2018-09-29, 00:18
Medlem
Dog uppmärksamheten ut när det visade sig att det var en kvinna och inte en man som begått detta fruktansvärda brott? Hur anser ni att media reagerade när det faktumet blev känt? Hade vi sett större rubriker annars?

Jag vet att UG uppmärksammat fallet, men jag tänker främst på vanliga medier.
Citera
2018-09-29, 01:27
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Så...alla säger att han är oskyldig.
Bara för att han är en så sympatisk person i tv-rutan?
Alla frågar vad som drev henne till detta fruktansvärda.
Kanske en annan person drev henne till detta?

Har någon här i Sverige hört talas om svindlare?
Tror ni svindlare har ett samvete som inte tillåter dödande?
Att det bara handlar om pengar?
Citera
2018-09-29, 05:12
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Så...alla säger att han är oskyldig.
Bara för att han är en så sympatisk person i tv-rutan?
Alla frågar vad som drev henne till detta fruktansvärda.
Kanske en annan person drev henne till detta?

Har någon här i Sverige hört talas om svindlare?
Tror ni svindlare har ett samvete som inte tillåter dödande?
Att det bara handlar om pengar?

Rättsläkarna har konstaterat att M åsamkat barnens skador och död samt sina egna skador och egen död. Det är i sammanhanget ingenting som kan visa motsatsen.

Det som driver en person till detta är psykisk ohälsa. Var det något mer du undrade över i din fantasibubbla?
Citera
2018-09-29, 09:19
Medlem
Pazios avatar
Att kvinnan mådde dåligt är det ju ingen tvivel om..men vad är egentligen orsaken till dådet?...En relation blir knappast bättre av att det finns skulder i hushållet...och att den ene är helt ovetandes om detta håller jag som osannolikt..vad är det då för kärleksfull relation? Ska man inte kunna tala om ekonomin? Visste kvinnan att mannen skulle bli rasande om han fick veta? Var detta den enda utvägen? Hade hon fått uppdraget att lösa problemet och misslyckats? Frågor finns kvar.....Tycker det är märkligt, dock så vanligt, att en grupp godhjärtade, i synnerhet unga kvinnor, så snabbt skramlar ihop en kassa så fort de ser någon gråta i tv. Att också skuldbelägga en anställd från socialtjänsten är typiskt svenskt..vilken vidrig arbetsmiljö har inte dessa individer? Hur mga i landet blir inte försörjda av dessa tjänstemän/kvinnor...? Även om nu utredningen med största sannolikhet har rätt så låt gamle Leif GW syna saken en runda...
Senast redigerad av Pazio 2018-09-29 kl. 09:31.
Citera
2018-09-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Dog uppmärksamheten ut när det visade sig att det var en kvinna och inte en man som begått detta fruktansvärda brott? Hur anser ni att media reagerade när det faktumet blev känt? Hade vi sett större rubriker annars?

Jag vet att UG uppmärksammat fallet, men jag tänker främst på vanliga medier.
Ja, jag minns vanliga medier när dådet skett. Då var det rubriker av typen: "Pappan gripen för mord på hela sin familj. Försökte dölja morden genom att anlägga brand i lägenheten."
Idag talar man öht ingenting om detta. Nu har iofs Safet Makas meddelat att han inte vill ha mer med media att göra. Undantaget var UG. Av det borde övrig media kanske kunna dra vissa slutsatser?

Men nog har vi väl rätt att förvänta oss att åtminstone lokal media som t ex GT och GP kikar närmare på Angereds socialtjänst och hur folk i ledningen där sköter sina resp uppdrag? T ex framstod ju Maria (Mia) Sjödahl i UG-programmet tillräckligt osympatisk för att nån journalist på tidningarna med lokal bevakning borde bli intresserad av att titta på den chefen och hur hon hamnade där.
Då skulle med automatik också hennes förflutna flyta upp gissar jag. Annars får väl nån tipsa tidningarna direkt, för inte läser de väl här? På hemska Flashback..
Citera
2018-09-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazio
Att kvinnan mådde dåligt är det ju ingen tvivel om..men vad är egentligen orsaken till dådet?...En relation blir knappast bättre av att det finns skulder i hushållet...och att den ene är helt ovetandes om detta håller jag som osannolikt..vad är det då för kärleksfull relation? Ska man inte kunna tala om ekonomin? Visste kvinnan att mannen skulle bli rasande om han fick veta? Var detta den enda utvägen? Hade hon fått uppdraget att lösa problemet och misslyckats? Frågor finns kvar.....Tycker det är märkligt, dock så vanligt, att en grupp godhjärtade, i synnerhet unga kvinnor, så snabbt skramlar ihop en kassa så fort de ser någon gråta i tv. Att också skuldbelägga en anställd från socialtjänsten är typiskt svenskt..vilken vidrig arbetsmiljö har inte dessa individer? Hur mga i landet blir inte försörjda av dessa tjänstemän/kvinnor...? Även om nu utredningen med största sannolikhet har rätt så låt gamle Leif GW syna saken en runda...
Tycker vi skall vara glada att det i Sverige finns empatiska och oegennyttiga människor, män och kvinnor, som har tillräckligt kontakt med sina känslor för att på djupet uppröras över det öde som drabbat Safet Makas.
Du tillhör uppenbarligen inte den stora och varma gruppen..

Ditt lama snack till försvar för dysfunktionalitet inom social förvaltning gör mig undrande om du ens är helt läskunnig? Kunde du inte läsa vad jag ett par gånger här i tråden har postat om socialchefen Sjödahl i Angered? Här en länk (mer orkar du väl inte ta in vid din stapplande läsning, tänker jag):
https://norrahalland.se/stor-ledningskris-pa-ifo/

Och du avslöjar din intellektuella nivå genom att skriva att du drömmer om att Leif GW skall granska detta.
FYI: socialchefen Maria Mia Sjödahl är utredd och granskad av Kungsbacka kommun. Hon befanns vara ytterst olämplig som chef. Tyvärr brydde sig inte Angered om sågningen, utan anställde henne ändå. Det behövs ingen Leuf GW för att leta reda på vem eller vilka som gjort fel. Eller har du annan uppfattning?
Citera
2018-09-29, 10:08
Medlem
Pazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tycker vi skall vara glada att det i Sverige finns empatiska och oegennyttiga människor, män och kvinnor, som har tillräckligt kontakt med sina känslor för att på djupet uppröras över det öde som drabbat Safet Makas.
Du tillhör uppenbarligen inte den stora och varma gruppen..

Ditt lama snack till försvar för dysfunktionalitet inom social förvaltning gör mig undrande om du ens är helt läskunnig? Kunde du inte läsa vad jag ett par gånger här i tråden har postat om socialchefen Sjödahl i Angered? Här en länk (mer orkar du väl inte ta in vid din stapplande läsning, tänker jag):
https://norrahalland.se/stor-ledningskris-pa-ifo/

Och du avslöjar din intellektuella nivå genom att skriva att du drömmer om att Leif GW skall granska detta.
FYI: socialchefen Maria Mia Sjödahl är utredd och granskad av Kungsbacka kommun. Hon befanns vara ytterst olämplig som chef. Tyvärr brydde sig inte Angered om sågningen, utan anställde henne ändå. Det behövs ingen Leuf GW för att leta reda på vem eller vilka som gjort fel. Eller har du annan uppfattning?

Vad du har postat är inte intressant. Läste länken och hon är säkert en tuff svårhanterlig tjej på gränsen till olämplig, vad vet jag, vad vet du? Jag hoppas liksom du att utredningen är riktig och att allt får ett slut. Hoppas bara man inte kan läsa i framtiden om att socialchefen och maken spenderar pengar i ngt semesterparadis tillsammans efter det perfekta brottet. Min intellektuella förmåga är hög. Jag är beläst, allmänbildad och vägrar tro på det jag först hör och ser. Därför är jag en överlevare.
Citera
2018-09-29, 11:52
Medlem
eagless avatar
Citat:
(...) Att också skuldbelägga en anställd från socialtjänsten är typiskt svenskt..(...) Hur mga i landet blir inte försörjda av dessa tjänstemän/kvinnor...? (...)

Nu är det ju inte de anställda på socialtjänsten som `försörjer´ någon utan alla svenska skattebetalare. Fullt rimligt att vända varje sten innan pengar betalas ut

https://www.gd.se/artikel/gastrikland/sandviken/sokte-hjalp-med-hyran-men-holl-pa-att-bli-vrakt
..och detta handlade om 1 700 skr samt föräldern fick betalningsanmärkning
Citera
2018-09-29, 15:12
Medlem
Citat:
Vad du har postat är inte intressant. Läste länken och hon är säkert en tuff svårhanterlig tjej på gränsen till olämplig, vad vet jag, vad vet du? Jag hoppas liksom du att utredningen är riktig och att allt får ett slut. Hoppas bara man inte kan läsa i framtiden om att socialchefen och maken spenderar pengar i ngt semesterparadis tillsammans efter det perfekta brottet. Min intellektuella förmåga är hög. Jag är beläst, allmänbildad och vägrar tro på det jag först hör och ser. Därför är jag en överlevare.
Att du inte anser att det jag postat vara intressant bryr jag mig inte om. Jag är inte i tråden för såna som dig.
Citat: "vägrar tro på det jag först och hör och ser". Ja, där du lever, som en överlevare, under en sten.

OnT: Du beskriver Maria Sjödahl som "en tuff svårhanterlig tjej". Tror du är rätt ensam den uppfattningen och att ingen ser nåt tufft hos den kvinnan med sitt blonderade hår. De flesta har nog uppfattningen att det inte är tuffhet som kännetecknar henne, utan arrogans och maktfullkomlighet.
Att, som du gör, antyda att Safet Makas i framtiden skulle kunna tänkas resa nånstans med socialchefen Maria (Mia) Sjödahl är minst sagt oförskämt. Skäms du inte?
Citera
2018-09-30, 07:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Menar du att han bör skylla morden på sina barn på sig själv? Väldigt kallsinnigt av dig i så fall. Man kan faktiskt dölja mycket från sin partner, särskilt om partnern jobbar mycket. Myndigheterna borde ändå sökt kontakt med honom inför vräkningen. Det här är en fruktansvärd tragedi och det skulle du också tycka om det inte handlat om invandrare.
Rimligen borde hon agerat orationellt och avvikande en tid före morden/självmorden. Att det slog ned sonen blixt från klar himmel som SVT vill få det till tror jag inte ett smack på.
Citera
2018-09-30, 07:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Jag tror helt ärligt inte ens att han visste vad soc var då. De skulle helt enkelt ha kontaktat honom via arbetet eller liknande ang hela utredningen.Man kan inte vara en utbildad socionom och gå på såntdär skitsnack om att han ej har en mobil. Folk i värdens fattigaste länder har mobiltelefoner.
Nu rörde problematiken obetalda hyror, kanske logiskt att anta att mannen inte hade råd med mobil.
Soc. är inte polis eller psykvård, de agerar normalt på initiativ från skola, grannar, släkt och vänner.
Om mannen tiger om kvinnans psykiska instabilitet och hon håller fasaden utåt. Då blir det svårt att förhindra dylikt.
Citera
2018-09-30, 07:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Du svarar inte på min fråga utan svamlar om OSL. Om man är trainee så har man avverkat 5 terminer, det verkar du också ha missat.
Så kontakter mellan soc. och enskilda medborgare är inte sekretessbelagda? Är det det du vill hävda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in