2017-07-30, 22:00
Medlem
Ökad köttkonsumtion. Innehåller könshormoner. Framförallt kvinnliga sådana då det
mest är hondjur som förtärs.

Min egen teori.
Citera
2017-07-30, 22:15
Medlem
folkgemenskaps avatar
Jag skjuter en sjuhelsikes sats, dock vet jag inte hur kvalitén är. Jag äter dock väldigt sällan Kyckling eller Fisk, men äter ägg och kaviar, och i övrigt gör jag alla fel i boken så att säga. Kan det vara nått med dessa 2 som inte drabbar äggen, eller kan det ha och göra med min mamma, hon var bara 20 när hon skaffade mig så kan det ha nått att göra med åldern kvinnor skaffar barn idag?
Citera
2017-07-30, 22:50
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det finns en viss korrelation för övervikt och en lite mer tydlig för fetma. Inte så extremt uttalat dock.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23242914
Asiater och afrikaner är sällan feta. I Latinamerika och arabvärlden finns det dock problem.
Citera
2017-08-01, 00:35
Medlem
drwaddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleGrandma
Skolorna i Afrika, Asien och Sydamerika är MYCKET striktare än i väst. Pojkarna i Sverige får stöka runt i klassrummet, pojkarna i icke-västliga länder måste sitta still och vara tysta i klassrummet. Om de inte uppför sig så får de stryk av läraren.
De busiga pojkarna i Sverige växer upp och får färre spermier.
Kanske svenska skolor borde bli ännu strängare mot pojkarna.

Mja det är lite så mitt resonemang går.
I tredje världen så är det strikt som gäller, annars går det åt pipan direkt.
Och sen kommer tredje världen hit och vi alla vet hur det går.

Man ska bejaka hur naturen får oss att bete oss.
Och mja, vissa formligen skriker efter disciplin.

Men allt som kommer är diagnoser och bekämpning av beteendet, på fel sätt.

Mitt otydliga resonerande är iaf i de banorna.
Citera
2017-08-01, 14:43
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleGrandma
Varför påverkas inte männen i u-länderna där plaggen produceras? Deras spermaproduktion är normal

De bär inte alltid exportplaggen, kanske köper de inte nya kläder lika ofta som vi, och de som arbetar i fabrikerna är kanske mest kvinnor och barn som bara får lite cancer, allmänt sådär.
Snabbt spekulerat.

Exporttextil behandlas dessutom med antimögel. Svampens celler har en del gemensamt med människoceller.
Enkelt uttryckt.
Citera
2017-08-06, 18:05
Medlem
Malkos avatar
Preventivmedel? Spekulerar bara, men jag antar att preventivmedel (p-piller m.m i dricksvattnet) tillsammans med den västerländska stillasittande livsstilen, dåliga kosten (till skillnad från "the blue zones") och det enorma porrtittandet (konstant ejakulering orsaker mindre testosteron och sämre spermier) har en del i det. Sen så ska man nog inte glömma bort den sociala faktorn, där männen blir "skolade" till att vara mer feminina i psyket och det påverkar givetvis det endokrina systemet.
Citera
2017-08-06, 18:26
Medlem
Om det verkligen ligger någon sanning bakom påståendet förefaller mig en rätt närliggande förklaring vara att våra bostäder blivit allt varmare sedan 70-talet -- de flesta bostäder håller numera runt 23 °C, medan normal rumstemperatur för 40 år sedan snarare var 18 °C.
Citera
2017-08-06, 18:45
Medlem
Eoppoyzs avatar
Om det är kemikalier i maten som spelar roll, bör man i så fall kunna se en ordentlig skillnad på USA och Europa. Mycket i maten i USA är olagligt i Europa, eftersom dessa är för ohälsosamma. Min känsla är att amerikanska kvinnor använder p-piller I högre grad än europeiska kvinnor. Men jag har kanske fel på detta. I flera asiatiska länder är de betydligt mer översexualiserade än här. De använder nog minst lika mycket plast och teknik som i Väst.
Citera
2017-08-10, 08:33
Medlem
Kemikalier finns det mycket av även i andra delar av världen, till exempel i de svårt förorenade industriområdena i Asien och i de delar av Afrika där västvärlden dumpar sitt elektroniska avfall. Kemikalierna skiljer alltså inte västvärlden från andra platser. Dessutom har spermieminskningen fortsatt även om det har skett en backlash mot jämställdhet, så det kan inte vara "jämställdheten" som det dessutom alltid var lite si och så med.

Att just de undersökta männen kan ha haft ovanligt lågt spermieantal kan vara en möjlighet beroende på hur studierna gjordes. Samkördes provtagningarna med några studier som syftade till att ta reda på "vad männen tänder på"?
Citera
2018-12-22, 18:03
Medlem
1,5 år senare. Finns ny forskning som kan ge svar?
Citera
2019-01-08, 08:18
Medlem
Det har ju varit på tapeten ett tag att varna om laptops i knät. Kemikalier kan säkert ha med problemet att göra. Stress och depression likaså, kvinnor blir ju av med mensen om de blir för stressade och det lär nog funka likadant med män och deras spermier. Dessutom undrar jag om svenskens övergång från enbart alkoholkonsumtion till diverse andra substanser kanske har gjort spermierna lite slöa.
Citera
2019-04-23, 18:30
Medlem
utan.att.stannas avatar
Happ så man vet egentligen i te varför, är trådens och allmänhetens konsensus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in