• 1
  • 2
2017-08-06, 15:46
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är inte helt glasklart ändå i många fall. Jag har ett exempel. Du kör Rv 250 från Kolsva och ska till Arboga, i Köping är det skyltat åt Oslo och åt Stockholm. Vilken väg ska jag ta? Med max 10 s beslutstid är det inte helt givet.

Dåligt exempel, med exempel (lol) på vad som nämnts i tråden.
Poängen är att systemet bygger på geografikunskaper. Man förväntas veta var huvudstäder ligger, i det här fallet öst eller väst. Om du ska västerut (i den mån vägen tillåter) är valet inte svårt.

Bristen i din fråga är att du verkar ha synvinkeln att man med hjälp av skyltarna ska kunna lista ut var alla städer ligger. Du vet ju var någonstans din slutdestination ligger, och var på kartan den finns i förhållande till (nåja) var du finns någonstans.
Citera
2017-08-06, 16:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Dåligt exempel, med exempel (lol) på vad som nämnts i tråden.
Poängen är att systemet bygger på geografikunskaper. Man förväntas veta var huvudstäder ligger, i det här fallet öst eller väst. Om du ska västerut (i den mån vägen tillåter) är valet inte svårt.

Bristen i din fråga är att du verkar ha synvinkeln att man med hjälp av skyltarna ska kunna lista ut var alla städer ligger. Du vet ju var någonstans din slutdestination ligger, och var på kartan den finns i förhållande till (nåja) var du finns någonstans.
Ja, jag vet att Oslo ligger västerut och Stockholm ligger österut, men när jag kommer norrifrån på en väg och ska välja öster eller väster, när resmålet ligger åt söder, så har iaf jag inte sådana exakta geografikunskaper att jag kan dra fram en kartbild ur minnet på 5-10 sekunder och göra ett val. Har jag inte kollat min färdväg på kartan innan så är jag tämligen rökt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in