2017-08-12, 09:57
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Alltså:
Den dåvarande borgerliga regeringen tröttnar på Trafikverkets tjänster och anlitar konsultfirman Kontract AB som i sin tur plockar fram IBM som lämpliga för IT-uppdraget
I artikeln läser jag att säkerhetsansvarig på Transportstyrelsen, David Heed, vägrar att godkänna den tjeckiska personalen som säkerhetsklassad - mot sina chefers vilja. Trots detta som man måste ha insett från första början driver TS igenom affären med IBM. VARFÖR I HELA FRIDEN GJORDE MAN DET?

DESSA PERSONER som drev igenom affären trots att dom måste förstått och blivit informerade om att det aldrig skulle vara möjligt med en säkerhetsklassning i Tjeckien - dessa personer ÄR DE SKYLDIGA till denna IT-skandal

Håller helt med
Citera
2017-08-12, 10:30
Medlem
IT branschen är extremt korrupt. Saltade räkningar och blåsta myndigheter är legio sedan decennier. Kommunala och statliga myndigheter skall ha egen support tex. Dvs egen personal på myndigheten som supportar, sköter hemsidan och nätverket. Att köpa in sådant generellt är totalt vansinne på alla sätt. Tro mig jag såg det inifrån tidigare.
Citera
2017-08-12, 10:57
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Alltså:
Den dåvarande borgerliga regeringen tröttnar på Trafikverkets tjänster och anlitar konsultfirman Kontract AB som i sin tur plockar fram IBM som lämpliga för IT-uppdraget
I artikeln läser jag att säkerhetsansvarig på Transportstyrelsen, David Heed, vägrar att godkänna den tjeckiska personalen som säkerhetsklassad - mot sina chefers vilja. Trots detta som man måste ha insett från första början driver TS igenom affären med IBM. VARFÖR I HELA FRIDEN GJORDE MAN DET?

DESSA PERSONER som drev igenom affären trots att dom måste förstått och blivit informerade om att det aldrig skulle vara möjligt med en säkerhetsklassning i Tjeckien - dessa personer ÄR DE SKYLDIGA till denna IT-skandal

Ågren, Annerberg och de resterande i styrelsen bär det yttersta ansvaret för att IBM valdes bland de fyra företag som skickade in anbud. Detta trots att de var fullt medvetna om att rikets hemligheter skulle anförtros icke säkerhetsklassad personal!

Citat:
SvD har gått igenom anbudsförfarandet från då Transportstyrelsen beslutade att låta en extern leverantör sköta it-driften. Det vinnande anbudet från IBM var så billigt att Transportstyrelsen aldrig ens gick vidare med de tre andra anbudsgivarna efter en första utvärdering.

https://www.svd.se/transportstyrelse...sakerhetsbetyg

David Heed vägrar dessutom att godkänna personalen först när upphandlingen är slutförd och Ågren har skrivit på kontraktet, så ditt resonemang är felaktigt eftersom det inte stämmer med tidslinjen. Dessutom har Ågren vid denna tidpunkt redan gjort de avsteg från Svensk lag som kommer att leda till strafföreläggandet. Heed får inte ens se de sekretessklassade avstegen han tvingas hänvisa till för att fatta det regelvidriga beslutet att ge icke säkerhetsklassad personal adminkonton.
Sidan 116 i FUP.

Läs gärna hela förhöret med Heed då det beskriver hur han av sina chefer utsatts för press att bryta mot lagen, inte fått tillgång till personnummer på personal som han ska ge behörighet, inte fått deltaga i möten o.s.v. Till sist (2015-08-14) beordras han av sin chef Sari att helt släppa frågan om säkerhetsklassning och godkänna alla "beställningar" som kommer från IBM.

På frågan om hur TS kunnat lösa frågan på annat sätt så svarar Heed att man kunnat förlänga kontraktet med Trafikverket som man även tidigare gjort tills alla saker var utredda.
En del av den personal som tidigare arbetat för Trafikverket är t.om anställda av IBM vid tillfället!
10 stycken konsulter hade enligt Heed räckt för att "drifta själva" och med andra ord kunnat undvika detta totala säkerhetspolitiska moras.

Det finns uppgifter som säger att Transportstyrelsen inte visste att driften skulle förläggas utomlands förrän kontrakten var påskrivna. Jag har dock inte hittat några dokument som stödjer detta.

Det är rörande att se hur du slåss för brottslingen Maria Ågren och ditt älskade parti, men det skadar inte att försöka hålla sig till fakta ibland!
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-08-12 kl. 11:56.
Citera
2017-08-12, 22:21
Medlem
Eurypteridas avatar
"Då uppstod scenariot att Transportstyrelsen skulle stå utan fungerande IT-system från januari 2018"

Det var alltså flera år fram i tiden de skulle stå utan IT-drift ?

Tidspressen framstår som en efterhandskonstruktion för något betydligt allvarligare.

Denna IT-skandal ser ut att vara sponsrad av Foliefabriken.
Citera
2017-08-12, 23:34
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
"Då uppstod scenariot att Transportstyrelsen skulle stå utan fungerande IT-system från januari 2018"

Det var alltså flera år fram i tiden de skulle stå utan IT-drift ?

Tidspressen framstår som en efterhandskonstruktion för något betydligt allvarligare.

Denna IT-skandal ser ut att vara sponsrad av Foliefabriken.
Felskrivet, 2016 ska det vara och inte 2018.
Citera
2017-08-13, 14:29
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Felskrivet, 2016 ska det vara och inte 2018.

Tack.

Januari 2016 . Då riskerade transportstyrelsen stå med ej fungerande IT-service.

Det råder delade meningar om när Maria Ågren fick arbetet men det verkar ha varit på våren 2015.

Då ska allt ha varit klappat och klart med IBM och det bara för Ågren att skriva på.

Det är alltså denna tid fram till Ågren fick jobbet som är av störst intresse.

När hon skrev på var det redan försent eftersom upphandlingen var gjord utan en lagstadgad säkerhetsprövning.

Vem tillsatte fru Ågren ?
Citera
2017-08-13, 15:08
Medlem
Eurypteridas avatar
IT-ministern besökte Turkiets Transport och IT-minister i slutet på 2014.

IT-ministern utsåg nya experter till digitaliseringskommisionen våren 2015.

Dessa experter hade andra kompetenser än IT som miljö och värdegrundstrams. Dessa egenskaper ansågs tydligen som viktiga av okänd anledning.

Våren 2016 beslutar Ygeman att utreda IT-säkerheten .

Juli 2016 föreslår justitiedepartementet att myndigheter skyndsamt ska rapportera IT-incidenter till MSB .
MSB ska rapportera dessa till Polismyndigheten.

Vem ansvarar för MSB och vad har de gjort ?

Visserligen har säkerhetspolisen vetat om detta redan innan förslaget , men förslaget visar att MSB har ett visst ansvar för IT-frågor .
Citera
2017-08-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ågren, Annerberg och de resterande i styrelsen bär det yttersta ansvaret för att IBM valdes bland de fyra företag som skickade in anbud. Detta trots att de var fullt medvetna om att rikets hemligheter skulle anförtros icke säkerhetsklassad personal!

Blablabla......
......................................

Det är rörande att se hur du slåss för brottslingen Maria Ågren och ditt älskade parti, men det skadar inte att försöka hålla sig till fakta ibland!

Det var ju trevligt att jag rörde upp känslor hos dig
Dock är det inte som du tror att jag försvarar någon pga partitillhörighet
Jag vill veta sanningen och om det visar sig att fd gd MÅ är den som var för outsourcingen då är det helt rätt att hon får sparken

Men om det stämmer att man inte kan säkerhetsklassa personal på främmande territorium - då skulle man överhuvudtaget inte funderat på att outsourca känsligt material från första början

Är du med?

Och att köra över Heed som var (är?) ITsäkerhetsansvarig på TS, och som det verkar inte fick all viktig information om affären från första början - det är skandal

Jag ser framför mig hur denna affär gjordes upp: lite mingel i skärgården med bubbel i glasen och små kanapér med ngn mumsig fyllning som tilltugg
Anders Borg, Reinfeldt, några chefer på IBM och x antal småchefer på TS står och småpratar om den kommande lyckade affären
Nu skulle man ro iland det dyraste IT kontraktet i Sveriges historia
Allt var frid och fröjd och i solnedgångens vackra teckning hade Borg fått i sig för mkt alkohol och började springa runt i bakgrunden med nerdragna byxor och var oförskämd mot gästerna. As usual....
Det skålar vi för!
Citera
2017-08-15, 11:33
Medlem
Citat:
Extra.LIVE-TV Kinberg Batra: Vi går vidare mot Hultqvist

Från Expressen. Står inget i länken som finns dock så antar att det bara nämns i TV sändningen. Antar att det betyder att Hultqvist kommer att ryka Alliansen har väl insett att det inte duger att låta regeringen sitta kvar utan de måste aktivt agera som opposition för att behålla trovärdigheten inför valåret. I den mån de har någon trovärdighet kvar alltså...
Citera
2017-08-15, 12:28
Medlem
Citat:
Det var ju trevligt att jag rörde upp känslor hos dig
Dock är det inte som du tror att jag försvarar någon pga partitillhörighet
Jag vill veta sanningen och om det visar sig att fd gd MÅ är den som var för outsourcingen då är det helt rätt att hon får sparken

ALLA inblandade är för outsourcing!
Det var endast Vänsterpartiet och möjligen SD som röstade emot förslaget.
Varför tror du S inte avbröt all outsourcing när de kom till makten om du nu skulle vara emot idén?
Det ska bli intressant att få veta hur många myndigheter som genomfört outsourcing som ett svar på Magdalena Anderssons skrivelse där hon krävde att alla myndigheter skulle skicka in sina förslag på besparingar på "blankt papper"!

Känslorna är under kontroll!
Jag blir dock lite trött när personer som du och Aftonbladets egen apostel Anders Lindberg framför nonsens likt detta:

Citat:
Men misstroendeförklaringarna mot Anders Ygeman och Peter Hultqvist handlar, som alla förstår, i första hand om att de är populära.

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/1...nhugg-gar-igen

...man blir lite trött eftersom det står helt tydligt att vederbörande inte alls satt sig in i härvan och nu försöker skapa en "dolkstötslegend" i syfte att vinna politiska poäng genom att lura väljarna.

Eftersom Löfven direkt efter han tillträdde som statsminister delegerat ansvaret för Sveriges krisberedskap till Ygeman så är det självklart att han var tvungen att avgå när han inte skött sin uppgift att informera statsministern/regeringen/oppositionen om säkerhetsläckan.

Citat:
Men om det stämmer att man inte kan säkerhetsklassa personal på främmande territorium - då skulle man överhuvudtaget inte funderat på att outsourca känsligt material från första början

Är du med?

Transportstyrelsen genomförde aldrig någon säkerhetsanalys trots att SÄPO i ett dokument från 2015-11-25 riktat direkt till GD Maria Ågren (sidan 58-62 i FUP) påpekade vikten av att en sådan genomfördes innan outsourcingen slutfördes (31:a december 2015 var det absoluta slutdatumet då trafikverket skulle upphöra med sin drift), så hur skulle IBM kunna veta att materialet de fick ansvar över krävde att endast Svensk säkerhetsklassad personal var lämpade som admins?
Ågren hade dessutom redan den 20:e maj, 8:e juli och 8:e september gjort de brottsliga avstegen från Svensk lag som gav IBM "ok" till att använda icke-säkerhetsklassad personal.

Dessutom har som tidigare påpekats, hemligt material aldrig "outsourcats".
Det är enbart driften som befunnit/befinner sig sig utanför Sveriges gränser.

Citat:
Och att köra över Heed som var (är?) ITsäkerhetsansvarig på TS, och som det verkar inte fick all viktig information om affären från första början - det är skandal

Jag ser framför mig hur denna affär gjordes upp: lite mingel i skärgården med bubbel i glasen och små kanapér med ngn mumsig fyllning som tilltugg
Anders Borg, Reinfeldt, några chefer på IBM och x antal småchefer på TS står och småpratar om den kommande lyckade affären
Nu skulle man ro iland det dyraste IT kontraktet i Sveriges historia
Allt var frid och fröjd och i solnedgångens vackra teckning hade Borg fått i sig för mkt alkohol och började springa runt i bakgrunden med nerdragna byxor och var oförskämd mot gästerna. As usual....
Det skålar vi för!

Heed var knappast "överkörd" om han inte ingick bland de som var ansvariga för upphandlingen innan den genomfördes.
Han blev dock överkörd när hans varningar om att rikets säkerhet äventyrades när väl Ågren skrivit på kontraktet och gjort de avsteg från Svensk lag som härvan i huvudsak handlar om.

Tänk så olika bilderna man får "i huvudet" kan vara!
Jag ser framför mig en stupfull Stefan Löfven som ligger raklång i sin stuga i Ö-vik, helt bekymmerslös eftersom han delegerat bort allt som har med rikets säkerhet att göra till "pålitlige" påläggskalven Ygeman.
Plötsligt ringer telefonen och det efterföljande samtalet skingrar fylledimmorna som ersätts med kallsvett och rejäl bakfylla när det åter står klart att Stefan inte är lämplig att leda ett land.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-08-15 kl. 12:45.
Citera
2017-08-17, 17:38
Medlem
Alliansen går vidare med misstroende.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bor...vist-oskyldig/
Citera
2017-08-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Alliansen går vidare med misstroende.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bor...vist-oskyldig/

Det är klart att Hultqvist är oskyldig! Han har ju bara gått nioårig grundskola och förstod därför inte bättre än att inte informera svetsministern om att Rikets säkerhet var äventyrad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in