Citat:
Ursprungligen postat av
Slabbadangmannen
Konding låter som en bra idé. Jag testar det, men finns det fler bra idéer så tar jag gärna emot dem.
Har inte larmsystemet någon ingång för nyckelbrytare eller annan potentialfri kontakt för av/på? Även om systemet har trådlösa sensorer så skulle det ju kunna finnas någon ingång för trådburen signal. Posta länk till manual om du är osäker så kan jag glo lite.
En Hedenhös-idé värdig en norrman vore ju att via brytaren i låset bryta strömmen till larmet när det är olåst. Då får man nog gräva sig in i elektroniken och bryta på rätt ställe för den har säkert något inbyggt batteri.
Har fjärrkontrollen en knapp för av och en för på eller är det bara en knapp och av och på sker vid varannan knapptryckning?
Jag tror jag har en idé med ett par tidreläer, jag måste skissa lite...
Tillägg:
Nu har jag en lösning med ett par tidreläer, se skiss:
http://forumbilder.se/G90F6/tidrelaer
Dessa sätts på läget för tidsbegränsning, alltså att de slår till direkt när de får manöverspänning, är till en inställbar tid och därefter slår ifrån även om manöverspänningen ligger kvar. Tiden sätts förslagsvis på 1 s. (Fyrkanten med snedstreck symboliserar manöverspolen.)
Du utnyttjar befintlig brytare i låset som kopplas så det ena reläet får manöverspänning när det är låst och det andra när det är olåst.
På båda reläernas styrda anslutningar ("kraftsidan") parallellkopplar du ett par trådar som du löder in på fjärrkontrollens kretskort där dess tryckknapp är ansluten. Har den två knappar tar du ett relä till varje, inte parallellkopplat.
Reläet drar kanske någon watt så manöverströmförsörjning via batteri kan tömma detta väl snabbt, bör nog få matning från nätet eller vad du har att välja på.
Här är ett relä för 330 kr som jag tror funkar (du behöver 2 st). Manualen finns bara på konstiga språk men man ser i alla fall på bilderna att den har rätt funktion. Inställning enligt andra exemplet på s. 2
här, "Impulz je zapnut".
En vacker dag kanske systemet kommer i otakt, batteriet i fjärren tar slut och det vill larma på när du låser upp. Därför behåller du tryckknappen på fjärren så du kan trycka där och komma i takt igen, om den nu bara har en knapp för både på- och avlarmning.
Någon mer elektronikkunnig kan säkert hitta på något mycket billigare och kompaktare som man kan löda ihop med små IC-kretsar på ett litet kretskort. Jag begriper kraftelektronik bättre och ger därför detta lättbegripliga men möjligen lite klumpiga förslag. Funka kommer det att göra i alla fall.