Citat:
Ursprungligen postat av
VerklighetenJa
----------------------------------------------------------------------------------------------
Har inte läst allt men ett par kommentarer
Jag tror inte det finns en säger en i Sverige som kommer upp till socialbidragsnormen ..
INTE EN
utan människor som lever på marginalen har ofta Räntekostnader ( kreditkort ) fex som inte Soc betalar --man kan ha skulder till släkt , langare , osv. SÅ om man får ett bidrag --vilket inte alls är säkert. Dom säger ibland blankt nej. Det händer Folk ställer sig på spåret och väntar på tåget med sin kurrande mage. Efter att bidraget har åkt.....
Så måste övervägande delen av bidragsmottagarna ..betala annat som inte syns. Ingen som
säger att pengarna kommer i rätt tid som en lön.. Man kan hungra veckan 14 dagar.
Man kan inte ringa kommunalrådet och protestera . Då tar dom 2 av ungarna och sätter på
fosterhem. I detta fallet. Som med mycket annat i samhället är det maktens version som kommer
fram. Knappt ens det Sekretessen är stenhård . Jag har aldrig hört talas om att ngn
socialsekreterare har gjort fel och fått böter eller så.
Jag tror inte det är kulturella missförstånd utan det är Fascism helt enkelt där gärningsmannen kan
gömma sitt Svineri .Slarvigt maskerat som omtanken om de utsatta.
Som det var vid folkhemskastreringen
Du kan skriva under där på den streckprickade linjen Sterilisering + Vi tar 2 ungar får du bidraget
annars blir det inga pengar Här..forskarens omdöme " varierande grad av frivillighet "
--->
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering_i_Sverige
Jag säger inte vad som är rätt eller fel ...Saknar kvalifikationer för det men ..jag tror inte att den riktiga versionen om skeendet är framme i öppen dager. I varje fall är det så att nöden har ingen lag .. Med de följder det får i " Nästa varv på karusellen"
Jag tror även att det vanliga är att man får redovisa sitt bankkonto varje månad --med överföringar och intäkter som räknas av på bidraget . Så soc borde ha sett det månad 2 att hyran betalas inte.
Det får mig att tro att ngn sovit eller inget bidrag har funnits
Du skriver rörigt. Vad menar du med att det inte finns någon i Sverige som når upp till socnormen? Du måste mena bland dom som FÅR bidrag då, eller, för de allra flesta svenskar tjänar ju mer pengar än socnormen. Och det stämmer inte att bidragstagare inte får normen heller, det är ju det dom får.
Sterilisering som villkor för bidrag förekommer inte i Sverige. (Men ibland tänker jag, i svarta stunder när jag ser somalier dra på åtta ungar, att det kanske borde införas..?)
Att folk väljer att betala till inkassoföretag med socialbidraget, i stället för att köpa mat till sig själva och barnen är ju inte heller socialens fel. Folk måste lära sig att inte handla på avbetalning. I Sverige har vi ju också möjligheten att släppa skulderna till Kronofogden, för även om det blir indrivning så får man ju alltid behålla existensminimum. Står det mellan att hamna hos KF och inte ha mat till barnen, så är det väl självklart att välja mat till barnen. Vet tyvärr att inte alla resonerar så.
Handlar det om privata skulder och hot om misshandel inom kriminella kretsar om man inte betalar en skuld, så ska man gå till polisen och be om skydd, skrika på hjälp hos soc om att få ett akutboende på skyddad adress, etc. etc..
Sedan undrar jag även vilka det är som inte har beviljats socialbidrag trots normunderskott. De har ju enligt lag rätt till det, och har de inte fått det så finns det en orsak. T.ex. att de sitter på en bostadsrätt eller ett fritidshus som de vägrar att sälja, eller att de vägrar att delta i Arbetsförmedlingens åtgärder. Min erfarenhet är snarare att soc är FÖR eftergivna många gånger. En och samma person kan hoppa av den ena aktiviteteten efter den andra utan att bli av med sitt bidrag.