• 2
  • 3
2017-07-24, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag undrar om banken verkligen skulle gå med på att TS har någots slags "delpanträtt" i bostadsrätten. Banken kräver ju panträtt för att låna ut pengar till köparen.

Om det skulle gå så är en fråga vad som skulle hända med amorteringskravet. Om banken bara skulle ha en del av panträtten så skulle belåningsgraden bli högre för deras lån.

Jag har bekanta där man använt sig av denna konstruktion när det gäller en villa i.a.f.
Citera
2017-07-24, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Idiotidé. Varför ta på dig dessa extra risker, när det finns banker som gladeligen gör det? Att dessutom sälja till "bekanta" och avbetalning dessutom. Det är att be om problem. Var så säker.
Allt annat än full betalning direkt är ju vansinne. Måste vara troll av TS. Kan inte hen betala fullt pris. Sälj den till någon som kan.
Citera
2017-07-24, 05:16
Medlem
Som andra varit inne på känns detta som en riskprojekt.
Citera
2017-07-24, 08:35
Medlem
Låter som en fantastiskt dålig idè.
Citera
2017-07-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matlabber
Har lite funderingar på att sälja min lägenhet till bekanta och på så sätt slippa mäklare och annat runtomkring. Tanken är att sälja min lägenhet till marknadspris och sedan låta köparen betala ungefär hälften kontant via banklån för att jag själv ska kunna betala mitt lån medan den andra hälften betalas av räntefritt över tid till mig i en slags amortering. Den tilltänkta affären i ungefärliga siffror:

Min återstående skuld: 1,1 mille

mitt säljpris: 2,3 mille

köparen betalar kontant: 1.2 mille

mina funderingar:

1. Gäller kontantinsatsen på 15 % totala värdet på affären eller endast lånet som köparen tar? I en ideal värld gäller endast det senare men nu har vi något som kallas regeringen och skatteverket (min politiska filosofi är ett ämne för en annan tråd men ni anar nog min uppfattning om dessa institutioner).

2. Kommer banken, skatteverket eller annan institution att allmänt tjafsa kring ett sånt här upplägg? Återigen en fråga som jag egentligen inte skulle behöva ställa men som många visa män och kvinnor har sagt: "man upphör aldrig att förvånas".

Nej, nej, nej!!!
Vad tror du att vi har banker till?!
Det är fan chockerande hur jävla dumma människor är. Skärp dig för FAN!!
Citera
2017-07-24, 09:30
Medlem
Utan att veta om det är möjligt.

Ett betydligt smartare upplägg vore väl om de köper 50% av bostaden och sedan successivt köper en större del varje år. Dvs du äger till en början fortfarande 50%, sedan 40, 30,20 osv snarare än att ge ett gratis lån. Men hela grejen låter som ett dumt upplägg för dig.
Citera
2017-07-24, 09:33
Medlem
Ja ja det finns många sätt att säga upp en vänskap men trådskaparens sätt
är onödigt kostsamt. Har man för mycket pengar så kan man bränna dem
på något betydligt roligare.
Citera
2017-07-24, 09:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matlabber
OK den regeln är ju faktiskt lite BS men inte mkt att göra åt.

Jag säljer givetvis inte till radikala islamister, nazister eller annan extrem gruppering utan till människor jag litar på.

Vad skulle hända om de som köper lägenheten vill flytta efter ex 10 år och de har 10-20 år kvar att betala ?
Citera
2017-07-24, 11:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad skulle hända om de som köper lägenheten vill flytta efter ex 10 år och de har 10-20 år kvar att betala ?
Det är mycket som kan hända under en sådan lång avbetalningsperiod.
Hur har ts tänkt försäkra sig mot oförutsedda saker som tex dödsfall.
Citera
2017-08-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
En bostadsrätt är inte fast egendom, ordet pantbrev är inte rätt i sammanhanget.
Kostnaden för att notera pantförskrivningen hos BRF torde inte uppgå till 20 000:- .
Jag tror att du syftar på stämpelskatten i samband med uttag av pantbrev i fast egendom.
detta mindre

ja det blev fel, finns beskrivet på flera ställen, orkar inte vara i denna tråd mer
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in