Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-23, 22:18
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
HUR I HELVETE KAN EN FÖRSVARSMINISTER HA VETAT OM DETTA UTAN ATT HA VIDTAGIT ÅTGÄRDER
Bort med skiten
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aven-hultqvist-s-kande-till-it-skandalen

Citat:
– Jag förmodar att han ska försöka lugna det svenska folket. Att säga att regeringen och myndigheten har kontroll över den information som har läckt ut från landet, säger Kerstin Holm.

Ha den nya generaldirektörens ord i åminne när "svetsaren" imorgon bedyrar att läckorna är "tätade"!

Citat:
Myndighetens nytillsatte generaldirektör Jonas Bjelfvenstam kan inte garantera att personer utomlands som saknar säkerhetsklassning i nuläget inte har tillgång till känslig information i myndighetens datasystem.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/transportstyrelsens-gd-sakerheten-kan-garanteras-forst-i-host/

Avgå Löfven, och ta ditt övriga inkompetenta patrask med dig!!
Citera
2017-07-23, 22:20
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Transportstyrelsens nye GD fick frågan om han kunde garantera att materialet var säkrat, något han inte kunde garantera.

Jag ska söka rätt på var jag läste detta. Nyhetsflödet har verkligen kommit igång nu, så det är inte lätt att hålla reda på vart man läst allt!

Härvan var huvudnyhet i Aktuellt 21.00!

EDIT: Hittade artikeln!!
Citat:
Säkerhetsproblemen vid Transportstyrelsen är ännu inte helt ordnade. Myndighetens nytillsatte generaldirektör Jonas Bjelfvenstam kan inte garantera att personer utomlands som saknar säkerhetsklassning i nuläget inte har tillgång till känslig information i myndighetens datasystem.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/transportstyrelsens-gd-sakerheten-kan-garanteras-forst-i-host/

SAMTIDIGT säger Bjelfvenstam:

Citat:
Nya chefen efter IT-läckan: Ingen ”stor anledning” till oro
[...]
Men har man anledning att känna oro för det som har hänt?

– Jag kan säkert föreställa mig att medborgare kan vara oroliga för det, men jag har svårt att se att det finns nån stor anledning till oro.

Hur f-n ska han ha det? Ännu en inkompetent idiot till GD som saknar tankeförmåga och låter kakhålet gå. https://unvis.it/svt.se/nyheter/inrikes/nya-chefen-efter-it-lackan-ingen-stor-anledning-till-oro
Senast redigerad av Passepartout 2017-07-23 kl. 22:23.
Citera
2017-07-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Är det verkligen möjligt att infrastrukturminister Anna Johansson inte fick information om att SÄPO den 26:e januari 2016 påbörjat en förundersökning om vårdslöshet med hemliga uppgifter som rör transportstyrelsen och dess generaldirektör som Johansson är ansvarig för?

Försöken att skylla den enligt Johansson påstådda kommunikationsbristen på Bromander är enbart pinsamt eftersom han fick sparken då han aldrig befann sig på det illa skötta departementet utan istället var ute och reste och därför knappast kan bära hundhuvudet då han aldrig fanns på plats!

En minister är ansvarig för sitt departement, men får inte lägga sig i den dagliga driften av myndigheter som lyder under samma departement, så säger grundlagen. Ministerstyre är icke tillåtet, däremot kan man ifrågasätta riksdagens utnämningar av sina generaldirektörer, och den myndighet (Riksrevisionen) som ska kontrollera att de sköter sitt jobb enligt regelverket,
Citera
2017-07-23, 22:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lite skeptiskt till att man inte gjort något inom landet. Men nu hände ju Tsunamin inte inom Sverige och om det hänt något liknande inom Sverige och statsmakterna inte agerat, då hade det, tror jag i alla fall, blivit en betydligt större reaktion och ett mycket större missnöje med de styrande.

För mig haltar jämförelsen fortfarande, oavsett vad någon utredning kommit fram till eller ej.

Ja, när Sverige blir anfallet, ockuperat och upphör som självständig stat, samtidigt som svenskar kommer att dö som flugor p.g.a. att det inte finns några fungerande system för att skydda och hjälpa medborgarna vid en kris, så kommer svenskarna minsann reagera. Det är tryggt att veta...

Edit: Min poäng var i alla fall att svenskarna hittills inte har reagerat på något så länge de faktiskt inte ännu har börjat dö som flugor (och att de skulle reagera även då är bara ett antagande, inte något som har bevisats, speciellt då jag inte märker av någon större reaktion på alla de dödsfall som redan har skett p.g.a. den förda politiken, som t.ex. ett resultat av vårdkrisen), så jag tvivlar på att de kommer reagera på det här, som ännu inte ens har kopplats till ett endaste dödsfall.
Senast redigerad av Europe 2017-07-23 kl. 22:26. Anledning: Edit
Citera
2017-07-23, 22:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ja, när Sverige blir anfallet, ockuperat och upphör som självständig stat, samtidigt som svenskar kommer att dö som flugor p.g.a. att det inte finns några fungerande system för att skydda och hjälpa medborgarna vid en kris, så kommer svenskarna minsann reagera. Det är tryggt att veta...
Jag kan hålla med dig om att vi svenskar är lite sega och kanske reagerar för trögt. Och att det kan bli vårt fall. Men jag tycker nog att du övertolkar betydelsen av Tsunamin, det var bara det jag ville framföra.
Citera
2017-07-23, 22:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
En minister är ansvarig för sitt departement, men får inte lägga sig i den dagliga driften av myndigheter som lyder under samma departement, så säger grundlagen. Ministerstyre är icke tillåtet, däremot kan man ifrågasätta riksdagens utnämningar av sina generaldirektörer, och den myndighet (Riksrevisionen) som ska kontrollera att de sköter sitt jobb enligt regelverket,
Men det här handlar väl om lite mer "än dagliga driften"? Om en minister eller regering inte får försöka styra upp en gigantisk säkerhetsläcka på en av sina myndigheter, pga enligt grundlagen, ja då har vi ett stort grundlagsproblem också att hantera.
Citera
2017-07-23, 22:28
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kan hålla med dig om att vi svenskar är lite sega och kanske reagerar för trögt. Och att det kan bli vårt fall. Men jag tycker nog att du övertolkar betydelsen av Tsunamin, det var bara det jag ville framföra.

Jag skrev en Edit för att förtydliga min ursprungliga poäng med inlägget:

Citat:
Edit: Min poäng var i alla fall att svenskarna hittills inte har reagerat på något så länge de faktiskt inte ännu har börjat dö som flugor (och att de skulle reagera även då är bara ett antagande, inte något som har bevisats, speciellt då jag inte märker av någon större reaktion på alla de dödsfall som redan har skett p.g.a. den förda politiken, som t.ex. alla de som har dött p.g.a. den pågående vårdkrisen), så jag tvivlar på att de kommer reagera på det här, som ännu inte ens har kopplats till ett endaste dödsfall.
Citera
2017-07-23, 22:33
Medlem
Har läckan skett totalt under S styre? Någon på FB pratade om 2014 och att Elmsäter Svärd var ansvarig då?
Citera
2017-07-23, 22:35
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Är det följande text på sidan 50 du menar?

Njae funderar om det inte kan vara en av OUN 2014:nånting som dom hänvisar till i den där "utredningen".
Citera
2017-07-23, 22:36
Medlem
Dr_Kronas avatar
Det är klart att sånt här händer när man istället för att gå efter kompetens så kvoterar man in oduglingar bara för att dom har varit med i partiet länge.
Citera
2017-07-23, 22:37
Medlem
Kebabfysikers avatar
Det blir bara värre och värre. Löfven kan inte längre hävda att han inte kände till vad som hänt.

Citat:
Nya uppgifter: Även Peter Hultqvist (S) kände till IT-skandalen

Enligt försvarsministerns pressekreterare fick Peter Hultqvist vetskap om misstänkta brister på Transportstyrelsen samtidigt som inrikesminister Anders Ygeman (S) – alltså redan för över ett år sedan. Infrastrukturministern Anna Johansson står dock fast vid att hon inte visste något förrän ett år senare.

– Det låter helt obegripligt, säger SVT:s inrikespolitiska reporter Kerstin Holm.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aven-hultqvist-s-kande-till-it-skandalen
Citera
2017-07-23, 22:43
Medlem
Eurypteridas avatar
"Man har haft inställningen att det som varit skyddsvärt legat gömt i helheten som "en nål i en höstack". Transportstyrelsen har tyvärr inte gått vidare och tittat exakt vad det är som är skyddsvärt och vad som inte är skyddsvärt. "

För ett vanligt pucko framstår det ändå som märkligt att folk som gått ut grundskolan resonerar såhär.

Hela höstacken är skyddsvärd om man anser att det finns en skyddsvärd nål i den.

Som svensk medborgare behöver man inte göra vidare undanflykter för att placera den okända nålen i en serverhall på okänd ort om man inte är mutad .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in