• 1
  • 2
2017-07-23, 21:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Ett rätt vanligt symptom och kan ha flera orsaker. Man känner klåda när hudens nervtrådar retas för lågt för att utlösa smärta.
Boka tid hos läkare på vårdcentral. Xyloproctsalva lindrar.
Citera
2017-07-23, 23:50
Medlem
Ok, den långa historien.
Råkade få en envis infektion av annan art till att börja med. På den tiden var det inte så restriktivt med antibiotika, så det resulterade i ett par olika penicillinkurer.

Sen gick en lång period där jag blev väldigt uppblåst och gasig i magen. Det blev tryck i basen och jag fick gå runt o smygprutta hela tiden. Reflekterade inte över det till att börja med, men sen fann jag att jag började få problem med arslet, typ hemoröjder och klåda.

Jag listade själv ut att problemen kunde bero på gaserna eftersom jag kunde känna ett samband. Gick liksom med konstant belastning på arslet hela dagarna. Listade även ut att gaserna kunde bero på svamp i magen pga penicillinet. Förklarade detta för min doktor som sa, "låter rimligt" o så fick jag ett piller på plats o vipps blev magen kirrad. Jag hade haft rätt o därmed var det färdigpruttat. Hemoröjderna försvann också av sig själv på kort tid.

Dock fortsatte klådan. Eftersom det kändes så skämmigt gick jag och led av detta i många år, provade alla salvor och teorier jag rimligen kunde komma på, med bara någon ev. liten lindring som resultat.

När jag till sist kom till en HUDLÄKARE så förklarade hon att "du har utvecklat eksem i stjärten av att ha gått o kliat så länge" När det har gått så långt hjälper det inte med receptfritt trams.

Fick därför en salvbehandling i två steg. Först en vecka med supertunga grejor, sedan en vecka med lite mildare grejor. Mina salvor hette Emovat och Elocon. Det var inte det läkaren skrev ut, men det var vad apoteket levererade som motsvarande. Kommer inte ihåg vilken av dem som skulle användas före den andre.

Klådan gav med sig redan efter två tre dagar o efter en vecka kändes det typ botat., och som svar på din fråga, har aldrig haft några problem sen dess. Säkert 7-8 år sen.

Visst, klåda kan uppstå av olika skäl, men har man haft problem i flera år är det lätt att anta att man utvecklat just ett svårt eksem. Tror utan att veta att det är en hudläkare du ska vända dig till.
Senast redigerad av Vetekrantz 2017-07-23 kl. 23:53.
Citera
2017-07-24, 08:29
Medlem
Tvätta analen inte torka med papper. Smörj med ovixan, ta vermox
Senast redigerad av dreba 2017-07-24 kl. 08:38.
Citera
2017-07-24, 21:37
Medlem
SvartaBjorns avatar
En anledning kan vara användande av toalettpapper gjort av återvinningspapper. Dessa innehåller ofta diverse kemikalier som kan åstadkomma klåda.
Byt ut pappret mot sådant som är gjort av "nytt" material (exempelvis Lambi) och se om inte detta löser problemen.

Fick detta råd av en läkare för många år sedan och det har hjälpt mig och flera i min omgivning.
Citera
2017-07-24, 23:13
Medlem
udons avatar
1. Skaffa lambi papper

2. Xyloproct. Smörj efter vare nr. 2

3. När xyloproct är slut, kör en tub med salva som dödar svamp. Sån som använda till ljumskar funkar fint.

4. Om det känns bättre fortsätt med xyloproct. Jag använder det 1 gång om dagen och det funkar fint. Har gjort alla undersökningar man kan i baken
Citera
2017-07-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Tvätta analen inte torka med papper. Smörj med ovixan, ta vermox

Receptbelagt. Kan man tänka sig att det finns motsvarande mediciner som är receptfria?
Citera
2017-07-31, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetekrantz
Listade även ut att gaserna kunde bero på svamp i magen pga penicillinet. Förklarade detta för min doktor som sa, "låter rimligt" o så fick jag ett piller på plats o vipps blev magen kirrad.
Bra gjort av er!

Intressant att doktorn inte viftade bort det som påhittad candida (nu har dock 1177 i alla fall insett att man faktiskt kan ha candida i tarm).

Minns du vad pillret kallades? Kanske flukonazol eller mycostatin? Avslöjade doktorn vilken sorts svamp det handlade om?
Citera
2017-07-31, 04:42
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jex
Har under 2-3 års tid haft analklåda nästan dagligen. Jag har testat nästan alla sorters salvor som finns att tillgå. Alcosanal och liknande. Trots detta blir jag inte av med besvären annat än kortvarigt.

Hur blir jag av med denna åkomma?
Borde jag uppsöka läkare för besvären?
Kan analklåda vara symptom på något allvarligt?

Äter du några mediciner?
Duschar eller badar du mycket?
Citera
2017-10-22, 16:39
Medlem
Låter jobbigt att du har haft besvär så pass länge.

1.
Du har haft analklåda under lång tid. Det är vanligt att riva sig medvetet eller omedvetet i sömnen för att bli av med klådan. Resultatet blir eksem runt analöppningen. Eksemet behandlas med krämer (kortikosteroider) som finns i olika styrka. En oönskad effekt av krämerna är att de tunnar ut huden där de används. Därför ska man inte använda krämen under en längre tid.

Krämerna finns i olika styrka och preparat. Oftast brukar man börja med en stark kräm och sedan glesa ut behandlingen (se längre ner). Ett exempel är Eloconkräm.

De milda finns receptfritt, de starkare skriver läkare ut.

Behandlingen tar 2-4 veckor. Man ska inte heller sluta med behandlingen tvärt, då finns risk att problemen kommer tillbaka. Man ska i stället trappa ner behandlingen (i början smörjer man 2 gånger dagligen, sen bara 1 gång per dag - till varannan dag osv). Detta smörjschema eller "nedtrappningsschema" ska du få av läkaren.

Att det kliar kring analöppningen är mycket vanligt. Läkare och sjukvårdspersonal är vana att både se och behandla massa saker, även de problem som kan tyckas "skämmiga". Klådan påverkar livskvaliteten avsevärt och därför är det värt att få behandling. DEN FINNS för de allra flesta!

2.
Ja. Inget är skämmigt när det kommer till hälsan och livskvaliteten.

3.
Att det kliar runt ändtarmen beror ofta på flytningar från öppningen, hemorrojder eller sprickor i huden. Kan också vara tecken på infektioner, andra hudsjukdomar, cancer.

I ditt fall tror jag på eksem, men som sagt kan klådan bero på olika saker. Därför är det bra att gå till en läkare och se vilket problem just du har och vilken behandling du behöver för att bli av med besvären.

Du ska kunna få hjälp av en läkare på vårdcentral. Hudläkare och läkare som arbetar med sjukdomar i ändtarmen på sjukhus (proktolog) kan behövas i vissa fall.

Lycka till!
Senast redigerad av Asidisi 2017-10-22 kl. 16:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in