2019-06-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Den som eventuellt kan läsa kan ta del av MUSTchefen i dagens SvD.
"Det har inte fått någon märkbar negativ effekt på vår underrättelseverksamhet."
"Jag är glad över att vi kunde hantera situationen så att det inte fick några
allvarliga konsekvenser."

Fake news alltihop alltså, med andra ord.

Fast nu förutsätter du att en underrättelsechef skulle lägga korten på bordet för alla att se - hur sannolikt är det? Skulle han offentligt bekräfta att hemlig personal och falska identiteter finns på en lista som främmande makt har i sin ägo?
Citera
2019-06-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Fast nu förutsätter du att en underrättelsechef skulle lägga korten på bordet för alla att se - hur sannolikt är det? Skulle han offentligt bekräfta att hemlig personal och falska identiteter finns på en lista som främmande makt har i sin ägo?

Poängen är nog att informationen inte kom främmande makt till handa, men att man måste
betrakta saken som att den verkligen gjort det.
Citera
2019-11-06, 14:23
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Poängen är nog att informationen inte kom främmande makt till handa, men att man måste
betrakta saken som att den verkligen gjort det.

Informationen har hamnat på villovägar men man kan inte säga det rakt ut för isåfall ska man vara beredd att bevisa det. Man kan inte anklaga amerikanska IT-jättar för att sälja hemlig information utan konsekvenser. KU-utredningen ledde inte till något. Straffet böter kan jämföras med andra brott där straffskalan baseras på en riskanalys. Straffet för detta slarv motsvarar en fortkörning. Att sälja ett gram hasch ses som en större risk för samhället men det brukar inte leda till att försvaret får vidta åtgärder. Systemet är korrupt.
Citera
2019-11-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Informationen har hamnat på villovägar men man kan inte säga det rakt ut för isåfall ska man vara beredd att bevisa det. Man kan inte anklaga amerikanska IT-jättar för att sälja hemlig information utan konsekvenser. KU-utredningen ledde inte till något. Straffet böter kan jämföras med andra brott där straffskalan baseras på en riskanalys. Straffet för detta slarv motsvarar en fortkörning. Att sälja ett gram hasch ses som en större risk för samhället men det brukar inte leda till att försvaret får vidta åtgärder. Systemet är korrupt.

Man vet alltså inte vem som vet vad om ens någonting men eftersom risken finns kan
man inte ta någon chans.

Hur vet jag om jag verkligen kommit över hemlig information kan man också fråga sig.
Citera
2019-11-18, 22:23
Medlem
OdlarSparriss avatar
Nu har inte jag läst alla inlägg i tråden men någonting jag undrat sedan denna skandal blossade upp är:
Varför har det varit så tyst från Ibrahim Baylan? Han är ju samordningsminister och var det även när detta hände. Hans jobb var ju att se till att information ministrar i mellan flöt på. Även att de olika departementen var samspelta.
Enligt mig borde det ju varit han som bär ett stort ansvar att informationen inte kom fram.
Inte ett knyst om honom har jag hört gällande detta.
Citera
2019-11-26, 20:31
Medlem
Alltså alla dessa IT-skandaler - kan man inte lösa dem genom att sätta upp lagar på vad som egentligen får sparas i datasystem? Alla datasystem kommer alltid att kunna hackas, det är sanningen.
Citera
2023-05-30, 11:47
Medlem
gäller det denna läcka?
Citat:
- Data from all drivers licenses in Sweden
- Personal details of all persons in Sweden's witness relocation program
- Personal details of Sweden's elite military units
- Personal details of Sweden's fighter pilots
- Personal details of all of Sweden's pilots and air controllers
- Personal details of all Swedish citizens in a police register
- Details of all Swedish government and military vehicles
- Details about Sweden's road and transportation infrastructure
https://www.bleepingcomputer.com/new...nths-paycheck/

Råka nämligen se delar av en läcka som sägs tillhöra detta och det var från ett ryskt forum.
Citera
2023-05-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
gäller det denna läcka?

Råka nämligen se delar av en läcka som sägs tillhöra detta och det var från ett ryskt forum.
Ja det gäller detta haveri.
Har du något mer du kan dela med dig av angående att informationen skulle vara tillgänlig på något ryskt forum?
Officiellt är det väl så att informationen inte har spridits men att risken fanns, därför väldigt intressant om informationen de facto har läckt ut.
Citera
2023-05-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exportexpert
Ja det gäller detta haveri.
Har du något mer du kan dela med dig av angående att informationen skulle vara tillgänlig på något ryskt forum?
Officiellt är det väl så att informationen inte har spridits men att risken fanns, därför väldigt intressant om informationen de facto har läckt ut.

Notera att den inte är officiellt uppe i en tråd utan det är en användare på detta forum, det var en tillfällig SS som användare fick se användaren är inte heller reputabel på sidan så osäker om det var fake (han ville sälja delar av den)
forumet var exp...in, vet inte hur om man får hänvisa till andra forums, kostar även att bli användare där.

Tänkte om någon sett mer av den och då i så fall så kan det vara legit att den nu börjar spridas.
Får se vad som sker framöver, men då jag såg att det var personer med skyddade uppgifter så lär det vara en mardröm ifall det nu är på vift.

Med det sagt, det är bara rykte just nu inget att gå på får se om någon kommer med ny info.
Citera
2024-05-04, 13:37
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
gäller det denna läcka?

Vilket ryska forum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in