• 4
  • 5
2017-08-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
I så fall kan man anmäla till Datainspektionen, det är dom som övervakar att inkassobolagen
följer givna regler.
Men nu var det en påminnelse, en sådan skickas i allmänhet inte av ett inkassobolag, det görs oftast av företaget som är fordringsägaren. Fortfarande inget jag kan se som är direkt olagligt, men att försöka tillskansa sig avgifter som är oskäliga eller inte har stöd i regelverket kan i en rättegång innebära att fordringsägaren förlorar rätten till såväl påminnelse- som kravavgifter även om denne konstateras äga rätt till infordrat kapital. Det är rättegång vid civilrätt även här, alltså inget brott som skall beivras.
Citera
2017-08-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men nu var det en påminnelse, en sådan skickas i allmänhet inte av ett inkassobolag, det görs oftast av företaget som är fordringsägaren. Fortfarande inget jag kan se som är direkt olagligt, men att försöka tillskansa sig avgifter som är oskäliga eller inte har stöd i regelverket kan i en rättegång innebära att fordringsägaren förlorar rätten till såväl påminnelse- som kravavgifter även om denne konstateras äga rätt till infordrat kapital. Det är rättegång vid civilrätt även här, alltså inget brott som skall beivras.

Ja exakt, dessa extra avgifter är meningslösa ur deras synvinkel. Jag har tydligt förklarat att jag inte kommer betala frivilligt.. Så dom borde antingen verkställa sitt ''hot'' eller lägga ner helt enkelt.
Citera
2017-08-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenMan
Ja exakt, dessa extra avgifter är meningslösa ur deras synvinkel. Jag har tydligt förklarat att jag inte kommer betala frivilligt.. Så dom borde antingen verkställa sitt ''hot'' eller lägga ner helt enkelt.

Så långt har vi ingen avvikande mening. Att förfara som skett tyder på att de vill undvika en rättslig prövning. Bestridan måste ske om det blir ett ärende hos kronofogden (vilket det inte bör bli), men där behöver ej skäl anges. Viktigast givetvis att göra en detaljrik bestridan om du blir instämd till tingsrätten.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in