2017-07-18, 18:23
Medlem
Jag har länge haft "Mrs Cheng's Mushroom Soy" som favorit soja
Ända tills jag för en vecka sedan beställde kinamat och fick en liten påse som hette "Äka Kinesisk Soja"

Denna soja var till skillnad från alla andra sorter jag ätit tidigare väldigt väldigt ljusbrun. Ganska smaklös men salt och god. FANTASTISK
Jag noterade även att den inte innehöll något socker i innehållsbeskrivningen.

Är det någon som har något tips på ett märke som finns lättillgängligt på ex. ICA Maxi som är som jag beskriver??
De två kinaställen jag normalt äter på har mörkbrun/svart soja som inte är lika god.

För att starta någon typ av diskussion: Vilken är din favoritsoja och vad är det egentligen för skillnad på kinesisk och japansk?
Senast redigerad av Logz 2017-07-18 kl. 18:27.
Citera
2017-07-18, 18:29
Medlem
sasos avatar
har du läst?
Citat:
Nytt larm om farliga sojasåser
Ytterligare tre sojasåser kan komma att förbjudas av Livsmedelsverket.
Tester visar att de innehåller höga halter av kloropropanoler, ett ämne som har visat sig vara cancerframkallande vid djurförsök.
Sedan tidigare är fem sojasåser svartlistade i Sverige och belagda med säljförbud.
De tre sojasåserna Livsmedelsverket nu varnar för är :
Äkta kinesisk soya Mrs Chengs Pearl River Bridge, 200 gram (Che-Be Trading, Sverige)
Ljus kinesisk soya Mrs Chengs Pearl River Bridge, 180 gram (Che-Be Trading, Sverige
Äkta kinesisk soya, Ying, Mushroom soy, 500 ml. (Everbright Trading AB)

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/31/soja.html

edit: asiatiska varor är jag extra försiktig med
det fuskas för mycket
Senast redigerad av saso 2017-07-18 kl. 18:32.
Citera
2017-07-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
har du läst?

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/31/soja.html

edit: asiatiska varor är jag extra försiktig med
det fuskas för mycket
Noterade du datumet på artikeln eller?
TISDAG 31 AUGUSTI 1999
Känns lite ouppdaterat alla märken har nog bytt recept 5 gånger de senaste 18 åren
Citera
2017-07-18, 18:38
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Noterade du datumet på artikeln eller?
TISDAG 31 AUGUSTI 1999
Känns lite ouppdaterat alla märken har nog bytt recept 5 gånger de senaste 18 åren

ja fast nu var det detta som var viktigare:
Tester visar att de innehåller höga halter av kloropropanoler, ett ämne som har visat sig vara cancerframkallande vid djurförsök.
Citera
2017-07-18, 18:46
Medlem
Bartiezs avatar
Om det visade sig stämma år 1999 kan man väl misstänka att det är svårt att få tag på idag?

On Topic: Det finns ju japansk och kinesisk soja (bland andra) som skiljer sig i både smak och utseende.

Från Wikipedia om Sojasås:
Citat:
Kinesisk soja är saltare och tjockare i konsistensen än japansk soja. Den delas vanligtvis in i tre kategorier:

Shēngchōu (生抽), ljus/färsk soja. En tunnare och ljusbrunare variant, den som används vanligast i matlagning.
Lǎochōu (老抽), mörk/gammal soja. En soja som lagras längre och förstärks med sirap. Har en rikare men mindre salt smak än ljus sojasås.
Tjock sojasås, som namnet antyder en tjockare sojasås.

Japansk soja, Shōyu (しょうゆ, 醤油) är lite sötare och ljusare i färgen än den kinesiska.
Citera
2017-07-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
ja fast nu var det detta som var viktigare:
Men du vet inte om de gör det idag. Precis som flera andra livsmedel som behövt ändra sina recept pga att det innehållit ämnen som är cancerframkallande.
Länka direkt till studierna istället och inte ett media larm för 18 år sen utan källor.
Om livsmedelsverket tycker det är så farligt borde de inte bara skitit i det de senaste 18 åren.

https://www.livsmedelsverket.se/sok/...loropropanoler
Hittade 0 träffar på "kloropropanoler"

Chilla grabben
Citera
2017-07-18, 18:56
Medlem
supermassives avatar
Jag tycker att Kikkomans är väldigt god!
Citera
2017-07-18, 18:57
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Men du vet inte om de gör det idag. Precis som flera andra livsmedel som behövt ändra sina recept pga att det innehållit ämnen som är cancerframkallande.
Länka direkt till studierna istället och inte ett media larm för 18 år sen utan källor.
Om livsmedelsverket tycker det är så farligt borde de inte bara skitit i det de senaste 18 åren.

https://www.livsmedelsverket.se/sok/...loropropanoler
Hittade 0 träffar på "kloropropanoler"

Chilla grabben

sök efter "3-MCPD"
Citera
2022-09-29, 19:30
Medlem
Tänkte bumpa tråden lite.

Har det hänt något nytt på sojasåsfronten som inte inkluderar larm?

Nära en av mina förra adresser fanns en asiatrestaurang, vietnames tror jag, som hade en så vansinnigt god sojasås, något man känna vill känna smaken av igen. Kan någon måhända rekommendera en god sojasås som finns i mataffärer? Kanske finns det något som åtminstone liknar sojasåsen från sagd restaurang.

Den jag brukar köpa och ha i köttfärssås är Kikkoman, som visserligen också funkar till ris och något, t.ex. kyckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in