Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Det sker inte automatiskt längre, men det går att ordna. Se till att du inte missar det om födseln skulle ske utomlands.
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-barn/Barn-fodda-utomlands-fore-1-april-2015-med-svensk-pappa-.html
"Ett barn som är fött utomlands före 1 april 2015 med en svensk pappa och en utländsk mamma är inte automatiskt svensk medborgare om inte föräldrarna är gifta med varandra. Barnets pappa kan då lämna in en anmälan om svenskt medborgarskap för barnet."
Jag har för mig att det sker i princip automatiskt om barnet är fött efter 2015
Citat:
Ursprungligen postat av
Klokagumman
Varför inte söka asyl? Då får hon gratis vård och dessutom behöver inte du försörja henne.
Hon kan ju säga att hon inte kan återvända till hemlandet som gravid och ogift. Där är det ju enligt dig KRAV på att vara gift. Riskerar stening pga att landet är muslimskt.
Det är möjligen en lösning, men det känns lite fult eftersom hon inte är muslim och hon därmed kommer undan rätt lindrigt med sånt. Sen tror jag att det kan finnas vägar runt giftermål om man löser det privat. Men visst, den lösningen ligger nånstans på listan.
Citat:
Ursprungligen postat av
lespaul80
Välkommen till Sverige och den fantastiska vård och hjälp vi har idag.
Men seriöst så kolla först att hon verkligen är gravid. Var med och kolla gravidtestet själv. MYCKET NOGA!!
Efter det om ni nu planerar en framtid ihop, bara kör på borgerligt giftermål asap. Blir lättare att trycka på om ni är gifta. Även om ledtiderna numera är långa. Men erat fall är ju relativt enkelt.
Har kollat att hon är gravid, vi gick tillsammans till akut gynekologmotagning eftersom det var det enda sättet att få ett ultraljud inom en rimlig tid (vi funderade på abort i början) och fick se fostret som då var 3 månader. Efter det så är det svårt att inte göra allt jag kan för att se till att barnet föds säkert.