Citat:
Ursprungligen postat av
Tobbe1024
Skickade precis mail till transportstyrelsen ang detta. Jag uppmanar alla att göra samma sak. Begär ut en komplett lista på allt som läckt om er och fråga vem man ska kontakta för att spärra tex körkort etc
Mailat Datainspektionen då det gäller brott mot PUL, etc. Men ej fått svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
Ursäkta mig om jag missat något, men *vet* man att information läckt till främmande makt?
Som jag förstått det så är det it-tekniker hos ett visst företag som hanterar informationen, visserligen numera i annat land, men likväl samma företag.
För mig verkar det som man haft dålig framförhållning och hamnat i ett läge då man fått välja mellan att acceptera utlandsalternativet eller att servicen fått läggas ned ett tag.
Verkar tveksamt att så mycket av skulden läggs på den där Ågren då hon ju rapporterat vidare om vad som pågick?
Hon slapp undan med ynka 70k dagsböter.
Det har begåtts ett flertal extremt allvarliga brott, där hon är huvudansvarig.
Undra hur stor fallskärm hon fick? Säkerligen högre än de fickpengs dagsböterna.
Det är så extremt pinsamt och tråkigt att myndigheter aldrig ställs till ansvar.
Och det är inte samma IT-tekniker till att börja med, dessa har inte genomgått säkerhetsprövning. Dessutom är det extremt olagligt att hantera känsliga uppgifter utomlands på ett sådant här sätt. Dessutom när mycket av det gäller rikets säkerhet...
Hade detta varit ett privat bolag hade huvuden rullat och det hade varit väldigt höga miljonbelopp i skadestånd.
Verkar ju knappt ens finnas någon damage control här.