2017-07-26, 19:39
Medlem
Hej alla, jag ska försöka göra denna historia så kort som möjligt

Jag ska börja mitt tredje år på ett treårigt byggingenjörs program på KTH i höst, har alltså ett år kvar tills jag tar examen som högskoleingenjör.

Jag har inte någon tidigare erfarenhet av byggbranschen, hela sommaren har jag sommarjobbat på en av de stora bygg jättarna (NCC, PEAB, Skanska) och fått lite blandade arbetsuppgifter under sommaren. Det jag vet är att produktions-sidan inom byggbranschen inte är något för mig. Tycker det är jobbigt att behöva sammarbeta och styra massa olika människor (YA, UE, andra arbetsledare), att vakna tidigt är en extrem pina, att "get down and dirty" har aldrig varit min grej och jag har märkt att det finns tillfällen då arbetsledare måste hjälpa till i bygget (värt att nämna är att jag är på anläggnings-sidan, sommarjobbar på ett stort projekt vid ett vägbygge), och jag är inte särskilt fysisk av mig. Svårt att förklara men kort och gott tror jag inte produktion är något för mig, detta visste jag innan jag började detta program men tog jobbet eftersom det var ett bra erbjudande och ville ändå se hur det ser ut på en byggplats.

Min dröm är att jobba som konstruktör och kanske börja på ett mindre konsultföretag (WSP, KFS osv) och börja med mindre uppgifter och arbeta uppåt. Gillar att sitta inne och inte behöva gå ut medan jag arbetar, koncentrera mig ordentligt och utföra konkreta uppgifter. Problemet är att sommarjobbet har erbjudit en 7 månaders prov anställning efter jag är färdig med examen. Kontraktet ska skrivas på nu i höst och jag känner mig så vilsen. Jag är himla glad över att ha fått ett erbjudande innan jag tagit examen, då jag behöver ekonomisk stabilitet men att jobba inom produktion är väldigt psykiskt påfrestande för mig. Dessutom kommer jag isåfall få arbeta på arbetsplatsen jag har sommarjobbat på, vilket jag absolut inte vill göra, har aldrig vart på en arbetsplats med mer otrevliga och bittra människor.

Ska jag tacka nej till detta förslag och testa min lycka på något av konstruktions företagen, eller ta chansen med prov anställningen eftersom det inte finns så bra med jobb alltid?

Jobbar du som konstruktör/konsult och har lust att berätta lite om din vardag? Hur kan en vanlig dag se ut? Hur många är ni på arbetsplatsen? Var det svårt i början att lära sig alla program och beräkningssätt?
Finns det någon här som vet hur snabbt man får jobb efter examen eller bara allmänt råd över vilken väg som har goda möjligheter?

Tack!
Citera
2017-07-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gio04daw
Hej alla, jag ska försöka göra denna historia så kort som möjligt

Jag ska börja mitt tredje år på ett treårigt byggingenjörs program på KTH i höst, har alltså ett år kvar tills jag tar examen som högskoleingenjör.

Jag har inte någon tidigare erfarenhet av byggbranschen, hela sommaren har jag sommarjobbat på en av de stora bygg jättarna (NCC, PEAB, Skanska) och fått lite blandade arbetsuppgifter under sommaren. Det jag vet är att produktions-sidan inom byggbranschen inte är något för mig. Tycker det är jobbigt att behöva sammarbeta och styra massa olika människor (YA, UE, andra arbetsledare), att vakna tidigt är en extrem pina, att "get down and dirty" har aldrig varit min grej och jag har märkt att det finns tillfällen då arbetsledare måste hjälpa till i bygget (värt att nämna är att jag är på anläggnings-sidan, sommarjobbar på ett stort projekt vid ett vägbygge), och jag är inte särskilt fysisk av mig. Svårt att förklara men kort och gott tror jag inte produktion är något för mig, detta visste jag innan jag började detta program men tog jobbet eftersom det var ett bra erbjudande och ville ändå se hur det ser ut på en byggplats.

Min dröm är att jobba som konstruktör och kanske börja på ett mindre konsultföretag (WSP, KFS osv) och börja med mindre uppgifter och arbeta uppåt. Gillar att sitta inne och inte behöva gå ut medan jag arbetar, koncentrera mig ordentligt och utföra konkreta uppgifter. Problemet är att sommarjobbet har erbjudit en 7 månaders prov anställning efter jag är färdig med examen. Kontraktet ska skrivas på nu i höst och jag känner mig så vilsen. Jag är himla glad över att ha fått ett erbjudande innan jag tagit examen, då jag behöver ekonomisk stabilitet men att jobba inom produktion är väldigt psykiskt påfrestande för mig. Dessutom kommer jag isåfall få arbeta på arbetsplatsen jag har sommarjobbat på, vilket jag absolut inte vill göra, har aldrig vart på en arbetsplats med mer otrevliga och bittra människor.

Ska jag tacka nej till detta förslag och testa min lycka på något av konstruktions företagen, eller ta chansen med prov anställningen eftersom det inte finns så bra med jobb alltid?

Jobbar du som konstruktör/konsult och har lust att berätta lite om din vardag? Hur kan en vanlig dag se ut? Hur många är ni på arbetsplatsen? Var det svårt i början att lära sig alla program och beräkningssätt?
Finns det någon här som vet hur snabbt man får jobb efter examen eller bara allmänt råd över vilken väg som har goda möjligheter?

Tack!

Nu jobbar jag inte som byggkonstruktör utan som projektör på anläggningssidan men skulle verkligen råda dig att tacka ja till provanställningen. Som nyexad är du inte direkt stekhet på marknaden utan de flesta arbetsgivare vill ha folk med erfarenhet. Det är alltid lättare att få ett jobb när man har ett jobb.

Sen i och med att det är en provanställning så kan du söka jobben du vill ha och gå på dagen om du hittar något annat. Om inte så har du iaf ett jobb och möjlighet att skaffa referenser. Så även om det känns jobbigt tycker jag du ska köra på det.
Citera
2017-07-26, 20:52
Medlem
Jag hade inte tackat nej till något erbjudande om jag var du. Jag har sett alltför många nyexaminerade byggingenjörer som har gått arbetslösa rätt länge innan de har hittat något. Jag tror inte man ska vara kräsen i den branschen.
Citera
2017-07-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Nu jobbar jag inte som byggkonstruktör utan som projektör på anläggningssidan men skulle verkligen råda dig att tacka ja till provanställningen. Som nyexad är du inte direkt stekhet på marknaden utan de flesta arbetsgivare vill ha folk med erfarenhet. Det är alltid lättare att få ett jobb när man har ett jobb.

Sen i och med att det är en provanställning så kan du söka jobben du vill ha och gå på dagen om du hittar något annat. Om inte så har du iaf ett jobb och möjlighet att skaffa referenser. Så även om det känns jobbigt tycker jag du ska köra på det.

Tack för ditt svar! Jag hållet absolut med dig men när jag tänker på denna arbetsplatsen så får jag rysningar. Kan inte beskriva med ord hur dålig ledningen och arbetsmiljön är, jag har ångest varje kväll innan jag sover och varje gång alarm klockan ringer innan jag ska till jobbet. Det enda som gör mig glad är att jag är tacksam och glad över att jag jobbar på ett stort företag trots att jag inte är färdig än, men både produktion allmänt och denna arbetsplats är min totala motsats. Det finns ett flertal arbetsledare som är en av de mest bittra och otrevliga människor jag stött på. Dom är svåra att samarbeta med och håller inne information, istället för att dela med sig till arbetsledare i samma block. Ibland kan jag säga godmorgon till vissa av tjänstemännen på kontoret (eller hejdå när jag går hem) och de kollar upp i taket och ignonerar mig. Trots att vi bara setts några gånger i fika rummet och jag aldrig haft en konversation med dom, så att dom ska ha något emot mig. På arbetsplatsen finns utländsk arbetskraft som stirrar och håller på för att jag är en av de få kvinnorna på arbetsplatsen, och jag känner mig bara osynlig och nedtrampad på. Nu babblar jag iväg men menar lite att är det jätte galet att tacka nej med tanke på hur mycket jag inte trivs på arbetsplatsen? Känner att jag snart går in i väggen och detta har endast varit under sommaren
Citera
2017-07-26, 22:58
Medlem
Sen är det en bra erfarenhet att ha med sig in som konstruktör eller projektör hur det fungerar ute i fält också.

Hade själv en praktikperiod kopplat till min utbildning där jag både projekterat en väg men sedan även varit ute och anlagt den i fält. Det bästa av båda världar så att säga.
Citera
2017-07-27, 11:15
Medlem
Chugis avatar

Låter som riktiga skitkollegor som inte förstår att det behövs kvinnor inom byggbranschen. Har du kollat med chefen om det finns möjlighet att bli placerad på en annan byggarbetsplats än den du sommarjobbade på?
Citera
2017-07-27, 12:37
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Jag hållet absolut med dig men när jag tänker på denna arbetsplatsen så får jag rysningar. Kan inte......

Tråkigt att höra och så ska det absolut inte behöva vara. Byggbranschen är långt ifrån jämställd och produktionssidan är nog värst. Hade du varit kille hade du definitivt inte blivit bemött på samma sätt. Jag som som är man och faller inom normen har alltid blivit behandlad med respekt även fast jag varit ung och oerfaren.

Skulle önska att byggföretagen arbetade hårdare med detta problem då de ofta har fin värdegrund och utåt sett vill påskina att det är så himla jämställt.

Du kanske skulle kunna hitta några bra tips från personer som inte är lika priviligerade som mig här:
http://womengineer.org/
Citera
2017-07-27, 15:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Alldeles nyss pluggade du civilingenjör, men men.

Om du pluggar högskoleingenjör och bara har ett år kvar, sadla om. Om du inte kan vill samarbeta, inte vill gå upp tidigt, inte vill vara ute på riktiga arbetsplatser och inte vill styra folk, då är byggbranschen FEL bransch. Konstruktör i allmänhet är också fel yrkesval för en enstöring som inte vill samarbeta om du inte är på ett nischat område. I allmänhet så låter en konsult som inte vill samarbeta med andra som en jävla mardröm.

WSP är för övrigt inte ett "litet konsultföretag".

Tänk om innan du slösar bort mer tid på en utbildning som kommer att leda in dig i en bransch du inte vill vara i, med ett yrke du inte trivs med.
Citera
2017-07-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Alldeles nyss pluggade du civilingenjör, men men.

Om du pluggar högskoleingenjör och bara har ett år kvar, sadla om. Om du inte kan vill samarbeta, inte vill gå upp tidigt, inte vill vara ute på riktiga arbetsplatser och inte vill styra folk, då är byggbranschen FEL bransch. Konstruktör i allmänhet är också fel yrkesval för en enstöring som inte vill samarbeta om du inte är på ett nischat område. I allmänhet så låter en konsult som inte vill samarbeta med andra som en jävla mardröm.

WSP är för övrigt inte ett "litet konsultföretag".

Tänk om innan du slösar bort mer tid på en utbildning som kommer att leda in dig i en bransch du inte vill vara i, med ett yrke du inte trivs med.

Jag går högskoleingenjör programmet just nu sista året samt läser första året på Master mot Samhällsbyggnad så det är därför jag uttalade mig på det sättet. WSP har mindre kontor här i Sverige och inte större som de har utomlands, därav jag referede de som små, menade inte själva företaget. WSP har mindre arbetsgrupper än tex NCC där jag är nu, menade alltså att det skulle vara enklare att samarbeta i små grupper än stora. Skulle inte se mig själv som en enstöring.
Citera
2017-08-06, 22:37
Medlem
Lär dig typ CAD / AutoCad och något beräkningsprogram t.ex. Robot. Tanka hem och kör lite på kvällarna. När jag var ny på jobbet så hade jag aldrig suttit med Autocad och jag minns att jag ångrade att jag inte hade lärt mig det medan jag pluggade. AutoCad används fortfarande i byggbranchen.

Om du vill konstruera så får du tänka på att det är tillämpad hålff som du behöver. Det är såklart bra att ha grunderna i balkteori osv. men själva dimensioneringen görs med FEM och sedan någon standard t.ex EuroCode 2 eller 3. Lite kunskap i Eurocode är därför bra. Det går en kvällskurs på kth. Jag har inte gått den själv men jag har hört att den är bra för att få den tillämpade biten.

Sikta in dig på WSP. Bra att vara på ett stort bolag i början. De brukar dessutom vara sugna på nyutexade. Var förberedd på att det blir mycket cad under de första åren. Sen är det upp till dig om du vill glida in mot t.ex. konstruktion, projektering eller projektledning.
Citera
2017-08-08, 21:18
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Sen är det en bra erfarenhet att ha med sig in som konstruktör eller projektör hur det fungerar ute i fält också.

Hade själv en praktikperiod kopplat till min utbildning där jag både projekterat en väg men sedan även varit ute och anlagt den i fält. Det bästa av båda världar så att säga.
Helt min mening! Det är så mycket konstigheter i handlingarna idag som beror på att projektörer har alldeles för lite erfarenhet av verkligheten. Så till TS kan jag bara säga tacka ja, och bit ihop.
Citera
2017-08-09, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Helt min mening! Det är så mycket konstigheter i handlingarna idag som beror på att projektörer har alldeles för lite erfarenhet av verkligheten. Så till TS kan jag bara säga tacka ja, och bit ihop.

Det finns så enormt mycket konstigheter som vissa projektörer får för sig så man blir mörkrädd. Bara att man lämnat projekteringsförutsättningar, ni MÅSTE hålla er inom den här fastigheten, nog går det slänter långt in på granntomterna och de har mage att begära ersättning för att rita om det när de gjort helt fel från första början. Sen vissa saker som inte går att genomföra (vilket jag inte sett lika ofta). De flesta är bra/okej, men det finns rejält med stolpskott när man får ett sånt. Det finns heller ingen gemensam nämnare kring utbildningar eller ålder så man kan undvika vissa.

Sen så finns det ju projekt där handlingar fått skickas tillbaka flertalet gånger, de har inte ens varit granskningsbara och projektet dragit ut enormt på tiden. Tror det var/är uppe i drygt ett år nu, skulle levererats förra våren, har skickats tillbaka två gånger som ej granskningsbara...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in