2023-05-06, 22:13
Medlem
jah_man2s avatar
Jag gick i blöjor när Pugh släppte sin första platta och har egentligen bara hört hans musik genom mina föräldrar. När jag blev vuxen så lyssnade jag igenom hans dåvarande skivkatalog och tycker än idag att plattan,"Bolla och Rulla" är skitball.

När jag läser den här tråden och debatten som pågår här i fråga om huruvida han var ett musikaliskt geni,sveriges första rockstjärna och/eller sveriges bästa textförfattare så är ju svaren naturligtvis subjektiva.

I min värld så var han en okej musiker som gjorde en del balla låtar bl.a. tidigare nämnda Grävmaskinen,Dinga Linga Linga Lena och Hog Farm. Personligen gillar jag hans låt "Kärlekens Träd".
Historien och media beskrev hans första platta som Sveriges första rockplatta och jag är böjd att hålla med.
Visst fanns det (precis som andra skrivit i tråden) andra svenska artister som spelat in rockmusik innan Pugh typ Owe Thörnqvist m.fl. men jag vill påstå att Pugh var först att göra ett helt rockalbum med egen text och musik på svenska.

En annan användare i tråden påstod att November var först men jag håller inte med. November var det tidigaste svenska "hårdrocksbandet" jag känner till. Att jämföra November med Pugh är som att jämföra Carola med Charlotte Perelli..

Det enda Carola och Charlotte har gemensamt är melodifestivalen och det enda November och Pugh har gemensamt är elgitarren.
Pugh spelade egen rak rock'n'roll på med svensk text medan November spelade "heavy metal" influerade av bl.a Deep Purple och Black Sabbath.
Missförstå mig rätt,jag gillar verkligen November men det går inte att stoppa dom och Pugh i samma fack.

Ang. Pughs texter så är de okej men om jag får döma så låg han långt efter den salige Ola Magnell och rockpoeternas okrönte konung Anders F Rönnblom.
Citera
2023-05-07, 21:09
Medlem
Coffeemans avatar
Jag förstår inte alla märkliga inlägg i denna tråd. Pugh var bra.

Och utefter det lilla jag haft att göra med honom också en trevlig människa. Men andra kan såklart ha haft andra upplevelser.

Musikaliskt tycker jag också han har varit bra, jag är ingen expert. Men nog spelade han på mina känslosträngar ibland, kanske främst i Grymlings.

Men hans gamla låtar är ju en del av en och man har hört nästan allt utan att veta det. "Problemet" är ju att han inte var speciellt produktiv på senare år och därför tycker yngre människor att hyllningarna är löjliga.

Men han valde att pensionera sig och hade uppenbarligen hälsoproblem. Innan dess på 90-talet också en del alkoholproblem. Men han spelade regelbundet på små ställen ända till för tio år sedan och det var alltid fullt.

Jag kommer att komma ihåg honom som en konstnärssjäl som gick sin egen väg. Oerhört begåvad som fick alla att trivas och vilja arbeta med honom. Kanske blev han tjurig ibland, det har han min respekt för.

Man vill ju inte bli en djävla Niklas Strömstedt.
Citera
2023-07-26, 14:17
Så fördelas arvet efter Pugh Rogefeldts död.
https://www.hant.se/noje/pugh-rogefe...et-upp/9885435
Boupptäckningen visar att Pugh hade flera miljoner i totala tillgångar – drygt 4,3 miljoner kronor.
Och det blir sambon och kärleken sedan 21 år, Borit och Pughs fyra söner som ärver tillgångarna.

Paret hade även en gemensam bostad på Gotland, och Pughs halva i bostaden, som värderas
till 2 150 000 kronor, går till Borit och den gemensamma sonen. De övriga tillgångarna uppgår
till strax under 2,2 miljoner kronor. Dessa delas enligt Pughs sista vilja mellan sambon och
samtliga av barnen.

Gällande Pughs stora låtskatt går samtliga rättigheter till hans fyra söner.
Framtida royalites ska också fördelas jämnt mellan barnen.
Inte helt barskrapad var Pugh trots allt, hoppas de förvaltar arvet väl.
Citera
2024-08-24, 14:50
Medlem
Pugh Rogefeldts gravplats på Gotland:
https://www.youtube.com/watch?v=EWFgPkWsGPg
Citera
2024-08-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Pugh Rogefeldts gravplats på Gotland:
https://www.youtube.com/watch?v=EWFgPkWsGPg