2017-07-21, 09:41
Medlem
dreggells avatar
God morgon FB!

Det är så att jag har en lillebror som fyller född 01 fyller år nu i juli ska börja gymnasiet till hösten.
Han är en gamer kille som spenderar dom allra flesta timmarna framför datorn,själv. Detta har han gjort mer eller mindre hela sommaren/ i många år. I sättet är han väldigt artig men även försiktig..
Han har ej så jätte många vänner utan är mest för sig själv.

Jag storebror 27 år bor inte kvar i sverige och har därför spenderat alldeless för lite tid med min bror..

Det jag funderar över om det är OK eller helt fel att ta med lillebror och dricka några kalla hos en vän/ute i naturen för första gången nu i sommar när jag kommer hem på semester? han är som sagt född 01.. Inte meningen att vi ska bli as fulla utan bara ta några öl.
Min bror har aldrig druckit alkohol förut och umgås inte med några i sin egna ålder som gör sådant.

Mitt inre jag säger att jag borde vänta 1år eller 2 år på denna invit.. men samtidigt har jag i tankarna om detta tom kan vara nyttigt för honom? Att få umgås med brorsan lite, få slappna av och kanske öppna upp sig..

Jag själv började dricka redan vid 15års ålder och har väl gått hyfsat bra för mig!

MVH
Citera
2017-07-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
God morgon FB!

Det är så att jag har en lillebror som fyller född 01 fyller år nu i juli ska börja gymnasiet till hösten.
Han är en gamer kille som spenderar dom allra flesta timmarna framför datorn,själv. Detta har han gjort mer eller mindre hela sommaren/ i många år. I sättet är han väldigt artig men även försiktig..

Jag storebror 27 år bor inte kvar i sverige och har därför spenderat alldeless för lite tid med min bror..

Det jag funderar över om det är OK eller helt fel att ta med lillebror och dricka några kalla hos en vän/ute i naturen för första gången nu i sommar när jag kommer hem på semester? han är som sagt född 01.. Inte meningen att vi ska bli as fulla utan bara ta några öl.
Min bror har aldrig druckit alkohol förut och umgås inte med några i sin egna ålder som gör sådant.

Mitt inre jag säger att jag borde vänta 1år eller 2 år på denna invit.. men samtidigt har jag i tankarna om detta tom kan vara nyttigt för honom? Att få umgås med brorsan lite, få slappna av och kanske öppna upp sig..

Jag själv började dricka redan vid 15års ålder och har väl gått hyfsat bra för mig!

MVH
Det är inte okej.
Citera
2017-07-21, 09:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
God morgon FB!

MVH

Ju tidigare debut, desto större risk att bli alkis. Förstör honom inte i onödan.
Citera
2017-07-21, 09:45
Medlem
RonHowards avatar
Den viktigaste frågan är: Vill han det själv?

Om han är född 01 så är han ju rätt ung men samtidigt inte någon katastrof att ta några öl med brorsan vid den åldern. Förutsatt att du bjuder på en trevlig upplevelse där inte bärsen står i fokus, kanske lira lite kubb, tv-spel, kasta pil etc så borde det hela avhandlas fint.

Se också till att du inte spårar och blir packad.
Citera
2017-07-21, 09:45
Medlem
Jag kan tycka att ni borde kunna chilla tillsammans även utan öl. Förslaget att dricka öl borde komma från honom. Inte dig. Att lära honom att man bara kan vara djup med öl tycker jag är mindre bra. Däremot är det ju positivt att han får sin första fylla i en kontrollerad miljö med dig.
Citera
2017-07-21, 09:46
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
God morgon FB!

MVH

Det är helt ok.
Jag började själv dricka när jag var 13. Alkohol var mycket roligare på den tiden och jag vill minnas att jag hade några av mina bästa fyllor i den åldern.

Dessutom är öl gott så det är på tiden att han upptäcker den världen.
Citera
2017-07-21, 09:49
Medlem
Ruzskisuzkis avatar
Har egentligen ingen åsikt, gör vad du känner för. Kan inte se det farliga så länge det bara handlar om ett par stycken.

Drack sprit första gången när jag var 11, dricker ingenting längre.
Citera
2017-07-21, 09:51
Medlem
Citat:
God morgon FB!

MVH

Om du verkligen är en bra brorsa och inte super ner honom utan låter han endast dricka en öl och känna effekten, så skulle jag säga gogogo.

Det är alla gånger bättre att få känner lite effekt under kontroll första gångerna. Och att det inte blir en dunderfylla. Då lär man sig snabbare att det är just så man brukar det, lagom med måtta.
Citera
2017-07-21, 09:51
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det är helt ok.
Jag började själv dricka när jag var 13. Alkohol var mycket roligare på den tiden och jag vill minnas att jag hade några av mina bästa fyllor i den åldern.

Dessutom är öl gott så det är på tiden att han upptäcker den världen.

Nåja. Det finns forskning som menar att alkoholdebut kring den åldern har betydligt högre risk för alkoholism senare i livet.

Citat:
Survival analyses revealed a rapid progression to alcohol-related harm among those who reported having their first drink at ages 11–14. After 10 years, 13.5% of the subjects who began to drink at ages 11 and 12 met the criteria for a diagnosis of alcohol abuse, and 15.9% had a diagnosis of dependence. Rates for subjects who began to drink at ages 13 and 14 were 13.7% and 9.0%, respectively. In contrast, rates for those who started drinking at ages 19 and older were 2.0% and 1.0%.
http://ajp.psychiatryonline.org/doi/abs/10.1176/appi.ajp.157.5.745

Men i TS fall verkar brodern vara lite äldre.
Citera
2017-07-21, 09:53
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Den viktigaste frågan är: Vill han det själv?

Om han är född 01 så är han ju rätt ung men samtidigt inte någon katastrof att ta några öl med brorsan vid den åldern. Förutsatt att du bjuder på en trevlig upplevelse där inte bärsen står i fokus, kanske lira lite kubb, tv-spel, kasta pil etc så borde det hela avhandlas fint.

Se också till att du inte spårar och blir packad.

Problemet är att han är så pass försiktig och vi har inte så super bra kontakt så tror inte han hade vågat fråga mig om öl om han nu ville..
Så rädd att jag "måste" va den som frågar/erbjuder.. Vill egentligen vänta till nästa år.. men han börjar gymnaset till hösten och vill gärna prata ut om livet och tuffa på han lite inför gymnasiet.. Allt detta kommer från väl mening men rädd de kan bli fel.. Självfallet kommer vi inte dricka 1 liter sprit utan max 4 öl var..EDIT: 4 öl känns överkant... max 2-3...
Citera
2017-07-21, 09:54
Medlem
Ruzskisuzkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Nåja. Det finns forskning som menar att alkoholdebut kring den åldern har betydligt högre risk för alkoholism senare i livet.

http://ajp.psychiatryonline.org/doi/abs/10.1176/appi.ajp.157.5.745

Men i TS fall verkar brodern vara lite äldre.

Tror det har mer att göra med psykiskt mående att göra, de som börjar dricka i tidig ålder tenderar inte till att ha en hälsosam relation till något, alkohol är inget undantag. Correlation does not imply causation.
Citera
2017-07-21, 09:54
Medlem
BigFatCones avatar
Krasst sett så är det ju olagligt men om har en lite nykter (pun not intended) syn på det hela så är det så klart okej. Det är ju bättre att din bror får en lugn och städad upplevelse med vuxna i närheten än att han på någon föräldrafri tillställning super sig rak och gör något dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in