2017-07-23, 21:46
  #1
Bannlyst
Med tanke på hur jävla långa många av mina unga släktingar är och riktningen endast går åt ett håll undrar jag hur mina 186 centimeter står sig om exempelvis 20 år i Sverige?

Kommer jag vara kortare än genomsnittliga svenska mannen (en minoritet då, men det är en annan diskussion).

Är det bara jag som en inbillar mig eller är svenska 18-åringar jävligt långa? Tror snittet är på 181 centimeter, vilket är 3 centimeter längre än förr. Men då räknas även invandrare in...

Mod får flytta tråden om den ligger olämpligt. Jag hittade inget lämpligare forum.
Citera
2017-07-23, 21:51
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Snittet kommer gå ner de närmaste 50-100 åren. Svenska gener kommer slutligen att försvinna och företrädesvis ersättas av negergener och arabgener. Men kampen om den framtida människan kommer araberna nog att vinna. De är mycket kortare i medellängd och därför kommer medellängden också att minska.
Citera
2017-07-23, 21:57
  #3
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Snittet kommer gå ner de närmaste 50-100 åren. Svenska gener kommer slutligen att försvinna och företrädesvis ersättas av negergener och arabgener. Men kampen om den framtida människan kommer araberna nog att vinna. De är mycket kortare i medellängd och därför kommer medellängden också att minska.

Nu kretsade tråden kring etniska svenskar, och snittet går inte ner för etniska svenskar, det går endast upp, i en explosionsartad stil.
Citera
2017-07-23, 22:05
  #4
Medlem
Vem0ths avatar
Tror inte män kommer att bli längre, vår generation är mindre fysisk rörlig och behöver inte använda kroppen lika mycket för att utföra uppgifter. Men kvinnor kommer fortsätta växa i längd ett tag till som tar mer plats i fysiskt krävande livstil.
Citera
2017-07-23, 22:11
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Men kvinnor kommer fortsätta växa i längd ett tag till som tar mer plats i fysiskt krävande livstil.

Då blir de manliga avkommorna automatiskt längre. Det räcker med att en hyfsat lång man (typ 190) parar sig med en relativt lång tjej (175cm) för att producera en manlig avkomling på 2+meter... Jag vet av egna erfarenheter.
Citera
2017-07-23, 22:15
  #6
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Då blir de manliga avkommorna automatiskt längre. Det räcker med att en hyfsat lång man (typ 190) parar sig med en relativt lång tjej (175cm) för att producera en manlig avkomling på 2+meter... Jag vet av egna erfarenheter.

Min farmor var 154cm, farfar 176cm. Farsan är 189cm, jag är 181cm och min mor är 178cm. Genetisk roulette är inte lätt.
Citera
2017-07-23, 22:21
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Min farmor var 154cm, farfar 176cm. Farsan är 189cm, jag är 181cm och min mor är 178cm. Genetisk roulette är inte lätt.

Så här ser min data ut (som jag tror är mer typisk): Mor 173cm, Far 184cm = 186 centimeter. Alltså sonen några centimeter längre än farsan om modern är hyfsat lång. Men användare här inne får gärna slå hål den teorin.
Citera
2017-07-23, 23:06
  #8
Medlem
twoeggss avatar
Det hoppas jag verkligen inte. Det är inte bra att vara för lång.
Citera
2017-07-23, 23:08
  #9
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Nu kretsade tråden kring etniska svenskar, och snittet går inte ner för etniska svenskar, det går endast upp, i en explosionsartad stil.

Okej.. då är det en annan sak. I det nya landet så är ju alla som vill svenskar. Man har väl blivit fartblind men du har naturligtvis rätt. Det borde räcka att skriva svenskar för att visa att man menar etniska svenskar.

Jag tror att det inte kommer att bli så mycket längre och snart kommer det avta (ökningen). Vi lever ett annat liv idag där vi tillåts vara friskare, hälsosammare och inte tynga ner kroppen med hårt arbete. Därför tror jag inte att vi egentligen har blivit så mycket längre utan däremot så har fler en sundare kropp som tillåts bli lång och således påverkar medeltalet.
Att allt färre röker sig igenom tonåren påverkar givetvis också. På 70-80 talet så rökte väl säkert 90% från de var 13-14 år.

Men någonting som faktiskt påverkar är att kvinnor tenderar att selektera män på deras längd och då kommer de att visa sig evolutionärt. Kanske därför man kan se en liten skillnad på de vita som levt i norden där kvinnor under en längre tid själv valt den man de vill leva med jämfört med länder där kvinnorna ges bort som gåvor till gubbar som lika väl kan vara korta som långa. Det som säger emot detta är att evolutionen jobbar i mycket längre tidsperspektiv, men kanske att vi får mer av dom långa när kvinnan får selektera som hon gör i västvärlden och framför allt i norden.
Citera
2017-07-23, 23:54
  #10
Medlem
Kebabfysikers avatar
Det finns en gräns för hur lång man kan bli utan att man får kroppsliga defekter. Folk över 2.1m får oftast hälsoproblem.
Citera
2017-07-24, 00:04
  #11
Medlem
-DaRude-s avatar
Jag läste ett stycke ur Illustrerad Vetenskap för några år sedan. Forskare hade då kommit fram till att män både blir längre och mer välutrustade i framtiden. Detta handlade dock inte om 20 år utan kanske snarare minst 200 år fram. Man kan då anta att en man på 190+ cm inte kommer räknas som särskilt lång.
Citera
2017-07-24, 00:23
  #12
Bannlyst
Det märks på äldre hus hur kortare folk var förr, till och med i Sverige! Jag är knappast en basketbollspelare på 1.86 men jag får huka mig vid diskning och jag slagit huvudet i taket i tvättstugan en gång. Helt sanslöst. Känns som att det var byggt för folk på 1.60
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in