2017-07-23, 20:47
Medlem
Hej,

Jag undrar vad jag egentligen behöver göra när jag avslutar min enskilda firma.

Jag har skickat in uppsägning av moms, F-skatt och företaget som helhet till bolagsverket och skatteverket.

Har avslutat och tagit ut alla pengar från företagskontot till mitt privata konto.

Det jag förstår att jag har kvar att göra är att

1) betala in momsen och skicka in en momsrapport (jag har årlig moms)

och

2) skicka in? ett förenklat bokslut? (eller är det det här man gör via NE-bilagan?) och betala in skatten på årets resultat.

Hur gör jag punkt 1 och punkt 2 idag? på skatteverkets sidor så kan jag bara se år 2016 och inte 2017.

Är det något annat jag ska göra som jag har missat helt?
Citera
2017-07-23, 21:21
Medlem
I din deklaration 2018 lämnar du din NE-bilaga. Sen är firman avslutad.
Citera
2017-07-23, 21:31
Medlem
Det finns inget sätt att göra det tidigare?

Jag har sagt upp mitt bokföringsprogram (fortnox) och kommer ju då inte ha de uppgifterna tillgängliga (har exponerat datan till SIE-filer) i början av nästa år?

Finns det någon smart lösning på det här?
Citera
2017-07-23, 21:35
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Det finns inget sätt att göra det tidigare?

Jag har sagt upp mitt bokföringsprogram (fortnox) och kommer ju då inte ha de uppgifterna tillgängliga (har exponerat datan till SIE-filer) i början av nästa år?

Finns det någon smart lösning på det här?

Är väl bara dra ut resultat- och balansräkning och momsrapport nu när du har programmet, så har du alla uppgifter nästa deklaration, eller?
Citera
2017-07-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Är väl bara dra ut resultat- och balansräkning och momsrapport nu när du har programmet, så har du alla uppgifter nästa deklaration, eller?

Sant! De kommer innehålla alla uppgifterna jag behöver? Kommer inte ihåg hur det var förra gången..
Citera
2017-07-23, 23:28
Medlem
Har redan räknat ut min moms och betalat in den till mitt skattekonto. Kom på att det kanske inte var så bra? Nu kommer det ju stå att jag har en skuld till skatteverket på min NE-blankett trots att det redan är betalt?

Dvs jag gjorde en moms-rapport. Sen tog jag ut alla pengar från företagskontot till mitt privatakonto och från det betalade jag in momsen till mitt skattekonto. (bokförde det som betalning från privatkonto mot min momskuld)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in