2017-07-24, 22:26
Medlem
Extra intressant med sammanfattningen om man nu kopplar det till att MGM har alibi.

Citat:
Ursprungligen postat av weard
SAMMANFATTNING

Strax innan klockan nio på torsdagsmorgonen 20/7 larmades polisen till en lägenhetsbrand i stadsdelen Angered, Göteborg. Branden ska ha varit belägen i ett av
rummen. En avliden kvinna och ett avlidet barn, samt ytterligare två barn med livshotande skador fanns i lägenheten.
Barnen fördes till Sahlgrenska Universitetssjukhuset, men deras liv gick inte att rädda.
Offren ska enligt uppgift ha varit knivskurna, men polis har valt att inte kommentera informationen utan säger att de hade skador på kroppen som inte är
brandrelaterade.

MGM, en 51-årig man med bosniskt ursprung och barnens fader befann sig i närheten av brottsplatsen och hämtades omedelbart in för förhör på torsdagen och
blev i samband med detta anhållen. Han sägs varit kraftigt alkoholpåverkad men enligt advokat är inte dessa uppgifter bekräftade. Hans sägs även befunnit sig
i trapphuset då han greps, men dessa uppgifter verkar nu vara raderade från tidigare artiklar.

Familjen hade stora skulder och skulle avhysas klockan nio på torsdagsmorgonen. Men innan Kronofogden hann avhysa dem ska branden ha slagit ut.
Familjen sägs vara skyldig 140 000 i obetalda hyror. Det var kvinnan som stod på hyreskontraktet. Ytterligare ska MGM ha egna skulder på 71 600.
Uthyrningsansvarig hos Gårdstensbostäder hade bestämt möte med låssmed, som var först på plats. Låssmeden hade lagt märke till branden och tillkallat räddningstjänst.

Under fredagseftermiddagen 21/7 meddelade Åklagarmyndigheten att mannen begärts häktad, på sannolika skäl misstänkt för mord i fyra fall. Något MGM nekar till
och enligt mannens advokat har han gett en detaljerad och trovärdig, sammanhängande berättelse om vad han gjort de 24 timmar innan branden upptäcktes.

MGM har själv ingen egen naturlig förklaring till det som inträffade i Gårdsten. Han har ingen aning vem som kan vara den skyldige eller varför någon dödat familjen.

Enligt MGM var han inte på plats när branden startade, men han var i närheten av bostaden sen när han hittades.
MGM uppger att han befunnit sig på sitt arbete med kakel och klinkers, beläget flera mil från Angered.
I samband med att branden i Gårdsten uppstod sägs han blivit kontaktad och uppmanad att åka hem och detta ska ha varit anledningen till att
han befann sig på platsen.

En kompis till familjen uppger att han var hemma hos familjen kvällen innan mordet, tillsammans med ytterligare en man. Enligt kompisen hade de druckit något
glas alkohol. Oklart när, men kompisen ska ha lämnat lägenheten under kvällen/natten men uppger sig ha sett mannen gå till jobbet på morgonen som vanligt.

Enligt en granne hade den misstänkte mannen varit vaken hela natten och druckit.

2012 finns information om att MGM är efterlyst i Polen då han inte betalat försörjningsbidrag.
Citera
2017-07-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Det hände i Gårdsten.

Det har du rätt i. Angered är så komplicerat. Blandar ihop alla områden. Redigerade inlägget.
Citera
2017-07-24, 22:32
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det är detta jag menar.

Jag har fan ingen tidslinje framför mig. När sägs det att dom blivit dräpta?

Fattar inget just nu. För polisen verkar ju veta när dom dött när dom uttalar sig om att han haft alibi under tiden av brottet?!
Hur länge de varit döda borde gå att fastställa, jag saknar också uppgift om detta.

Man får hoppas att polisen vet vad de gör när de säger att han har alibi genom att han var på arbetsplatsen. Men med dagens polis vet man aldrig...

Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Borde det inte varit helt utbrännt i lägenheten om det fick brinna så länge?
Jag tänker att branden anlades kl 03, men sedan falnade, låg och pyrde, och sedan tog fart igen vid 09. Ett drömscenario för en mordbrännare. Men nu verkar det som att mannen också befann sig i lägenheten under natten?

/Alplandskap
Citera
2017-07-24, 22:35
Medlem
Det där med Alibi, att han var på jobbet. Var det inte Ystad pyromanen som Skånepolisen jagade som gjorde brannanordningar med toarulle och värmeljus som gjorde att det dröjde flera timmar innan bostäder brann upp. Och då var han långt borta.
Citera
2017-07-24, 22:37
Medlem
Undrar också var kropparna var. Om i sängen troligare mördad på natten.
Citera
2017-07-24, 22:39
Medlem
Hur stor var lägenheten? Det brann ju bara i ett rum resten av lägenheten var rökskadad.
Citera
2017-07-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Undrar också var kropparna var. Om i sängen troligare mördad på natten.

Och då om MG verkligen tagit livet av dem, finns det ju en anledning till att han gått runt hela natten.
Kan ju vara så att han startade branden vid 03.. ångrade sig, släkte branden och sen innan han åkte till jobbet tände på igen några timmar senare.
Citera
2017-07-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Hur länge de varit döda borde gå att fastställa, jag saknar också uppgift om detta.

Man får hoppas att polisen vet vad de gör när de säger att han har alibi genom att han var på arbetsplatsen. Men med dagens polis vet man aldrig...

Jag tänker att branden anlades kl 03, men sedan falnade, låg och pyrde, och sedan tog fart igen vid 09. Ett drömscenario för en mordbrännare. Men nu verkar det som att mannen också befann sig i lägenheten under natten?

/Alplandskap

Jag har verkligen inte riktigt koll, men blir inte en bostad övertänd ganska fort.
Då måste han kört väldigt fort till jobbet några mil bort..får inte allt att gå ihop
Citera
2017-07-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Jag har verkligen inte riktigt koll, men blir inte en bostad övertänd ganska fort.
Då måste han kört väldigt fort till jobbet några mil bort..får inte allt att gå ihop

Det finns enkla sätt att fördröja en brand.
Citera
2017-07-24, 22:56
Medlem
Champagneoclocks avatar
Om nu gubben kan presentera ett hållbart alibi i HovR lutar det mot att tanten är gärningsman.
Citera
2017-07-24, 23:09
Medlem
mjohan84s avatar
skyldig fel person pengar?
Citera
2017-07-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
skyldig fel person pengar?

Men varför då starta en brand?.