Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 15:53
  #1
Medlem
Jag har ärvt cirka 1.5 miljoner i aktier och fonder för ett antal år sedan. Jag tror inte attt börsen kommer gå upp mycket mer så jag vill sälja. Problemet är att vissa av värdepapperna är närmast antika (inköpta på 70-talet) och det kommer alltså bli billigast att betala schablonskatt på 24% av beloppet om jag säljer av och stoppar ner i bankkontot. Finns det något smart sätt att slippa betala 360 k i skatt? Finns det något stabilt som jag kan köpa så att jag slipper reavinstskatt?
Citera
2017-07-18, 16:45
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Antagligen inte men du kan alltid kolla med någon bank om du kan få flytta aktierna till Inversteringssparkonto eller Kapitalförsäkring utan att det utlöser skatt, vilket visserligen är föga troligt.
Citera
2017-07-18, 16:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Antagligen inte men du kan alltid kolla med någon bank om du kan få flytta aktierna till Inversteringssparkonto eller Kapitalförsäkring utan att det utlöser skatt, vilket visserligen är föga troligt.
Hur är det med guld, fastigheter, utländska valutor etc? Finns det något man kan köpa?
Citera
2017-07-18, 18:28
  #4
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Hur är det med guld, fastigheter, utländska valutor etc? Finns det något man kan köpa?

Klart du kan köpa. Men du måste fortfarande realisera vinsten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback