2018-09-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Vilken man skär sönder halsen på sin avkomma? Han måste ha haft psykiska problem.
Ett bevis på att tala är silver och tiga är guld.
Pappan är en riktig kämpe!
Citera
2018-09-26, 13:36
Medlem
BorgeHs avatar
Förstår inte vart pengarna som skulle använts till hyra av familjen tagit vägen? Mannen arbetade heltid och borde dragit in lite pengar. Hur trodde han att hyran betalades? Eller tog kvinnan pengarna som skulle gå till hyra och använde till annat? Alkohol, droger? Speltorsk? En lägenhet i Gårdsten är väl inte billig direkt? Vad rör det sig om, 7000:- per månad?

Tycker det fortfarande är mycket oklart i denna tråkiga historia. Om nu hyran inte betalats på flera år och ingen av föräldrarna gjort av med pengarna på annat så borde de finnas kvar. Var då?

Eller har pengarna gått utomlands till släktingar och gamla "vänner"?

Men om det är så att kvinnan inte fått några pengar av maken till hyra, inte arbetat själv utan förväntats lösa det hela ändå. Ja, då förstår jag att hon efter ett tag blir desperat.
Citera
2018-09-26, 14:40
Medlem
Kollade nyss på UG:s dokumentär om pappans försök att förstå vad som hände. Jag blev inte klokare kring vad som hänt. Han pratade med socialtjänsten och med räddningspersonal som först kom till platsen. Är det verkligen möjligt att kunna dölja så stora skulder och inte betala hyra på ett år? Inget kommenterades kring de orosanmälningar som kommit in om barnen. Mamman beskrevs aldrig av pappan utan den bild som målades upp var otroligt endimensionell - att allt var idyll och skötsamt och välordnat.

Sen tycker jag händelseförloppet verkar knepigt. Alla hittades i badrummet. Minsta flickan var helt "inlindad", en av pojkarna hade skärsår över halsen. Man fick inte veta hur mamman dött. Hon måste ju ha valt nån säker metod eftersom branden säkerligen skulle väcka grannarnas misstänksamhet. Hon måste ha planerat dådet också.

Ngt måste väl vara skumt med pappan? Inte att han är mördaren, men att svaret på gåtan borde ligga inom familjen. Kan socialarbetarna ha tystnadsplikt om mamman blivit utsatt för misshandel?
Citera
2018-09-26, 16:46
Medlem
Berättar ur egen erfarenhet. När vi inte Hade råd med hyran låg efter etc (3hyror) kunde jag dölja det i 5månader ca. Till slut ville Kfm INTE soc. Prata med maken på telefon för att bekräfta att han var medveten om allt. DÅ var jag tvungen att berätta.. Soc krävde aldrig detta. Bor I örebro
Citera
2018-09-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Berättar ur egen erfarenhet. När vi inte Hade råd med hyran låg efter etc (3hyror) kunde jag dölja det i 5månader ca. Till slut ville Kfm INTE soc. Prata med maken på telefon för att bekräfta att han var medveten om allt. DÅ var jag tvungen att berätta.. Soc krävde aldrig detta. Bor I örebro
Aha, förstår. Jag trodde nog att man blir vräkt tidigare om man inte betalat hyran i två år.

Min teori är att maken fått reda på allt kort före morden och att de grälat om det. Eller grälat om något annat. Sen av skam eller ilska och enorm stress och ev psykisk sjukdom begår hon utvidgat självmord.
Citera
2018-09-26, 17:50
Medlem
Vi är uppenbarligen olika stresståliga, vi människor. Jag drog direkt när jag råkade få syn på påminnelser på hyror och "dagisavgifter" - dåvarande maken prioriterade nya segel... Jag såg framför mig möblerna utslängda på gården...
Citera
2018-09-26, 18:13
Medlem
Soc får inte åka runt till arbetet och söka folk pga utredning på barnen. Kronofogden brukar vara mer idoga. Givetvis visste han om det. Säkert pågick våld eller annat i hemmet. Frun hade knappast tillgång till en enda krona utan att redogöra för vad hon ville köpa. Men i sverige räcker det inte med en enda låglöneinkomst för att försörja en hel familj. Det fattar vilken normalbegåvad människa som helst.
Citera
2018-09-26, 18:21
Medlem
Profanitys avatar
Var pappan skriven på samma adress som resten av familjen?
Citera
2018-09-26, 18:21
Medlem
LaScalas avatar
Jag kollade också UG idag. Jag tyckte det väckte mer frågor än svar.
Paret hade varit här i sju år och mannen behöver tolk.
Kvinnan var den som hade en dator och skötte alla bankärenden. Mannen verkade inte förstå hur man hanterar en dator.
Allt var frid och fröjd enligt mannen. Men hur är det möjligt att han inte hade nån som helst insyn i deras gemensamma ekonomi?
Någon gång nämndes att kvinnan haft ett "ändrat konsumtionsbeteende" eller liknande från tiden då minsta dottern föddes.
Talade de aldrig med varandra?
En hyresskuld på drygt 130 000 är inte lite. Vart gick pengarna?
Soc agerande i det här fallet var ju under all kritik. Förmodligen beröringsskräck när det gäller att ifrågasätta invandrare. I detta fall modern som ljög präktigt för soc.
De valde att tro på modern. Enklast så.
Jag hajade till när jag såg moderns och barnens kläder uppsatta på väggen och foton av deras huvuden ovanför. Det ar väl hans sätt att ha dem kvar.
Det var riktigt, riktigt makabert.
Visst, det finns de som låter stoppa upp älsklingsdjur efter de dött men...
Citera
2018-09-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag kollade också UG idag. Jag tyckte det väckte mer frågor än svar.
Paret hade varit här i sju år och mannen behöver tolk.
Kvinnan var den som hade en dator och skötte alla bankärenden. Mannen verkade inte förstå hur man hanterar en dator.
Allt var frid och fröjd enligt mannen. Men hur är det möjligt att han inte hade nån som helst insyn i deras gemensamma ekonomi?
Någon gång nämndes att kvinnan haft ett "ändrat konsumtionsbeteende" eller liknande från tiden då minsta dottern föddes.
Talade de aldrig med varandra?
En hyresskuld på drygt 130 000 är inte lite. Vart gick pengarna?
Soc agerande i det här fallet var ju under all kritik. Förmodligen beröringsskräck när det gäller att ifrågasätta invandrare. I detta fall modern som ljög präktigt för soc.
De valde att tro på modern. Enklast så.
Jag hajade till när jag såg moderns och barnens kläder uppsatta på väggen och foton av deras huvuden ovanför. Det ar väl hans sätt att ha dem kvar.
Det var riktigt, riktigt makabert.
Visst, det finns de som låter stoppa upp älsklingsdjur efter de dött men...

Bra beskrivet, det var mycket som var knepigt. Känns som överkompensering från pappans sida i sorgearbetet. Han till och med låg på deras gravar. Mkt makabert med hur han satte upp kläderna på väggen. Han beskrev heller inte fruns egenskaper eller deras relation. Sa bara typ: "jag har aldrig haft problem med henne, barnen var hela och rena och maten stod på bordet vid rätt tid". Hon kanske var väldigt isolerad hemma, för hon verkade inte jobba. Han kanske söp bort pengarna han tjänade. Man fick ingen bild av vem mamman var och hur hon levt.
Citera
2018-09-26, 18:39
Medlem
Profanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Bra beskrivet, det var mycket som var knepigt. Känns som överkompensering från pappans sida i sorgearbetet. Han till och med låg på deras gravar. Mkt makabert med hur han satte upp kläderna på väggen. Han beskrev heller inte fruns egenskaper eller deras relation. Sa bara typ: "jag har aldrig haft problem med henne, barnen var hela och rena och maten stod på bordet vid rätt tid". Hon kanske var väldigt isolerad hemma, för hon verkade inte jobba. Han kanske söp bort pengarna han tjänade. Man fick ingen bild av vem mamman var och hur hon levt.

Det sjuka är att jag upplever en form av "tvärtom" bedrägeri. Vanligtvis så brukar ju juggar etc. gift sig för att sedan "skenskilja" sig. Med andra ord att (oftast) mamman bor kvar med barn enligt pappret i lägenheten och sedermera lyfta bidrag efter det andra. Men givetvis så bor pappan med sin familj & familjen åtnjuter det bästa av det bästa.
Citera
2018-09-26, 18:40
Medlem
hrwdtjs avatar
Vad gjorde mamman med pengarna istället för att betala hyran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in