Min första tråd på Flashback och jag känner bara hur genialt konstigt detta är.
Det är så att jag allmänt bara funderat, jag växte upp i Lettland tills jag var 3. Sedan flyttade till Sverige.
Så jag ANTAR att jag fortfarande är lettisk medborgare? Det försvinner väl inte bara sådär?
Det lilla lustiga som gör denna tråd kanske lite skum, kan man ta t.ex abonnemang, lån osv i Lettland på sitt personnummer även om man har småskulder i Sverige?
Jag har bott i Polen och där kunde man ta lån utan att vara medborgare och jag kunde också teckna mobilabonnemang och bredbandsabonnemang. Det krävdes dock att man hade ett personnummer. Jag tror att det inte är nödvändigt med medborgarskap utan att du har en dokumenterad inkomst. Möjligtvis att du kan få teckna ett mobilabonnemang och gå därifrån med en mobil, det är ju ändå en mindre summa och en kalkylerad risk att de ändå inte får tillbaka värdet för. Däremot samarbetar inkassobolagen inom Europa, särskilt inom EU-länder och det spelar ingen roll om du flyttar, de har koll på dig och de kräver in skulden från dig i det nya landet om det är inom EU och det spelar ofta ingen roll om det handlar om små summor, har hört om parkeringsböter som krävts in på så vis.
Så, säg att jag typ har skulder till dom här bolagen i Sverige, klarna, Qliro osv.. INTE på jätte stora summor utan några tusenlappar. Sen kör jag över till Lettland bara över dagen och kan plocka ett abonnemang där utan att mina skulder i Sverige påverkar mig där?
Så, säg att jag typ har skulder till dom här bolagen i Sverige, klarna, Qliro osv.. INTE på jätte stora summor utan några tusenlappar. Sen kör jag över till Lettland bara över dagen och kan plocka ett abonnemang där utan att mina skulder i Sverige påverkar mig där?
De kan inte se skulder i Sverige på en kreditupplysning i ett annat land.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!