2017-07-21, 12:18
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Jag fick 60 tabletter zolpidem utskrivet för sömnbesvär i slutet av Februari. I enlighet med läkarens rekommendation var tanken var att jag skulle ta 2 tabletter i veckan för att inte bli beroende. Redan under dec-Feb hade jag följt den rutinen under en tidigare receptutskrivning. Eftersom jag visste att jag skulle sluta mitt job i Maj för att vara ledig ett tag så började jag ta tabletterna oftare än 2 ggr i veckan och knaprade väl i mig 50 tabletter under Mars,April,Maj.

Nu har det gått nästan 2 månader sedan jag slutat jobba och trots att jag har möjligheten att välja mina sovtimmar när jag vill under dygnet är det ett helvete att somna. Jag blir fan aldrig riktigt trött utan sover bara 3 timmar per dygn mellan 05:00-08:00. Bara om jag tar Zolpidem sover jag ordentligt.

Har jag redan blivit beroende? Jag behöver inte gå upp i dos för att somna utan en halv tablett räcker.
Citera
2017-07-21, 12:32
Medlem
born1984s avatar
Svårt att säga om du är beroende. Ofta tror man att grundproblemens symptom beror på annat ex benzo.
Skulle ring 1177 och hört om du kan få rådgivning.
Citera
2017-07-21, 13:00
Medlem
2 stilnoct i veckan sen att du ökat på det är inte hela världen. Det låter dock som om z-analoger slutat bita på dig och då är du ute på farlig Mark. Hade exakt samma för ett par år sen började köpa rc benso och idag sitter jag här med 5 mg Lorazepam och 10 mg Nitrazepam om dagen. Vore jag dig skulle jag först testa imovane då den sitter längre vilket kommer göra att du sover bättre
Citera
2017-07-21, 13:16
Bannlyst
Hur kommer du ur sömnproblemen?

Du behöver stabilisera surret i kropp/hjärna/själ. Ta ner omfånget av din sinnesvärld till en mindre aktiv. Fokusera på det som är nära (daglig aktivitet, lägga upp planer osv, omge din stackars hjärna med EN PLAN) istället och låt oron sakta sjunka i havet bakom dig. Fokusera inte på oron. Skaffa andra NÄRA saker att göra. Det tar tid jösses du är ingen robot. Men vad är alternativet? Ett liv som knarkare?

En aktiv arbetshäst hjärna behöver en PLAN.

Bias i vardagen. En aktiv morgon, en medveten dag = Tröttheten kommer i form att att psyket blir lugn. Dina signalsubstanser är utspridda. Dom behöver ordnas i lugn takt och rutiner är bäst. Du lackar på rutiner om du tror att det ska funka med en gång.

Sluta med sömnmedicin nu/i tid.

Det är en nedåtgående spiral.

Ta att du inte kan sova, tills du somnar av utmattning.

1. Häng med personer du tycker om på dagen. Gör något du tycker om.

2. Ingen smartphone efter 19.

3. I början kommer det inte gå (räkna med det så kan din hjärna slappna av och slippa stresshormoner), det kan ta några dagar innan kroppen hinner ställa om.

4. Promenera 1 mil om dagen. Föreslagsvis på morgonen.

5. Åt frukost på EN gång när du vaknar.

6. Ligg med babbel typ radio på extremt låg nivå i början (din hjärna är van vid tankar och störningar, får den höra något annat än sig själv (som inte är för intressangt) & höra det i bakgrunden kan den möjligtvis lugna ner sitt egen aktivitet. P1/P2.

7. Släng sömnmedicinerna. Ta fajten. Gå igenom paniken och lär känna dig egen hjärna, led inte bort den på villovägar genom ändlös medicinering.

8. Bestämmer du dig ÄNDÅ att ta medicin är en coctail av mediciner bäst.
Liiiite Propavan Liiiite Mirtazapin (Halv 7,5:a) Liiiite av allt som inte är beroendeframkallande och själlöst. Jag menar ändå att du lurar hjärnan med sömntabletter. Men ska du ta ta då en blandning av Antihistaminer/CBD olja/Melatonin AGB/. Ta dom en timma innan du lägger dig så tröttheten möter dig och fyll hellre på om du vaknar. Det är intill omöjligt att tvångssöva kroppens tvångssova panik. Bara benzo som gör sånt och du vill inte ha NZT.

9. Prova 1 dl Gurkmeja juice varje morgon. Trot eller ej den gör underverk. Kurkumin.

10. Din hjärna är försatt i defcon 1, desto mer du trycker undan defcon 1, desto hårdare kommer defcon 1 när du går och lägger dig. du har tagit tid på dig att skapa defcon 1, det finns inga genvägar ur sin egen hjärna. Du kan med rytm och daglig rutin ta ner defcon 1 till vanlig defcon 7 whatever.

11. Du behöver balansera vardagen, uppleva sömnlösheten, det är en viktig resa, att ta ansvar för sina handlingar, den släpper och innefattar sig i rutinerna du lägger upp, men det tar tid. Har du inte tid? Ta tid. Fastna inte i pillerklyschan som så många blandmissbrukare.

12. Tacka din kropp och hjärna för att den langar fram det du sopar under mattan som sömnlöshet.
Senast redigerad av snuttis 2017-07-21 kl. 13:47.
Citera
2017-07-21, 13:39
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Bensodiazepiner -----------> Psykiatri & psykofarmaka

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-21 kl. 13:46.
Citera
2017-07-21, 21:03
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Hur kommer du ur sömnproblemen?

Du behöver stabilisera surret i kropp/hjärna/själ. Ta ner omfånget av din sinnesvärld till en mindre aktiv. Fokusera på det som är nära (daglig aktivitet, lägga upp planer osv, omge din stackars hjärna med EN PLAN) istället och låt oron sakta sjunka i havet bakom dig. Fokusera inte på oron. Skaffa andra NÄRA saker att göra. Det tar tid jösses du är ingen robot. Men vad är alternativet? Ett liv som knarkare?

En aktiv arbetshäst hjärna behöver en PLAN.

Bias i vardagen. En aktiv morgon, en medveten dag = Tröttheten kommer i form att att psyket blir lugn. Dina signalsubstanser är utspridda. Dom behöver ordnas i lugn takt och rutiner är bäst. Du lackar på rutiner om du tror att det ska funka med en gång.

Sluta med sömnmedicin nu/i tid.

Det är en nedåtgående spiral.

Ta att du inte kan sova, tills du somnar av utmattning.

1. Häng med personer du tycker om på dagen. Gör något du tycker om.

2. Ingen smartphone efter 19.

3. I början kommer det inte gå (räkna med det så kan din hjärna slappna av och slippa stresshormoner), det kan ta några dagar innan kroppen hinner ställa om.

4. Promenera 1 mil om dagen. Föreslagsvis på morgonen.

5. Åt frukost på EN gång när du vaknar.

6. Ligg med babbel typ radio på extremt låg nivå i början (din hjärna är van vid tankar och störningar, får den höra något annat än sig själv (som inte är för intressangt) & höra det i bakgrunden kan den möjligtvis lugna ner sitt egen aktivitet. P1/P2.

7. Släng sömnmedicinerna. Ta fajten. Gå igenom paniken och lär känna dig egen hjärna, led inte bort den på villovägar genom ändlös medicinering.

8. Bestämmer du dig ÄNDÅ att ta medicin är en coctail av mediciner bäst.
Liiiite Propavan Liiiite Mirtazapin (Halv 7,5:a) Liiiite av allt som inte är beroendeframkallande och själlöst. Jag menar ändå att du lurar hjärnan med sömntabletter. Men ska du ta ta då en blandning av Antihistaminer/CBD olja/Melatonin AGB/. Ta dom en timma innan du lägger dig så tröttheten möter dig och fyll hellre på om du vaknar. Det är intill omöjligt att tvångssöva kroppens tvångssova panik. Bara benzo som gör sånt och du vill inte ha NZT.

9. Prova 1 dl Gurkmeja juice varje morgon. Trot eller ej den gör underverk. Kurkumin.

10. Din hjärna är försatt i defcon 1, desto mer du trycker undan defcon 1, desto hårdare kommer defcon 1 när du går och lägger dig. du har tagit tid på dig att skapa defcon 1, det finns inga genvägar ur sin egen hjärna. Du kan med rytm och daglig rutin ta ner defcon 1 till vanlig defcon 7 whatever.

11. Du behöver balansera vardagen, uppleva sömnlösheten, det är en viktig resa, att ta ansvar för sina handlingar, den släpper och innefattar sig i rutinerna du lägger upp, men det tar tid. Har du inte tid? Ta tid. Fastna inte i pillerklyschan som så många blandmissbrukare.

12. Tacka din kropp och hjärna för att den langar fram det du sopar under mattan som sömnlöshet.

Tackar så mycket för det utförliga svaret och tipsen! Några av punkterna har jag redan prövat men ska testa gurkmeja juicen och att ha på radion när jag skall sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in