2017-07-19, 17:09
Medlem
Hej!
Jag driver ett startup projekt och det jag och mitt team behöver nu är finansiering. Kortfattat, vart ska jag vända mig för att få tag på finansörer?
Citera
2017-07-19, 19:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltodextrin
Hej!
Jag driver ett startup projekt och det jag och mitt team behöver nu är finansiering. Kortfattat, vart ska jag vända mig för att få tag på finansörer?

Mitt bästa råd är fundlending, fundraising och dessa olika låneformer. Det finns några svenska och en uppsjö sådana plattformer.

Vill du berätta bransch eller något som skapar mera förståelse för vad du vill göra, så kanske jag kan ge några ytterligare tips.
Citera
2017-07-20, 10:51
Medlem
Det finns en hel del statlig finansiering. Mitt företag har fått bidrag från Vinnova och mjukt lån från VGR. Prata med Almi. De har kontakt med riskkapitalister och ingångar till olika nätverk.
Citera
2017-07-21, 10:41
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Tänkte låna din tråd. Jag bedriver e-handel och det jag vet är att statliga bidrag/Almi etc. enbart lånar ut till innovativa företag. Vart ska jag vända mig (förutom banken) om jag vill finansiera en e-handel. Den är redan igån, jag har själv gått in med en hel del pengar. Försäljningen går bra och jag kan ta ut en bra lön samt har bra med vinstmarginal. "Kunskapen" som jag sitter på som då är värt att investera i är att jag vet hur jag ska sälja vilket bevistas fungera bra. Företaget har varit aktivt i mer än ett år och det finns ett bokslut registrerat på bolagsverket med bra siffror.

Men pga. brist på kapital så kan jag inte skala upp det jag håller på med vilket är jävligt synd då jag är bombsäker på att det fungerar. Vart kan man vända sig till förutom hos banker som oftast vill ha någon form av säkerhet även om man visar att konceptet fungerar.
Citera
2017-07-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Tänkte låna din tråd. Jag bedriver e-handel och det jag vet är att statliga bidrag/Almi etc. enbart lånar ut till innovativa företag. Vart ska jag vända mig (förutom banken) om jag vill finansiera en e-handel. Den är redan igån, jag har själv gått in med en hel del pengar. Försäljningen går bra och jag kan ta ut en bra lön samt har bra med vinstmarginal. "Kunskapen" som jag sitter på som då är värt att investera i är att jag vet hur jag ska sälja vilket bevistas fungera bra. Företaget har varit aktivt i mer än ett år och det finns ett bokslut registrerat på bolagsverket med bra siffror.

Men pga. brist på kapital så kan jag inte skala upp det jag håller på med vilket är jävligt synd då jag är bombsäker på att det fungerar. Vart kan man vända sig till förutom hos banker som oftast vill ha någon form av säkerhet även om man visar att konceptet fungerar.
Du kan ändå prata med Almi och få rådgivning kring hur du ska gå vidare. Det är alltid bra att få en extern syn på det du tänker göra. De flesta är allt för optimistiska kring sin egen verksamhet.

Att du tar ut en bra lön som ägare talar emot en finansiering. Varför kan du då inte chippa in de pengarna?

Exakt vad är det du ska använda pengarna till och hur mycket behöver du?
Har du gjort en ordentlig kalkyl och budget som visar på att en investering verkligen lönar sig?

Att du kan sälja i en e-handel låter inte som någon särskilt speciell kunskap. Jag antar att det du gör är att välja produkter och lägga upp dem i din butik. Något direkt säljande ser jag inte. Det finns hur många personer som helst som sysslar med det du gör. Just nu är det en lätt bransch att syssla med. När lågkonjunkturen kommer så ser man vilka som är duktiga.

Är din butik speciell på något sätt? Hur många konkurrenter finns det? Är du exklusiv återförsäljare för någon viss produkt eller märke?
Citera
2017-07-21, 11:54
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du kan ändå prata med Almi och få rådgivning kring hur du ska gå vidare. Det är alltid bra att få en extern syn på det du tänker göra. De flesta är allt för optimistiska kring sin egen verksamhet.

Att du tar ut en bra lön som ägare talar emot en finansiering. Varför kan du då inte chippa in de pengarna?

Exakt vad är det du ska använda pengarna till och hur mycket behöver du?
Har du gjort en ordentlig kalkyl och budget som visar på att en investering verkligen lönar sig?

Att du kan sälja i en e-handel låter inte som någon särskilt speciell kunskap. Jag antar att det du gör är att välja produkter och lägga upp dem i din butik. Något direkt säljande ser jag inte. Det finns hur många personer som helst som sysslar med det du gör. Just nu är det en lätt bransch att syssla med. När lågkonjunkturen kommer så ser man vilka som är duktiga.

Är din butik speciell på något sätt? Hur många konkurrenter finns det? Är du exklusiv återförsäljare för någon viss produkt eller märke?

Tack ska kontakta Almi ändå bara för rådgivning. Skulle inte vilja påstå att butiken är speciell på något sätt det är bara det att jag når ut till kunderna väldigt bra och de köper. Det är väl det ända speciella. Men investerare är mestadels intresserade av att få en skälig avkastning och att det är säkert vilket jag har relativt bra bevis på. Jag har infrastruktur, organisation, plats etc. vilket jag byggt upp med egna pengar som jag gått in med. Så det är något jag tror på.

Mestadels av pengarna kommer gå åt att köpa in produkter. Vet inte hur konceptet skulle fungera vid lågkonjunktur men det jag säljer kostar inte så mycket att köpa och är ingen större "investering" för konsumenterna samt att det är något som behövs kontinuerligt. En budget ska jag göra för vad jag förväntar mig att det utökade produktsortimentet samt att jag säljer utanför Sverige kan komma att genererar.

Jag lägger in så mycket av de pengar jag tar ut igen. Men det räcker inte på långa vägar för att kunna skala upp verksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in