Citat:
Ursprungligen postat av
Cyberpunk-
Tänkte låna din tråd. Jag bedriver e-handel och det jag vet är att statliga bidrag/Almi etc. enbart lånar ut till innovativa företag. Vart ska jag vända mig (förutom banken) om jag vill finansiera en e-handel. Den är redan igån, jag har själv gått in med en hel del pengar. Försäljningen går bra och jag kan ta ut en bra lön samt har bra med vinstmarginal. "Kunskapen" som jag sitter på som då är värt att investera i är att jag vet hur jag ska sälja vilket bevistas fungera bra. Företaget har varit aktivt i mer än ett år och det finns ett bokslut registrerat på bolagsverket med bra siffror.
Men pga. brist på kapital så kan jag inte skala upp det jag håller på med vilket är jävligt synd då jag är bombsäker på att det fungerar. Vart kan man vända sig till förutom hos banker som oftast vill ha någon form av säkerhet även om man visar att konceptet fungerar.
Du kan ändå prata med Almi och få rådgivning kring hur du ska gå vidare. Det är alltid bra att få en extern syn på det du tänker göra. De flesta är allt för optimistiska kring sin egen verksamhet.
Att du tar ut en bra lön som ägare talar emot en finansiering. Varför kan du då inte chippa in de pengarna?
Exakt vad är det du ska använda pengarna till och hur mycket behöver du?
Har du gjort en ordentlig kalkyl och budget som visar på att en investering verkligen lönar sig?
Att du kan sälja i en e-handel låter inte som någon särskilt speciell kunskap. Jag antar att det du gör är att välja produkter och lägga upp dem i din butik. Något direkt säljande ser jag inte. Det finns hur många personer som helst som sysslar med det du gör. Just nu är det en lätt bransch att syssla med. När lågkonjunkturen kommer så ser man vilka som är duktiga.
Är din butik speciell på något sätt? Hur många konkurrenter finns det? Är du exklusiv återförsäljare för någon viss produkt eller märke?