2017-07-20, 11:48
Medlem
silverbringas avatar
Det här är en avslutad kur så det kanske inte är så mycket en traditionell kurrapport som en betraktelse och dokumentation av mina upplevelser.

Jag vill rikta ett tack till er på FB och andra forum som väljer att ta er tid och dela med er av era upplevelser och tankar. Positiva såväl som negativa. Oavsett ämne. Att kunna ta del av andras erfarenheter och funderingar ger åtminstone mig underlag till att ta beslut i min livslånga resa mot ständig förbättring. Jag har hängt här sen starten men aldrig bidragit. Aldrig tänkt tanken att mina upplevelser skulle kunna vara någon annan till gagn. Nu får ni åtminstone möjligheten att välja bort dem.

Lite om mig innan kur:
Ålder: 40-50
Vikt: 90-100
Fett %: Ingen aning men lite klädsamt gubbfett runt midjan
Kur: TestoE 250mg E5D 12v
Mål: Reality check och muskler
Prep: Testo E - Galenika
PCT: Nolvadex - Osaka Hormone

Relativt stark i de stora; bänk, mark och böj. Inga muskelgrupper som släpar nämnvärt men inga som imponerar heller. Tyvärr.

Mål med kuren
Muskler. Jag visste inte vad jag skulle kunna förvänta mig exakt men ville ha svar på en massa frågor. Hur reagerar jag på kur och PCT? Vad händer i kroppen? Vad händer i psyket?

Bakgrund
Träning har länge varit en viktig del i mitt liv. Den får mig att må bra. Jag har motionstränat mer eller mindre regelbundet hela mitt vuxna liv och har oftast varit skadefri. De skador jag haft har opererats eller självläkt utan större efterdyningar eller men. Förutom styrketräning har det varit löpning och skidåkning. Mycket fokus på balans mellan rörlighet, kondition och styrka. Alltså aldrig storlek, även om jag i perioder haft lite mer volym och symmetri. Att äta bra och leva sunt har alltid varit en självklarhet, men det har såklart funnits inslag av festande och skräpmat då och då. Däremot har tillfällena då jag unnat mig ett gott glas vin och god mat blivit mer frekventa på senare år och till slut visar det sig obönhörligen i den här åldern. Med kläderna på ser jag ändå ut att vara i god form.

Jag har i många år tänkt att jag en dag skulle välja att kliva på någon form av testosteronterapi för att kompensera för vikande egna nivåer. Inga extremer, utan för att få fortsätta må bra, vara kåt, pigg och stark. Siffran 50 kändes på något sätt rätt som målålder i det sammanhanget. Självklart har jag också tänkt tanken att det skulle vara spännande att testa en "riktig" kur. Eller några, om upplevelsen var bra.
Det finns inte många kurrapporter på FB som jag inte har läst under de här åren. Jag har hittat de flesta seriösa forumen inom träning och kosttillskott på nätet. Jag har läst på om olika steroider, effekter och bieffekter, skrivit anteckningar, sparat länkar och grubblat. Min uppfattning var att jag hade mycket bra koll på läget.

En träningskompis berättade i förtroende att han kört några kurer, att han skulle köra igång med en ny i närtid och delade med sig av sina upplevelser. Plötsligt hade jag ett bollplank i min närhet och jag ställde tusen frågor som han besvarade utifrån sina erfarenheter. Alla frågetecken kändes uträtade förutom att han var på "for life" och ifrågasatte det där med PCT och varför man någonsin skulle vilja kliva av testot. Helt befängt, enligt honom. Så småningom bytte han gym men vi fortsatte såklart att prata. Och han fortsatte växa. Det var både fascinerande och frustrerande att se en person som inte alls tog träning och kost så seriöst som jag gjorde, växa så påtagligt. Han blev massiv. Jag blev aningen provocerad. Han erbjöd mig att få testa samma grejer som han själv körde på. Är man intresserad av träning och muskler är det svårt att inte bli sugen när allt finns till hands. Till slut tog nyfikenheten över och jag bestämde mig för att testa en kur.

Föga förvånande för det stora flertalet här så bestämde jag mig för att köra...
12 veckor Testo E, 250mg E5D, med en PCT på Nolvadex. Jorå.

Första sticket
Jag har alltid tänkt att om och när jag skulle köra en kur så skulle det vara högsta farmaceutiska kvalitet på prylarna. Bara top notch apoteksprylar. Sannolikt bökigt att få tag på såklart men det skulle det få vara värt.
Nu fanns allt jag behövde tillgängligt. Bara att tuta och köra. Däremot var det inte precis Galenika i flaskorna utan undergroundoljor utan namn, bara ett batchnummer. "Högsta kvalitet, funkar skitbra", förklarade kompisen och lät sin störiga köttighet vara bevis nog. Jag blev ändå lite nojig (ni kommer att stöta på det ordet fler gånger i min dokumentation) och ville avvakta lite. Det dröjde därför ytterligare några veckor till första sticket. Polaren hjälpte mig och i sista sekund togs även beslutet att fronta med 500mg.
Jag hade funderat på det där med frontning och steady-state och försökt klura ut vad som skulle passa mig bäst. Svårt att veta när man aldrig provat. Nu blev det så.

Jag erkänner att jag var nervös när jag stod där med byxorna nerhasade och nålen mot huden. Helt i onödan visade det sig. Det var helt odramatiskt. Gluteus, övre yttre kvadranten. Allt gjordes by the book med desinficering och så vidare. Kändes i princip ingenting. Lättnaden efteråt var enorm. Nu hade jag börjat! Boom baby!

Insikt nr 1:
Vi människor är lite olika. Det som fungerar för dig kanske inte nödvändigtvis fungerar för mig. Du kanske får utslag av blodapelsiner. Det får inte jag. Det finns ingen som med 100% säkerhet kan tala om för dig vad som kommer att hända om du gör si eller så. Och så vidare. Jag har lärt mig mycket om mig själv av den här resan. Jag tyckte till exempel att jag, snart 50 år, kände min kropp väldigt väl och visste vad jag hade att förvänta mig nu när kemin skulle börja jobba till min fördel.

Surprise mothafucka!

Fortsättning följer...
Citera
2017-07-20, 13:51
Medlem
lägger till en prenumeration på denna,.
Citera
2017-07-20, 13:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag tänker följa denna tråd också.

När jag har slutat med organiserad idrott kanske jag tänker göra likadant som TS.
Citera
2017-07-20, 14:16
Medlem
HeadOfBoos avatar
Intressant. Lite skeptisk till no-name "flaskor" (vialer?).
Citera
2017-07-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverbringa
Det här är en avslutad kur så det kanske inte är så mycket en traditionell kurrapport som en betraktelse och dokumentation av mina upplevelser.

Jag vill rikta ett tack till er på FB och andra forum som väljer att ta er tid och dela med er av era upplevelser och tankar. Positiva såväl som negativa. Oavsett ämne. Att kunna ta del av andras erfarenheter och funderingar ger åtminstone mig underlag till att ta beslut i min livslånga resa mot ständig förbättring. Jag har hängt här sen starten men aldrig bidragit. Aldrig tänkt tanken att mina upplevelser skulle kunna vara någon annan till gagn. Nu får ni åtminstone möjligheten att välja bort dem.

Lite om mig innan kur:
Ålder: 40-50
Vikt: 90-100
Fett %: Ingen aning men lite klädsamt gubbfett runt midjan
Kur: TestoE 250mg E5D 12v
Mål: Reality check och muskler
Prep: Testo E - Galenika
PCT: Nolvadex - Osaka Hormone

Relativt stark i de stora; bänk, mark och böj. Inga muskelgrupper som släpar nämnvärt men inga som imponerar heller. Tyvärr.

Mål med kuren
Muskler. Jag visste inte vad jag skulle kunna förvänta mig exakt men ville ha svar på en massa frågor. Hur reagerar jag på kur och PCT? Vad händer i kroppen? Vad händer i psyket?

Bakgrund
Träning har länge varit en viktig del i mitt liv. Den får mig att må bra. Jag har motionstränat mer eller mindre regelbundet hela mitt vuxna liv och har oftast varit skadefri. De skador jag haft har opererats eller självläkt utan större efterdyningar eller men. Förutom styrketräning har det varit löpning och skidåkning. Mycket fokus på balans mellan rörlighet, kondition och styrka. Alltså aldrig storlek, även om jag i perioder haft lite mer volym och symmetri. Att äta bra och leva sunt har alltid varit en självklarhet, men det har såklart funnits inslag av festande och skräpmat då och då. Däremot har tillfällena då jag unnat mig ett gott glas vin och god mat blivit mer frekventa på senare år och till slut visar det sig obönhörligen i den här åldern. Med kläderna på ser jag ändå ut att vara i god form.

Jag har i många år tänkt att jag en dag skulle välja att kliva på någon form av testosteronterapi för att kompensera för vikande egna nivåer. Inga extremer, utan för att få fortsätta må bra, vara kåt, pigg och stark. Siffran 50 kändes på något sätt rätt som målålder i det sammanhanget. Självklart har jag också tänkt tanken att det skulle vara spännande att testa en "riktig" kur. Eller några, om upplevelsen var bra.
Det finns inte många kurrapporter på FB som jag inte har läst under de här åren. Jag har hittat de flesta seriösa forumen inom träning och kosttillskott på nätet. Jag har läst på om olika steroider, effekter och bieffekter, skrivit anteckningar, sparat länkar och grubblat. Min uppfattning var att jag hade mycket bra koll på läget.

En träningskompis berättade i förtroende att han kört några kurer, att han skulle köra igång med en ny i närtid och delade med sig av sina upplevelser. Plötsligt hade jag ett bollplank i min närhet och jag ställde tusen frågor som han besvarade utifrån sina erfarenheter. Alla frågetecken kändes uträtade förutom att han var på "for life" och ifrågasatte det där med PCT och varför man någonsin skulle vilja kliva av testot. Helt befängt, enligt honom. Så småningom bytte han gym men vi fortsatte såklart att prata. Och han fortsatte växa. Det var både fascinerande och frustrerande att se en person som inte alls tog träning och kost så seriöst som jag gjorde, växa så påtagligt. Han blev massiv. Jag blev aningen provocerad. Han erbjöd mig att få testa samma grejer som han själv körde på. Är man intresserad av träning och muskler är det svårt att inte bli sugen när allt finns till hands. Till slut tog nyfikenheten över och jag bestämde mig för att testa en kur.

Föga förvånande för det stora flertalet här så bestämde jag mig för att köra...
12 veckor Testo E, 250mg E5D, med en PCT på Nolvadex. Jorå.

Första sticket
Jag har alltid tänkt att om och när jag skulle köra en kur så skulle det vara högsta farmaceutiska kvalitet på prylarna. Bara top notch apoteksprylar. Sannolikt bökigt att få tag på såklart men det skulle det få vara värt.
Nu fanns allt jag behövde tillgängligt. Bara att tuta och köra. Däremot var det inte precis Galenika i flaskorna utan undergroundoljor utan namn, bara ett batchnummer. "Högsta kvalitet, funkar skitbra", förklarade kompisen och lät sin störiga köttighet vara bevis nog. Jag blev ändå lite nojig (ni kommer att stöta på det ordet fler gånger i min dokumentation) och ville avvakta lite. Det dröjde därför ytterligare några veckor till första sticket. Polaren hjälpte mig och i sista sekund togs även beslutet att fronta med 500mg.
Jag hade funderat på det där med frontning och steady-state och försökt klura ut vad som skulle passa mig bäst. Svårt att veta när man aldrig provat. Nu blev det så.

Jag erkänner att jag var nervös när jag stod där med byxorna nerhasade och nålen mot huden. Helt i onödan visade det sig. Det var helt odramatiskt. Gluteus, övre yttre kvadranten. Allt gjordes by the book med desinficering och så vidare. Kändes i princip ingenting. Lättnaden efteråt var enorm. Nu hade jag börjat! Boom baby!

Insikt nr 1:
Vi människor är lite olika. Det som fungerar för dig kanske inte nödvändigtvis fungerar för mig. Du kanske får utslag av blodapelsiner. Det får inte jag. Det finns ingen som med 100% säkerhet kan tala om för dig vad som kommer att hända om du gör si eller så. Och så vidare. Jag har lärt mig mycket om mig själv av den här resan. Jag tyckte till exempel att jag, snart 50 år, kände min kropp väldigt väl och visste vad jag hade att förvänta mig nu när kemin skulle börja jobba till min fördel.

Surprise mothafucka!

Fortsättning följer...

Jag har en request. Kan du inte ta dubbel dos och berätta vad som händer. Jag undrar om du kan göra det för oss?
Citera
2017-07-20, 14:18
Medlem
silverbringas avatar
Dagarna efter
Redan dagen efter började det hända saker. Kroppen kändes varmare på något vis och det ömmade i området runt sticket. Jag körde ett träningspass efter jobbet. Kände mig lite småknepig i kroppen men peppad av vetskapen att det skulle börja bli resultat.
När jag kröp ner i sängen för kvällen kände jag mig ännu mer skum i kroppen. Varm och lite öm i huden. Somnade så småningom men vaknade mitt i natten och var klarvaken samtidigt som jag var trött. Låg och vred mig i några timmar innan jag till slut kunde somna framåt småtimmarna.

Nästa dag var jag öm och svullen i sticket och mådde inte riktigt bra. Fortfarande varmöm i huden. Jobbade, tränade och åt. En liknande natt följde där jag somnade som jag skulle men vaknade efter några timmar. Varm och svettades. Somnade om till slut.

Dagen därpå var jag trött. Måendet var i övrigt ungefär samma som förut. Möjligen något sämre. Sticket var fult. Jag hade en stor oregelbunden blålila utgjutning över området och det gjorde rätt ont där och inne i muskeln. Jag fick kontakt med en annan källa som rådde mig att överväga byta olja då det kunde vara den jag reagerade på.

På kvällen tränade jag, åt och somnade.
Den natten vaknade jag som vanligt, svettig och varm i huden men nu med tryck i kroppen och erektion. En sån där som man hade när man var tonåring. Ni vet. Då blev jag genast lite gladare och fick hopp.

Dagen efter hade svullnaden och blånaden kring sticket gått ner något och trycket var kvar i kroppen. Träningen den kvällen kändes annorlunda på ett positivt sätt. Bra tryck gjorde det lite roligt att köra på och fick mig att ta i lite extra.
Så rullade det på några dagar.

Några dagar senare började jag känna av lite dubbelslag och tryck i huvudet när jag gick och la mig. Det satt kvar och adderade till sömnstörningarna den natten och ytterligare några nätter. Sannolikt bidrog min oro till detta.

Jag hade under den här tiden bra stöttning som tålmodigt lyssnade på min oro och bemötte den med erfarenheter och råd. Ovärderligt. Jag körde på och satte två stick till med samma olja men bytte sedan till Galenika. Under den här perioden gick jag upp fint i vikt, började få mer uthållighet och pump. Ökningarna började komma på gymmet och sömnstörningarna avtog, liksom fenomenet med tryck i huvudet och dubbelslag.
Citera
2017-07-20, 14:19
Medlem
silverbringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadOfBoo
Intressant. Lite skeptisk till no-name "flaskor" (vialer?).
Ja precis, vialer. 10ml.
Citera
2017-07-20, 14:21
Medlem
silverbringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpill83
Jag har en request. Kan du inte ta dubbel dos och berätta vad som händer. Jag undrar om du kan göra det för oss?

Det här är en gammal och avslutad kur så det är helt kört.
Citera
2017-07-20, 14:58
Medlem
Intressant läsning. Fortsätt gärna
Citera
2017-07-20, 15:04
Medlem
silverbringas avatar
Full fart framåt
Sen rullade det på fint. Inga incidenter. Sticken gick fint. Sömnen började funka som den skulle igen. Jag sov till och med fantastiskt bra och vaknade alltid utvilad. Träningen gick fint. Det var väldigt roligt att träna. Ungefär som att något hade ramlat på plats som saknats tidigare. Motivationen fanns oftast där, annars dök den alltid upp när jag började ta i vikterna.
Jag samlade på mig lite vätska ett tag men det balanserade upp sig.
Måendet blev toppen, fysiskt och psykiskt. Det smög sig liksom bara på. Massa och styrka. Målmedvetenhet och fokus. Jag kände mig stabil och trygg.

Avslut och PCT
Efter ett par månader började jag känna obehag i brösten och misstänkte begynnande gyno. Jag tog det säkra före det osäkra och bestämde mig för att korta ned kuren till 10 veckor istället för 12. Jag resonerade med mitt moraliska stöd och klev även på Nolva i förtid för att kontra känningarna jag hade. Känningarna försvann och den fortsatta PCTn var helt odramatisk. Jag mådde bra hela tiden.
Några finnar blommade upp i början av PCTn men de avtog ganska snart när jag slutade ta Nolva.

Ett tag tappade jag vikt, styrka och massa och därmed även modet. Var allt bortkastat?
Nejrå. Allt bra kom tillbaka så småningom.
När jag summerade så var vikten efter PCT ungefär densamma som innan kur men det var tydligt att något hänt. Betydligt mindre fett på kroppen. Betydligt mer kött.

Jag upplevde libidot som starkast under perioderna i början och slutet (efter sista sticket) medan det var lägre under steady state. En AI för att behålla libidot intakt (bland annat) är nog inte fel som komplement till kuren när man kommit upp i åldrarna.

Såhär i efterhand tror jag inte att det var något fel på den första oljan. Ingen annan hade problem med den batchen. Jag tror att jag reagerade med noja på omställningen i kroppen. Eventuellt berodde svullnaden och blånaden på något i oljan eller mer sannolikt någon orenhet men jag tror att min osäkerhet och oro i hög grad bidrog till det andra jag kände.

Summering
En viktig lärdom för mig med den där första kuren var att teori och praktik verkligen är två helt olika saker. Det är ingen dum idé att vara lite försiktig med sånt här. Läs på en gång till. Planera för det värsta men hoppas på det bästa. Det är på riktigt när grejerna börjar göra sitt i kroppen. I samma sekund som det inte gick som jag hade förväntat mig tog min noja över och allt jag trodde mig veta var borta och oväsentligt. Då var det oerhört skönt att ha någon att vända sig till. Jag är djupt tacksam över att jag hade så grym stöttning när paniken kom smygande men man kanske inte alltid kan räkna med det.

Jag tror att höjda nivåer av testosteron är ett bra sätt för oss äldre män att ge livskvaliteten en skjuts men att man behöver klura lite på hur man optimerar hormonerna så att det blir rätt för den enskilda individen. Testa. Övning ger färdighet.
Citera
2017-07-20, 16:01
Medlem
Fenjal888s avatar
Stor eloge till silverbringa! Många förstakurare borde läsa detta för att skapa sig en bild vad man ska tänka på och hur man ska resonera. Föredöme och mycket förståndig herre!
Citera
2017-07-20, 18:18
Medlem
silverbringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Stor eloge till silverbringa! Många förstakurare borde läsa detta för att skapa sig en bild vad man ska tänka på och hur man ska resonera. Föredöme och mycket förståndig herre!

Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in