Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-19, 17:23
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej! Jag har kommit över några rullar med magnesiumband.

Dock så har jag inte så stor nytta av banden.
Jag har därför försökt slipa ner dom till pulver. Jag har testat flera olika sätt.
Kaffekvarnen lyckas bara göra banden till ~1x2mm bitar.
Min fil är borta. Sandpapper funkar, men magnesiumet blir förorenat med sand och mina fingrar.

Jag har googlat och flashbackat (kan man säga så :P) och sökt på youtube men hittar bara info på hur man kan slipa ner block och pennvässare.

Har någon några ideer?

Edit: Glömde skriva att det ska vara till flashpowder
__________________
Senast redigerad av LekandePyromanen 2017-07-19 kl. 17:24. Anledning: Förtydliganden
Citera
2017-07-19, 17:59
  #2
Medlem
Mulla Krekars avatar
Var försiktig, det kan självantända.
Citera
2017-07-19, 18:22
  #3
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Var försiktig, det kan självantända.

Magnesium eller blp?
Citera
2017-07-19, 18:28
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Magnesium, om du filar så att det blir varmt. Jag hade en burk magnesiumspån o på den stod nått i stil med; -Risk för självantändning i luft. Tror det gäller järnfilspån också.
Citera
2017-07-19, 18:30
  #5
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Magnesium, om du filar så att det blir varmt. Jag hade en burk magnesiumspån o på den stod nått i stil med; -Risk för självantändning i luft. Tror det gäller järnfilspån också.

Okej. Tack för varningen! Jag ska göra väldigt små mängder. Har du något tips på hur jag kan göra?
Citera
2017-07-19, 18:32
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Okej. Tack för varningen! Jag ska göra väldigt små mängder. Har du något tips på hur jag kan göra?
Njae, tyvärr. Inte mer än att köpa en ny fil.
Citera
2017-07-19, 22:26
  #7
Medlem
DocXs avatar
Köp det:
http://www.pyroshop.org/product.asp?...=1&attrib1=115

Eller gör flash av aluminiumpulver, svavel och kaliumnitrat istället. Säkrare och enklare. Alumiumpulver kan du göra själv genom att köra aluminiumfolie genom en kulkvarn.
Citera
2017-07-19, 22:32
  #8
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Köp det:
http://www.pyroshop.org/product.asp?...=1&attrib1=115

Eller gör flash av aluminiumpulver, svavel och kaliumnitrat istället. Säkrare och enklare. Alumiumpulver kan du göra själv genom att köra aluminiumfolie genom en kulkvarn.

Köpa är ju det bästa. Men jag tänkte att det hade varit roligt att göra av magnesium då jag fick massa band.

Edit: Aluminiumpulver med en kvarn låter ju kul (sorry !)
__________________
Senast redigerad av LekandePyromanen 2017-07-19 kl. 22:35.
Citera
2017-07-19, 22:40
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Köpa är ju det bästa. Men jag tänkte att det hade varit roligt att göra av magnesium då jag fick massa band.

Edit: Aluminiumpulver med en kvarn låter ju kul (sorry !)
Det enda vettiga sättet är att använda en fil så köp dig en ny fil bara. Du har väl inte kört allt i kaffekvarnen redan för då är det ju för sent. Har du det fortfarande som band så skulle jag sätta ihop det i en bunt med tvärsnitt c:a 10x10 mm som man klämmer ihop och tejpar hårt runt. Då har man som en styv pinne av magnesiumband som blir lättare att dra mot filen. Dra bort tejpen undan för undan så det är några mm fri "magnesiumpinne" hela tiden om du vill slippa tejpbitar i spånet. Kanske det inte gör något om man filar med tejp på, jag skulle tro tejpen som är seg bildar större bitar som du lätt kan sikta bort efteråt.

Jag vet inte hur lätt magnesiumspån oxideras, kan man köpa det i en vanlig påse eller burk så lär det väl inte spontanoxidera sådär himla lätt. Annars skulle man ju kunna utföra filandet i en plastpåse där man har blåst in CO2 från en läskmaskin eller något för att hålla syret borta, alternativt under vatten men det blir nog slabbigt.
Citera
2017-07-20, 03:08
  #10
Medlem
Jag hade nog köpt beståndsdelarna för att göra flash, och hivat i bitar av magnesiumband, "smulorna" från kaffe kvarnen alltså, och får en smäll med silver prickar...
Citera
2017-07-20, 15:23
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Får bara rätta mig själv... Det var aluminiumspån som också kunde självantända. Osäker på järnfilspån.

Men sen, reagerar inte magnesium med vatten?
Citera
2017-07-20, 15:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det enda vettiga sättet är att använda en fil så köp dig en ny fil bara. Du har väl inte kört allt i kaffekvarnen redan för då är det ju för sent. Har du det fortfarande som band så skulle jag sätta ihop det i en bunt med tvärsnitt c:a 10x10 mm som man klämmer ihop och tejpar hårt runt. Då har man som en styv pinne av magnesiumband som blir lättare att dra mot filen. Dra bort tejpen undan för undan så det är några mm fri "magnesiumpinne" hela tiden om du vill slippa tejpbitar i spånet. Kanske det inte gör något om man filar med tejp på, jag skulle tro tejpen som är seg bildar större bitar som du lätt kan sikta bort efteråt.

Jag vet inte hur lätt magnesiumspån oxideras, kan man köpa det i en vanlig påse eller burk så lär det väl inte spontanoxidera sådär himla lätt. Annars skulle man ju kunna utföra filandet i en plastpåse där man har blåst in CO2 från en läskmaskin eller något för att hålla syret borta, alternativt under vatten men det blir nog slabbigt.

Ja om man tejpar ihop en bunt såna där Magnesiumband så bör man sätta bunten i ett skruvstäd så att man kan få bra tryck på filen.

Att hålla på under vatten går inte, spånen förstörs redan efter några dagar, om de är fina nog. Fina Magnesiumspån reagerar med vatten och bildar vätgas och Magnesiumhydroxid.

Men man kan köpa en gammal Magnesium-fälg på en skrot för en 50-lapp och använda en roterande fil och få ihop spån ganska så fort. Man får dock inte köra borrmaskinen för fort - det går inte heller med en vinkelslip. Somliga tycker att man ska lösa upp lite paraffin-olja eller ren paraffin i något slags lösningsmedel och dränka in spånen med det, och låta lösningsmedlet avdunsta.

Man ska naturligtvis inte stoppa in detta för torkning i tex mikron då brukar det bli fyrverkeri redan där. Det kan dock se kul ut om man inte vill ha typ mikron och/eller köket kvar.

Magnesium-fälgar är vanligen betydligt gråare i färgen än vad vanliga Aluminiumfälgar är, om de har fått ligga ute. De har också en annan klang i metallen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Men sen, reagerar inte magnesium med vatten?

Jo, men det går inte fort, fina spån reagerar dock på några dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback