Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-24, 19:28
Medlem
Jag är lite nyfiken på hur mycket bankerna värdesätter att du är en befintlig kund hos dem när du ansöker om lånelöfte och gör en bolåneansökan.

Låt säga att jag har ett gammalt sparkonto på den bank som jag ansöker på fast utan något större sparbelopp. Spelar det in något när jag ansöker om lånelöfte hos dem?

Det preliminära lånelöftet är som jag har förstått endast baserat på de uppgifter som du själv fyller i. Så där tror jag inte att det spelar någon roll. Men jag tänker att det kanske väger in när du ansöker om det riktiga lånelöftet?
Citera
2017-07-24, 19:31
Medlem
Utan att veta säkert så kan jag inte tänka mig att ett sparkonto hjälper dig. Bankerna utreder om de ser möjligheter till att tjäna pengar på dig. Gör de det så beviljar de låneansökan, ser de inte den möjligheten utan istället en stor risk att pengarna inte kommer att betalas tillbaka enligt plan så beviljar de inte. Det är iaf det jag tror.
Citera
2017-07-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Jag är lite nyfiken på hur mycket bankerna värdesätter att du är en befintlig kund hos dem när du ansöker om lånelöfte och gör en bolåneansökan.

Låt säga att jag har ett gammalt sparkonto på den bank som jag ansöker på fast utan något större sparbelopp. Spelar det in något när jag ansöker om lånelöfte hos dem?

Det preliminära lånelöftet är som jag har förstått endast baserat på de uppgifter som du själv fyller i. Så där tror jag inte att det spelar någon roll. Men jag tänker att det kanske väger in när du ansöker om det riktiga lånelöftet?
Lånelöfte är lika mycket värt som en utfästelse , Dvs ingenting!---Banken behöver inte stå för sitt "löfte" Lånet är beviljat när båda parter undertecknat allt det där om "löfte" handlar mest om att banken vill hålla kvar dig och att du tror att du är safe så du inte letar vidare, Men ångrar dom sitt "löfte" så är det helt lagligt ,Banken gör inget fel.Så är det!
Senast redigerad av Monday1 2017-07-24 kl. 20:24.
Citera
2017-07-24, 20:18
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Lånelöfte är lika mycket värt som en utfästelse , Dvs ingenting!---Banken behöver inte stå för sitt "löfte".Så är det!

Det är väldigt tråkigt, eftersom att du kan bli stämd av säljaren om du skriver på ett köpekontrakt och sedan inte kan fullfölja det.

Det kan ju hända att banken ångrar sig efter att du skrivit på, och då är det ditt problem. Det är alltid du som tar den fetaste risken.
Citera
2017-07-24, 20:41
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1

Blev nyligen nekad lån på den nivån jag eventuellt skulle behöva. Skulle lägga in över 50%, har sparkapital men enligt banken för låg lön pga av jobb med start up med mera. De berättade att de enbart tittar på vad man tjänar. Hade ingen nytta av att varit kund i många år eller ha mer på banken än säkert de flesta som banken villigt lånar ut till.
Citera
2017-07-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Blev nyligen nekad lån på den nivån jag eventuellt skulle behöva. Skulle lägga in över 50%, har sparkapital men enligt banken för låg lön pga av jobb med start up med mera. De berättade att de enbart tittar på vad man tjänar. Hade ingen nytta av att varit kund i många år eller ha mer på banken än säkert de flesta som banken villigt lånar ut till.

Detaljer kan bero på vilken bank man söker hos. Jag blev nekad hos SBAB eftersom jag är nyanställd och har 0kr inkomst på kreditupplysningen (som endast visade upp till 2015)- de hade krav på något runt minst 250000kr i inkomst på kreditupplysningen, annars blir man automatiskt nekad. Skandiabanken brydde sig bara om vad jag hade för lön och att jag hade fast anställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in