Citat:
Ursprungligen postat av
StureSventon
Problemet med korta kurser, särskilt om kvalitén haltar och om de flesta går den för att slippa jobba, är att personer med lite kunskap på ett område tror de är experter och svarar tvärsäkert men felaktigt.
Det är långt i från alla på arbetsmarknaden som har rätt till fikapauser på arbetstid, personligen har jag 15 minuters frukost, 30 minuters lunch och 15 minuters eftermiddagsfika, med in och utstämpling för dessa tider.
Det är inte heller reglerat hur mycket paus man har rätt till per timme, detta med 5 eller 3 minuters paus i timmen är en myt.
Jag vet inte om du missfösrtår mig eller väljer att missförstå mig. Tre minuter är inte inskrivet i lagen, men vad som anses vara en rimlig nivå. Arbetsgivaren har alltså inte rätt att neka dig att gå på toa under arbetstid. (Arbetstidslagen 17§.) Arbetstagaren har inte rätt att sitta och blindskita i 20 minuter/timme.
Eftersom det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så organiseras denna tid ofta i form av två fikapauser, där du kan dricka kaffe, snacka lite skit med arbetskamraterna, bli lite uppdaterad av chefen e t c.
Det är inte olagligt att organisera raster på det sätt som beskrivs ovan, men det innebär att det är just rast. Det innebär att du har rätt att spela Pokemon Go under hela din rast. Du står alltså inte till arbetsgivarens förfogande under denna tid.
Du kan sedan när arbetet börjar igen gå på toa på betald arbetstid om du blir nödig.
Vad det gäller kunskapen på arbetsmarknaden anser jag att förhållandet är det omvända, speciellt på småföretag. Arbetstarorganisationerna anordnar gedigna kurser och har fackliga möten (I de flesta avtal på betald arbetstid)
Arbetsgivare på småföretag är enligt min mening ofta skrämmande oinsatta t o m. i de avtal som gäller på deras egna ägandes företag, vilket ibland kan ge facket ett visst omotiverat övertag.