Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Det var ju trevligt att jag rörde upp känslor hos dig
Dock är det inte som du tror att jag försvarar någon pga partitillhörighet
Jag vill veta sanningen och om det visar sig att fd gd MÅ är den som var för outsourcingen då är det helt rätt att hon får sparken
ALLA inblandade är för outsourcing!
Det var endast Vänsterpartiet och möjligen SD som röstade emot förslaget.
Varför tror du S inte avbröt all outsourcing när de kom till makten om du nu skulle vara emot idén?
Det ska bli intressant att få veta hur många myndigheter som genomfört outsourcing som ett svar på Magdalena Anderssons skrivelse där hon krävde att alla myndigheter skulle skicka in sina förslag på besparingar på "blankt papper"!
Känslorna är under kontroll!
Jag blir dock lite trött när personer som du och Aftonbladets egen apostel
Anders Lindberg framför nonsens likt detta:
Citat:
Men misstroendeförklaringarna mot Anders Ygeman och Peter Hultqvist handlar, som alla förstår, i första hand om att de är populära.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/1...nhugg-gar-igen
...man blir lite trött eftersom det står helt tydligt att vederbörande inte alls satt sig in i härvan och nu försöker skapa en "dolkstötslegend" i syfte att vinna politiska poäng genom att lura väljarna.
Eftersom Löfven direkt efter han tillträdde som statsminister delegerat ansvaret för Sveriges krisberedskap till Ygeman så är det självklart att han var tvungen att avgå när han inte skött sin uppgift att informera statsministern/regeringen/oppositionen om säkerhetsläckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Men om det stämmer att man inte kan säkerhetsklassa personal på främmande territorium - då skulle man överhuvudtaget inte funderat på att outsourca känsligt material från första början
Är du med?
Transportstyrelsen genomförde aldrig någon säkerhetsanalys trots att SÄPO i ett dokument från 2015-11-25 riktat direkt till GD Maria Ågren (sidan 58-62 i FUP) påpekade vikten av att en sådan genomfördes innan outsourcingen slutfördes (31:a december 2015 var det absoluta slutdatumet då trafikverket skulle upphöra med sin drift), så hur skulle IBM kunna veta att materialet de fick ansvar över krävde att endast Svensk säkerhetsklassad personal var lämpade som admins?
Ågren hade dessutom redan den 20:e maj, 8:e juli och 8:e september gjort de brottsliga avstegen från Svensk lag som gav IBM "ok" till att använda icke-säkerhetsklassad personal.
Dessutom har som tidigare påpekats, hemligt material aldrig "outsourcats".
Det är enbart driften som befunnit/befinner sig sig utanför Sveriges gränser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Och att köra över Heed som var (är?) ITsäkerhetsansvarig på TS, och som det verkar inte fick all viktig information om affären från första början - det är skandal
Jag ser framför mig hur denna affär gjordes upp: lite mingel i skärgården med bubbel i glasen och små kanapér med ngn mumsig fyllning som tilltugg
Anders Borg, Reinfeldt, några chefer på IBM och x antal småchefer på TS står och småpratar om den kommande lyckade affären
Nu skulle man ro iland det dyraste IT kontraktet i Sveriges historia
Allt var frid och fröjd och i solnedgångens vackra teckning hade Borg fått i sig för mkt alkohol och började springa runt i bakgrunden med nerdragna byxor och var oförskämd mot gästerna. As usual....
Det skålar vi för!

Heed var knappast "överkörd" om han inte ingick bland de som var ansvariga för upphandlingen innan den genomfördes.
Han blev dock överkörd när hans varningar om att rikets säkerhet äventyrades när väl Ågren skrivit på kontraktet och gjort de avsteg från Svensk lag som härvan i huvudsak handlar om.
Tänk så olika bilderna man får "i huvudet" kan vara!
Jag ser framför mig en stupfull Stefan Löfven som ligger raklång i sin stuga i Ö-vik, helt bekymmerslös eftersom han delegerat bort allt som har med rikets säkerhet att göra till "pålitlige" påläggskalven Ygeman.
Plötsligt ringer telefonen och det efterföljande samtalet skingrar fylledimmorna som ersätts med kallsvett och rejäl bakfylla när det åter står klart att Stefan inte är lämplig att leda ett land.