2017-07-26, 20:11
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Du saknar verklighetskontakt. Vänsterpartiet, som tyvärr inte är kommunister, riktar här ljuset mot dem som bär ansvaret för den outsourcing som SÄPO har sagt ökar riskerna. Det kunde lika väl ha varit SÄPO som gjorde en KU-anmälan, om SÄPO hade varit bemyndigad därtill.
Varför beklagar du dig över att Vänsterpartiets riksdagasmän/kvinnor/hens inte är kommunister?

Hur fan kan det spela någon roll om vilka som tog beslutet om att flytta skiten utomlands(vilket var jävligt dumt både ur ekonomisk och säkerhetsmässiga aspekter) det är den som begår brottet som är brottsling och ingen annan.

Jag byggde ett nytt hus för några år sedan, om jag skulle få inbrott, är det då mitt fel för att jag byggt ett hus och skapat förutsättningar för ett brott?
Att borgarna tog ett korkat beslut om att flytta skiten utomlands är ingen förmildrande omständighet för ett brott.
Citera
2017-07-26, 20:12
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det jag tycker är konstigt är när man kombinerar ovanstående med följande:

Detta går inte ihop riktigt...

Borde inte den lokal som det säkerhetspolitiska rådet samlas i duga?

Och om inte. Borde inte han under ett års tid hitta en lokal som duger?

Sådan är Ygemans karaktär. Omoralisk, egoistisk och nonchalant.
Bort med honom. Han saknar helt enkelt de basala egenskaper som en minister måste ha.
Citera
Medlem
Vill Alliansen styra Sverige nu då?
Citera
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Till skillnad från vad du uppenbarligen inte gjorde, så såg jag på presskonferensen där myndighetscheferna för SÄPO och Försvaret deltog, vid sidan av ordförande Löfven och den nya chefen för TS. Av denna framgick att regeringen och de myndigheter som är ägnade att försvara vårt land och folk agerat oklanderligt då bristerna upptäckts. Det som har felat är kommunikationen inom regeringen samt till oppositionen, men den bristande kommunikationen har inte hindrat åtgärderna mot den risk för läckage som uppkommit som ett resultat av outsourcingen.

Således bör vi hylla regeringen och våra försvarsvårdande myndigheter, då de med kraft vidtagit åtgärder för lindra den skada som den tidigare Alliansregeringen bäddade för genom sina krav på mer privatisering och outsourcing.

Återigen;
Hur då? Genom att löpa linan ut o skicka ner skiten till östeuropa?
Krävde alliansregeringen att det skulle outsourcas utanför landets gränser?
Har du något underlag för något av detta eller drar du bara en massa önsketänkande ur din egen röv?

Vad har nuvarande regering gjort de knappt 3 åren vid makten? Ingenting. Man har löpt linan ut!
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Vid den tiden då outsourcing och privatisering inte ifrågasattes trots att Säkerhetspolisens analyser pekade på något helt annat. Att lägga ut hantering av myndighetens sekretessbelagda uppgifter på länder som Rumänien, Tjeckien och Serbien kanske känns mysigt för dig?

Att inga sjuklöverregeringar har ifrågasatt behovet av det är för att man desperat behöver dra ned på de offentliga kostnaderna för att finansiera de ständigt accelererande offentliga kostnaderna för folkmordspolitiken med massimport av outbildade från tredje världen. Av rätt naturliga skäl är det lättare att dra ned på statens driftkostnader genom outsourcing än börja dra ned drastiskt på välfärdsutgifter. Det har klart och tydligt framkommit att motivet med outsourcingen var att minska kostnaderna.

Eller har du en massa andra utgiftsposter som du anser lätt kan skäras ned på av regeringen? Skära ännu mer ned på det redan obefintliga nationella försvaret? Det går väl knappast att spara mer på totalförsvaret, med tanke på att det är nedlagt? Ska man skära ned på den svenska vården, som just nu befinner sig i en allt värre kris med enorm personal- och platsbrist, enorma köer och allt fler patienter som dör på grund av det? Eller är det den allt mer havererande äldreomsorgen som du tror att man kan spara in många miljarder på? Är det svenska utbildningssystemet, som nu befinner sig i fritt fall, som du anser att man kan göra miljardbesparingar på? Eller menar du att regeringen ska skära ned miljarder på den redan krisande polismyndigheten? Eller på det redan krisande rättsväsendet? Regeringen har redan infört stora besparingar på LSS, men du anser kanske att det går spara många fler miljarder utan att ändra systemet? Regeringen har redan varit inne i statliga företag som SJ och plundrat, så där finns det väl inte mycket mer att hämta? Kanske menar du att man ska ned ännu mer på underhållet av infrastruktur som järnväg och vägar, trots att redan den nuvarande budgeten garanterar att den svårt eftersatta infrastrukturen kommer fortsätta att förfalla fram till 2019?

När du har förklarat hur staten ska klara av att spara in allt fler tiotals miljarder varje år för att finansiera folkmordspolitiken (som vi båda vet att du stödjer i alla lägen) under brinnande högkonjunktur, så kan du väl förklara hur finansieringen ska gå till när Sverige väl går in i nästa lågkonjunktur?

Utöver ovanstående är det värt att notera att den nuvarande regeringen försöker slå blåa dunster i ögonen på folk om att man istället tänker börja återupprätta ett nationellt försvar, införa totalförsvaret igen, lösa krisen inom polismyndigheten o.s.v. Kort sagt försöker de lura i medborgarna att de ska åstadkomma saker som skulle kräva en ökad finansiering på minst ett par hundra miljarder extra varje år, men då jag misstänker att du inte skulle erkänna att sossarna är ljugande psykopater, så kan du väl även förklara varifrån den extra finansiering ska komma ifrån?
Senast redigerad av Europe 2017-07-26 kl. 20:16.
Citera
2017-07-26, 20:17
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Därför har/hade IBM ett eget kontor hos Transportstyrelsen.
De måste vart helt införstådda i vilka uppgifter de hanterade.

Det förklarar ingenting.

Anställda på Transportstyrelsen har vittnat om att det saknades behov att skynda på detta avtal eftersom Trafikverkets IT-verksamhet kunde flyttas över till Transportstyrelsen inom några månader och fortgå med samma tekniker.

Trots det sattes hård press ovanifrån på att outsourca hastigt till IBM.

Det komiska är att Trafikverkets IT-tekniker nu arbetar i Transportstyrelsen så det hela var totalt onödigt från början till slut förutom att IBM har tillgång till polisens register, serber kommer och går och rumäner sköter något som mystiskt kalllas "vissa applikationer" .

Svenska skyddade register har varit på entreprenad till "abonnemangskunder"

Arbetare vittnade om att ledningen på Transportstyrelsen ville outsourca för sakens skull och inte därför att det fanns behov.

Nyliberalt generalfel !
Citera
2017-07-26, 20:17
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Varför beklagar du dig över att Vänsterpartiets riksdagasmän/kvinnor/hens inte är kommunister?

Hur fan kan det spela någon roll om vilka som tog beslutet om att flytta skiten utomlands(vilket var jävligt dumt både ur ekonomisk och säkerhetsmässiga aspekter) det är den som begår brottet som är brottsling och ingen annan.

Jag byggde ett nytt hus för några år sedan, om jag skulle få inbrott, är det då mitt fel för att jag byggt ett hus och skapat förutsättningar för ett brott?
Att borgarna tog ett korkat beslut om att flytta skiten utomlands är ingen förmildrande omständighet för ett brott.

Outsourcing innebär inte automatiskt utlandsflytt.
Det handlar om att minska kostnader och ta lägsta anbud som uppfyller kraven.
Så vilka var då kraven TS uppgav, och vad uppgav lägstaprisbudet IBM i sitt svar?
Tror man måste börja där, i anbudsförfarandet.
Citera
2017-07-26, 20:18
Medlem
Intervjuv med IT-direktören på TS:

8. Var är hela Transportstyrelsen om fem år?

Det är egentligen en fråga för vår generaldirektör, men om jag skulle gissa så är vi en av Sveriges högst rankade myndigheter. Vi är enkla att ha att göra med och medborgarna har en positiv bild av oss.

Sidan finns inte kvar hos transportstyrelsen, men finns i google cache som den såg ut 6 jul 2017 12:42:50 GMT.:

https://webcache.googleusercontent.c...derniseringen/
Citera
2017-07-26, 20:18
Medlem
Smaka på denna: Öppna era hjärtan och låt Alliansen styra Sverige.
Citera
2017-07-26, 20:19
Medlem
Mack-Bolans avatar
Efter att funderat på detta ett tag tror jag nu att Sossarna kommer göra allt för att inte lämna över makten.

En del kan vara att byta ut Steffe samt att andra flyttas runt på olika poster, kanske någon ytterligare ny tillträder.
Andra möjliga lösningar är att man flörtar med Centern eller Moderaterna.

Sossarna är maktfullkomliga och de vet att lämnar de nu kommer de inte tillbaka till makten på överskådlig tid.
Citera
2017-07-26, 20:20
Medlem
Lian.Vendls avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transp...IT-upphandling

"Transportstyrelsen genomförde 2014–2015 en IT-upphandling, som vanns av IBM Sverige. Den var i storleksordningen 700−800 Mkr[5] där hantering av myndighetens sekretessbelagda uppgifter lades ut på länder som Rumänien, Tjeckien och Serbien[6],[7] där den kunde komma att hanteras av utländsk personal. Dessa måste enligt svensk lag vara säkerhetskontrollerade av svensk polis, men det visade sig praktiskt inte låta sig göras, så de fick arbeta utan säkerhetsgodkännande.[8] Upphandlingen genomfördes under ledning av generaldirektör Staffan Widlert.[9] När avtalet skrevs med IBM Sverige i april 2015 hade den nya generaldirektören Maria Ågren tillträtt sedan i januari.[8]"

Ingen alliansregering som ligger bakom att detta hamnade i östeuropa. Finns det mer att diskutera kring frågan?
Citera
2017-07-26, 20:21
Medlem
Det är hemskt att många av oss inte har haft förtroende för våra regeringar i flera år. Den är landets huvud och ska kunna hantera krig och konflikter, men förmår knappt göra någonting vettigt. Jag tänkte på det när Sahlin bölade på TV. Vi har en sjukvårdsminister utan utbildning och han sjukskrev sig. Förstod han att han inte höll måttet? Wallström babblar för mycket och hon har troligen bara gymnasiet som Filippa Reinfeldt. Inget fel i det, men inte bra i regeringen.

Andra har redan redogjort för Stefans alternativ. Jag vill bara påpeka att en fälld eller försvagad regering skapar osäkerhet. Jag gillar den inte, men blir det bättre? Alliansen? Den skulle gå på tå fram till valet och riskera så lite som möjligt. Är det meningen att vice statsminister Isabella Lövin, som jag anser ganska öppet installerades av någon, ska bli statsminister? Vi får se om Björklund drabbas av någon skandal nu när han utmanas av Birgitta Olsson.

SÄPO tog tag i skandalen. Politiker är hämndlystna. Palme sparkade SÄPO-chefen PG Vinge i början av 70-talet, en mycket ovanlig åtgärd i världen (det är förbjudet, sade en tysk). Så småningom installerades Hans Holmer, som sprang i villa Bonnier och frotterade sig med de styrande. Han var nog jurist, men en urusel utredare, det såg vi efter Palme-mordet. Nu ligger SÄPO under regeringen och saker kan hända. Vinge och Burenstam-Linder (Stay Behind) propagerade mot Palme under valet 1985. Man ska vara försiktig med sin säkerhetstjänst.

Summa summarum, så har vi en kris, vars följder vi ännu inte helt kan ana.

Idag har ont om tid och har inte läst in alla inlägg sedan igår. Andra kan ha påpekat samma sak och mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in