2017-07-21, 09:32
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Ygeman visste men informerades regeringen ?
Natali Sial; pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, twittrar

https://mobile.twitter.com/NatalieSi...6692131840?p=v

Agerade ett år efter att Ygeman hade kännedom. Tyder på att regeringen hölls okunnig.

Regeringen var naturligtvis inte okunning. Ygeman sitter ju för fan i regeringen.
Citera
2017-07-21, 09:52
Kan man inte driva detta som privatperson och casha in en vettig ersättning?

Inte varje dag känsliga personliga uppgifter hamnar i främmande makts händer. Inte såhär tydligt i alla fall.
Citera
2017-07-21, 09:54
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Ygeman visste men informerades regeringen ?
Natali Sial; pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, twittrar

https://mobile.twitter.com/NatalieSi...6692131840?p=v

Agerade ett år efter att Ygeman hade kännedom. Tyder på att regeringen hölls okunnig.
Hon försöker bara att skademinimera.
https://ledarsidorna.se/2017/07/tran...ta-lagre-niva/
Citat:
Att riskera negativ publicitet rankas högre, som ett allvarligare problem, än brott mot avgörande lagrum.

En synnerligen sopig soppa detta, som visar på kulturen inom svensk offentlig sektor.

Citat:
Med förundersökningen som underlag, och där det är uppenbart att mycket tydliga varningssignaler fanns redan i augusti 2015, är det orimligt att anta att den politiska nivån varit ovetande.
Citat:
Även i styrelsen finns en politisk länk till regeringen i form av Elvy Söderström som tillsammans med statsminister Stefan Löfven sitter i socialdemokraternas verkställande utskott. Vidare framgår av tidslinjen som DN sammanställt att inrikesminister Ygeman fått informationen när förundersökningen inleddes men infrastrukturminister Anna Johansson säger att hon fick informationen först i januari ett år senare. Regeringen sammanträder varje torsdag. Under de minst femtio regeringssammanträden som genomförts bör rimligen Ygeman och Johansson haft tillfälle att informera varandra utanför protokollet.
Citat:
En omedelbar åtgärd som Anna Johansson, infrastrukturminister, bör överväga är att byta ut hela styrelsen för Transportstyrelsen. De har vetat om det som skett i snart två år utan att lyfta ett finger.
Citera
2017-07-21, 10:16
Medlem
Det här är fullkomligt vidrigt!
Kan det ha något att göra med de ökande id-kapningarna?
Och är detta verkligen en 'olyckshändelse'? Tänk om informationen såldes eller på annat sätt är del i en typ av uppgörelse?
Citera
2017-07-21, 10:17
Medlem
Kwatos avatar
Men kom ihåg det att Socialdemokraterna är regeringsdugliga.

Om inte det här får folk att ändra sig angående det värsta partiet i Sveriges historia så vet jag inte vad som skulle kunna göra det.

(Om jag inte misstar mig så har allt detta hänt sedan Sosseregeringen tog över myndighetskontrollen.)
Citera
2017-07-21, 10:20
Medlem
submariners avatar
Hej,

Det bästa som kan hända är att Alliansen äntligen kan samla sig kring något, utnyttja möjligheten till momentum och göra SD sällskap som seriösa oppositionsparter
Citera
2017-07-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatcherintheRye
Skulle också framförallt vilja veta vad man som privatperson skall göra, då mitt körkort och all den information kan finnas i händerna hos olämpliga människor så skulle det vara extremt simpelt för dem att göra en helt legit kopia, gå in på min bank och tömma mina konton, eller kanske ta ut ett lån i mitt namn.

Helt sjukt hur detta ärende har behandlats, och när det väl blev publikt och offentligt, varför har inte varenda svenskt körkort spärrats och ersatts?

Sen framförallt så är det oroväckande för alla som lever med skyddad identitet, deras identitet är inte så skyddad längre.

Skickade precis mail till transportstyrelsen ang detta. Jag uppmanar alla att göra samma sak. Begär ut en komplett lista på allt som läckt om er och fråga vem man ska kontakta för att spärra tex körkort etc
Citera
2017-07-21, 10:59
Medlem
Igni-ferroques avatar
Ursäkta mig om jag missat något, men *vet* man att information läckt till främmande makt?

Som jag förstått det så är det it-tekniker hos ett visst företag som hanterar informationen, visserligen numera i annat land, men likväl samma företag.

För mig verkar det som man haft dålig framförhållning och hamnat i ett läge då man fått välja mellan att acceptera utlandsalternativet eller att servicen fått läggas ned ett tag.

Verkar tveksamt att så mycket av skulden läggs på den där Ågren då hon ju rapporterat vidare om vad som pågick?
Citera
2017-07-21, 11:22
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Det bästa som kan hända är att Alliansen äntligen kan samla sig kring något, utnyttja möjligheten till momentum och göra SD sällskap som seriösa oppositionsparter

Är inte detta anledningen till att tredje statsmakten rapporterar ytterst pliktskyldigt i nuläget? Allt som innebär en försämring för regeringen är en fördel för SD.
Citera
2017-07-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe1024
Skickade precis mail till transportstyrelsen ang detta. Jag uppmanar alla att göra samma sak. Begär ut en komplett lista på allt som läckt om er och fråga vem man ska kontakta för att spärra tex körkort etc

Mailat Datainspektionen då det gäller brott mot PUL, etc. Men ej fått svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Ursäkta mig om jag missat något, men *vet* man att information läckt till främmande makt?

Som jag förstått det så är det it-tekniker hos ett visst företag som hanterar informationen, visserligen numera i annat land, men likväl samma företag.

För mig verkar det som man haft dålig framförhållning och hamnat i ett läge då man fått välja mellan att acceptera utlandsalternativet eller att servicen fått läggas ned ett tag.

Verkar tveksamt att så mycket av skulden läggs på den där Ågren då hon ju rapporterat vidare om vad som pågick?

Hon slapp undan med ynka 70k dagsböter.
Det har begåtts ett flertal extremt allvarliga brott, där hon är huvudansvarig.
Undra hur stor fallskärm hon fick? Säkerligen högre än de fickpengs dagsböterna.

Det är så extremt pinsamt och tråkigt att myndigheter aldrig ställs till ansvar.

Och det är inte samma IT-tekniker till att börja med, dessa har inte genomgått säkerhetsprövning. Dessutom är det extremt olagligt att hantera känsliga uppgifter utomlands på ett sådant här sätt. Dessutom när mycket av det gäller rikets säkerhet...

Hade detta varit ett privat bolag hade huvuden rullat och det hade varit väldigt höga miljonbelopp i skadestånd.

Verkar ju knappt ens finnas någon damage control här.
Citera
2017-07-21, 11:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Vi vet alla att EXPO-nätverket där bla Researchgruppen ingår är horders av information över svenska folket. Man har hackat massor (bla svensktalande forum såsom Flashback och bland svensktalande på Disqus) och stulit för att samla info över uppfattat oliktänkare för att misskreditera och sälja informationen. - Även till främmande makt. - Det är därför inte omöjligt att Expo via nybildade firman Acta Publica har skaffat sig tillgång till detta. Aschberg & Co är horders i sammanhanget. Expo har genom sina hackningar fått enormt mycket info. Bla kartlägger man politiker, journalister, makthavare, chefer, tjänstemän, poliser mm under sken av att "jaga nazister" för att tillskaffa sig en maktposition genom hållhakar. Exponätverket kartlägger dessutom alla slagningar som användarna gör på Acta Publica för att kartlägga användarnas beteenden och vad de sysslar med. Allt för att få hållhakar. Idag arbetar tex My Vingren från Resarchgruppen med Ekman från Expo där. AFAiten Martin Fredriksson satt tidigare i styrelsen för Piscatus med Robert Aschberg för Piscatus innan man bytte namn till Acta Publica. - Acta Publica styrs av info samlande vänsterextrema horders. Stora finansiärer av verksamheten är bla Bonniers, LO och SAP. - Hur trygg denna info är bland dessa kommunister är det ingen som vet.

EXPOs motsvarigheter och systerorganiationer. - Norska SOS racisme och Danska REDOX har slagits sönder av säkerhetspolisen där. I Sverige får de hålla på hur de vill däremot. Regeringen och Bonniers vill ha det så.
Visst är det vidrigt & obegripligt hur detta kan få fortgå.
Om uppgifter har läckt ut så kan man nästan vara helt övertygad om att Acta Publica har köpt in uppgifterna, med pengar från Aschberg eller svinen på Bonniers.
Citera
2017-07-21, 11:28
Medlem
Mack-Bolans avatar
Tyvärr begriper inte gemene man hur allvarligt detta är för Sveriges säkerhet.
Oerhört känsliga uppgifter har läckt ut och regeringen försöker släta över detta tillsammans med vänstermedia.

Jag pratade nyligen med en bekant som är relativt högt uppsatt inom det militära och rikets säkerhet.
Detta är en av de största skandaler som inträffat i Sverige på många år.
Detta måste få konsekvenser mycket långt upp i regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in