Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-11-03, 19:18
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Så om jag tar dina siffror som sanna så får Polen alltså in 13-4 miljarder = 9 mrd euro varje år. Då ska man komma ihåg att dessa projekt inte nödvändigtvis gynnar POLEN utan är öronmärkta för diverse projekt som EU-byråkrater tycker att Polen ska ha. Men om vi jämför med Polens hela ekonomi så är BNP på 510 miljarder.. Ekonmin växer med 3% årligen. skatteintäkterna är på 130 miljarder euro. Det europeiska stödet är alltså en ganska liten del av offentlig sektors inkomster.

Det skulle vara en oerhörd prestigeförlust om Polen gick ur EU. Man stannar kvar i NATO. Den enda fördel jag kan se för polackerna är möjligheten att arbeta i andra EU-länder.

Och hur många av dessa miljarder härstammar från EU-bidrag och den fria rörligheten, samma sak med tillväxten. Det var inte förrän Polen blev insläppt i EU som tillväxten tag fart, tidigare var de bara en gammal fattig före detta Sovjetstat.
Det är heller inte helt säkert att de FÅR vara kvar i NATO, det bestämmer länderna INOM NATO, de kan anse att Polen är en säkerhetsrisk med kopplingar till Rysslands Putin.
Citera
2017-11-03, 19:32
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Och hur många av dessa miljarder härstammar från EU-bidrag och den fria rörligheten, samma sak med tillväxten. Det var inte förrän Polen blev insläppt i EU som tillväxten tag fart, tidigare var de bara en gammal fattig före detta Sovjetstat.
Det är heller inte helt säkert att de FÅR vara kvar i NATO, det bestämmer länderna INOM NATO, de kan anse att Polen är en säkerhetsrisk med kopplingar till Rysslands Putin.

Lägg ner tjafset att de inte skulle få vara kvar i NATO.

Det finns en ganska bra wikipediaartikel om Polens ekonomi:

https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Poland

Ingen förnekar att Polen har starka ekonomiska band med EU, särskilt Tyskland. Vad skulle hända om Polen gick ur EU och gick över till WTO-regler? Jag ställer frågan ärligt, jag är ingen expert. Man skulle kunna importera billig mat från utanför EU. Nån som vill sammanställa siffror?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback