sverige var inte ett mål för Soviet.

Där har du fel, Sverige må ha varit litet och obetydligt för ryssen rent resursmässigt, men ur strategisk synvinkel var det extremt viktigt.

Gotland och Sydsverige skulle behövas för att flygunderstödja pansarattacken på Västtyskland, kom ihåg att vi pratar 50-80 tal nu.

Dessutom så skulle behovet av att stänga Öresund snabbt ha varit stort, för att förhindra Engelska och Amerikanska flottan att placera sina hangarfartyg nära dom stora ryska städerna. Så nog fanns ett realistiskt krigshot mot Sverige under kalla kriget allt.
Citera
2017-07-28, 22:20
Medlem
Citat:

Precis.
Citera
2017-07-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
När var sista gången det fanns en realistiskt militär hot mot Sverige ? inte under kalla kriget eftersom (tror mig eller ej) lilla sverige var inte ett mål för Soviet.
Inte?
https://biblioteket.stockholm.se/titel/991972
Citera
2017-07-28, 22:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Kommer säkert få en del hat för detta av diverse patrioter, men som trådens namn lyder, varför ska man offra sitt liv för detta land?

I Amerika är nästan alla beredda att offra sitt liv för landet, eftersom de under en lång tid har byggt upp en enorm stolthet och gemenskap. Sverige har också varit stolta en gång i tiden, när man tillsammans byggde upp ett samhälle och ett folkhem. Men under en längre tid har svenskheten förnedrats och förnekats av landets högsta företrädare, för att helt enkelt inte uppröra de nya medborgarna. Man har skitit i försvaret och satsat multum på invandringen. Den här sitsen har våra ledare satt oss i, så varför ska vi nu vara redo att gå ut i en svensk armé och dö för detta självhatande pisshål?

Det finns ingen gemenskap utan enbart segregation, och det är så man har velat ha det. Det är det befolkningen generellt står för. Extrema och militanta vänsterteorier som hatar allt som Sverige har stått upp för. De låtsas vara feminister medan de importerar människor från kvinnohatande kulturer och sedan lägger skulden på svenska män. Sedan sprider de istället all kärlek till skäggbarn, de som är överrepresenterade inom sexualbrottsstatistiken och brottsstatistiken i övrigt. De som bland annat hedersmördar och tvingar kvinnor att bära heltäckande kläder i värmen för att inte attrahera andra män.

Så varför ska vi vettiga och stolta medborgare offra oss själva för att beskydda de som föraktar oss? Det finns ingen som helst stolthet kvar att skydda.

Ett argument är att vi bör göra något för Sverige eftersom Sverige gjort mycket för oss. Men gör man inte rätt för sig genom att jobba och betala skatt? Varför ska vi även offra vår enda livstid till något man har förlorat hoppet om, och som har förlorat hoppet om oss?

Det här är enbart en frågeställning. Jag har själv gjort lumpen för ett bra tag sedan, så beskyll inte mig för lathet.

Jag känner likadant som dig. Startade en tråd förut på ungefär samma tema.

(FB) Varför ska vi ha ett försvar? (eller är fienden redan här?)

Tänkte på det här senast idag faktiskt. Jag åkte T-bana i Stockholm. Det är något jag sällan gör numera. Det känns inte som man befinner sig i Sverige längre. Det känns som att nationen Sverige är på väg att upphöra att existera. Om man skulle sammanfatta något vad som egentligen bildar är en nation är väl att det finns en samhörighet bland människorna som bor inom nationen? Att man kan kommunicera, tala samma språk, att man delar väsentliga värderingar, normer, kultur (inte bara religiös sådan), utan även sådana saker som inställning till arbetsliv, gemenskap, känsla för vad som är rätt och fel, jämställdhet etc etc. De mest grundläggande saker liksom. Allt detta är på väg att försvinna i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in