2017-07-25, 13:04
Medlem
Hur ska jag lösa följande problem?

Jag har ett utmärkt fungerande trådlöst larmsystem som bara kan larmas på eller av via trådlösa enheter. Antingen en keypad eller en liten sändare ("keytag") med av- och på-knapp. (dvs.
inte RFID)

Hustrun kräver av olika anledningar att larmet ska kunna stängas av via ordinarie entrédörrens tillhållarlås som har mikrobrytare installerad. Ur den kan jag få alla varianter på kontakt via olika ledare. Dvs. Jag kan få kontakt eller avbrott då låset är låst, via en ledare. Jag kan även få kontakt eller avbrott då låset är olåst, via en annan ledare. Det finns även ledare som kan mata spänning respektive nolla in till/från låset.

Min idé är nu att använda spänning/avbrott från mikrobrytaren i låset för att styra en "keytag", men jag kan ju inte koppla in den direkt istället för knapparna i keytagen, eftersom denna då kommer att ligga och sända kontinuerligt. Jag vill bara ha en "knapptryckning" dvs en lagom lång puls.

Hur löses detta enklast?

Alternativlösningen är att slanta upp 12-13 000:- för ett nytt larm...
Citera
2017-07-25, 13:20
Medlem
Xer0s avatar
Det borde kunna lösas med lite digitala kretsar.

Det du behöver är en timer krets som startas av låset, och som slår av efter någon sekund.

Men, när jag tänker på saken så kanske en kondensator skulle kunna lösa problemet. Det går ingen ström genom en kondensator som är fullladdad.

Det beror lite på hur keytagen är konstruerad.

Du får nog göra ett litet experiment och bygga en prototyp helt enkelt.

Kanske går det att söka fram datablad på nätet.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-25 kl. 13:29.
Citera
2017-07-25, 14:30
Medlem
Konding låter som en bra idé. Jag testar det, men finns det fler bra idéer så tar jag gärna emot dem.
Citera
2017-07-26, 11:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övrig hemelektronik --> Fysik, matematik och teknologi: allmänt
/Moderator
Citera
2017-07-26, 14:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Konding låter som en bra idé. Jag testar det, men finns det fler bra idéer så tar jag gärna emot dem.
Har inte larmsystemet någon ingång för nyckelbrytare eller annan potentialfri kontakt för av/på? Även om systemet har trådlösa sensorer så skulle det ju kunna finnas någon ingång för trådburen signal. Posta länk till manual om du är osäker så kan jag glo lite.

En Hedenhös-idé värdig en norrman vore ju att via brytaren i låset bryta strömmen till larmet när det är olåst. Då får man nog gräva sig in i elektroniken och bryta på rätt ställe för den har säkert något inbyggt batteri.

Har fjärrkontrollen en knapp för av och en för på eller är det bara en knapp och av och på sker vid varannan knapptryckning?

Jag tror jag har en idé med ett par tidreläer, jag måste skissa lite...

Tillägg:
Nu har jag en lösning med ett par tidreläer, se skiss: http://forumbilder.se/G90F6/tidrelaer
Dessa sätts på läget för tidsbegränsning, alltså att de slår till direkt när de får manöverspänning, är till en inställbar tid och därefter slår ifrån även om manöverspänningen ligger kvar. Tiden sätts förslagsvis på 1 s. (Fyrkanten med snedstreck symboliserar manöverspolen.)

Du utnyttjar befintlig brytare i låset som kopplas så det ena reläet får manöverspänning när det är låst och det andra när det är olåst.

På båda reläernas styrda anslutningar ("kraftsidan") parallellkopplar du ett par trådar som du löder in på fjärrkontrollens kretskort där dess tryckknapp är ansluten. Har den två knappar tar du ett relä till varje, inte parallellkopplat.

Reläet drar kanske någon watt så manöverströmförsörjning via batteri kan tömma detta väl snabbt, bör nog få matning från nätet eller vad du har att välja på.

Här är ett relä för 330 kr som jag tror funkar (du behöver 2 st). Manualen finns bara på konstiga språk men man ser i alla fall på bilderna att den har rätt funktion. Inställning enligt andra exemplet på s. 2 här, "Impulz je zapnut".

En vacker dag kanske systemet kommer i otakt, batteriet i fjärren tar slut och det vill larma på när du låser upp. Därför behåller du tryckknappen på fjärren så du kan trycka där och komma i takt igen, om den nu bara har en knapp för både på- och avlarmning.

Någon mer elektronikkunnig kan säkert hitta på något mycket billigare och kompaktare som man kan löda ihop med små IC-kretsar på ett litet kretskort. Jag begriper kraftelektronik bättre och ger därför detta lättbegripliga men möjligen lite klumpiga förslag. Funka kommer det att göra i alla fall.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-26 kl. 14:49.
Citera
2017-07-27, 21:55
Medlem
Jag tror en rejäl konding i serie med keytagen skulle fungera. Testa hur mycket ström den drar och mellan vilka spänningar den fungerar. Max blir den avsedda batterispänningen dra inte över den, men det intressanta är nedåt. Testa även vad som händer när spänningen går under nödvändig nivå, du vill ju att den ska upphöra att sända snyggt och prydligt, inte börja stöka. Alternativt kan du ha ett relä eller en transistor emellan, då besväras du inte av spänningsnivåerna för keytagen.
Senast redigerad av Piggekott 2017-07-27 kl. 22:00.
Citera
2017-07-27, 23:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror en rejäl konding i serie med keytagen skulle fungera. Testa hur mycket ström den drar och mellan vilka spänningar den fungerar. Max blir den avsedda batterispänningen dra inte över den, men det intressanta är nedåt. Testa även vad som händer när spänningen går under nödvändig nivå, du vill ju att den ska upphöra att sända snyggt och prydligt, inte börja stöka. Alternativt kan du ha ett relä eller en transistor emellan, då besväras du inte av spänningsnivåerna för keytagen.
Hur menar du att kondingen ska kopplas in, kan du skissa lite?

Knappen på fjärrkontrollen (eller rättare sagt de båda lödställen på dess kretskort som går till brytaren som knappen påverkar) måste ju kopplas till en extern potentialfri kontakt. Det är fjärrens krets och batteri som står för strömmen som passerar knappens brytare i originalutförande, jag tror inte den mår bra eller att det ens funkar att lägga på någon extern spänning där vilket det låter som att du tänker på med kondensatorn.

Eller skulle man kortsluta knappbrytaren en gång för alla, ta bort batteriet och strömförsörja fjärren externt med begränsad tid för till- och frånslag? Då gäller det att det bara är en gemensam knapp för av och på och inte en för varje, annars skiter det sig ju.

Om TS kunde kvickna till och engagera sig lite och länka till vad det är för larm och hur fjärren ser ut så skulle vi ju ha bättre underlag för råd.

Tillägg: Jag funderade på om det verkligen funkar att ta ut batteriet ur fjärren och ge den extern tidsbegränsad spänning där batteriet ska sitta eller om den kanske blir förvirrad då. Det kunde ju vara att dess elektronik kräver att det kommer en ny knapptryckning medan den har spänning för att den ska sända. Jag tog därför ur batteriet på fjärren till min grindöppnare, höll inne knappen (bara en och samma knapp för både öppna och stäng, annars hade det ju inte funkat) och satte i batteriet igen. Provade flera gånger och det funkar faktiskt så idén med extern strömförsörjning på batterianslutningarna funkar, åtminstone på min lilla fjärrkontroll.

För övrigt ska vi nog skippa det där med "keytag". TS skrev ju att det inte är RFID utan fjärren har en knapp, då förutsätter jag att den är batteridriven. Keytag är ju just med RFID och har varken knappar eller batteri. Vi ska nog helt enkelt kalla det fjärrkontroll.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-27 kl. 23:35.
Citera
2017-07-28, 06:50
Medlem
GalFisks avatar
Den här kretsen borde duga: http://www.electro-tech-online.com/attachments/lm555-gif.9400/
Citera
2017-07-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Den här kretsen borde duga: http://www.electro-tech-online.com/attachments/lm555-gif.9400/
Bara en konding räcker inte. Men gamla hederliga 555 kan, som sagt, fungera. Denna krets har funnits sedan ca 1975 .
Citera
2017-07-28, 11:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ungefär så men inte exakt, det beror även på fjärrkontrollens drivspänning och om det är den man ska bryta/sluta eller om man låter dess batteri sitta kvar och man styr knappfunktionen istället.

Det står "Output is high for 1 second after switch closes" och "The circuit will time out even if the trigger is held close" så så långt är det ju ok. Där det står "Trigger" ska man då ansluta brytaren i befintligt lås och det borde väl gå att parallellkoppla N.C. och N.O.-kontakterna på ena sidan så det blir slutning både vid låst och olåst läge. Jag hoppas i så fall att det räcker med de millisekunder som det tar för brytaren att växla läge när man låser och låser upp för att nollställa timern, det är ju inte säkert. Brytaren är förmodligen en mikrobrytare med "snap action" så växlingen går djävligt fort, inte lång tid alls utan spänning på "triggern".

Risken för sådan felfunktion elimineras väl om man bygger två sådana här kretsar, en som aktiveras vid låsning och en vid upplåsning.

Den kan inte anslutas direkt på fjärrens knappanslutningar eftersom där ska vara potentialfri kontaktslutning men man kan kanske sätta ett litet litet relä på utgången och koppla knappanslutningarna till reläets sekundärsida. Jag antar att utgången har samma spänning som kretsens drivspänning. Det passar kanske inte för att gå in på fjärrens batterianslutningar. Antingen är det knappcell på kanske 3 V eller ett LR27 på 12 V. Lägger man 12 V som kretsdrivspänning så släpper man nog ut den heliga blå röken ur 555-chippet.

Gillar 555:an 5 V eller vad ska den ha?
Citera
2017-07-28, 18:56
Medlem
GalFisks avatar
Såvitt jag minns käkar 555 allt från 4 till 25 volt, lite beroende på exakt utförande (CMOS-versionen kan ha ett snävare område). Det fina med den är att så länge driftspänningen är någorlunda stabil, är timingen helt oberoende av spänningen.
Citera
2017-07-28, 19:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Såvitt jag minns käkar 555 allt från 4 till 25 volt, lite beroende på exakt utförande (CMOS-versionen kan ha ett snävare område). Det fina med den är att så länge driftspänningen är någorlunda stabil, är timingen helt oberoende av spänningen.
Det låter ju bra. Vet du hur många mA den föreslagna kretsen kan ge på utgången? Det får ju vara antingen så det kan ersätta batteriet i fjärren eller driva ett minirelä om man nu ska manipulera knappen på fjärren istället för batteriet.

Det blir nog en liten och nätt lösning men rätt mycket jobb. Vill man inte sitta och löda så mycket så tror jag mitt första förslag med färdigköpta tidreläer kräver mindre pill och möjligen är mer robust också, där behöver man inte fundera över spänningar, strömmar eller hur snabbt mikrobrytaren växlar.

Nu får fan TS ta och vakna innan vi bygger klart alltihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in