2017-07-17, 11:42
Medlem
Tror ni att 2-3 dagar i veckan av stesolid (diazepam) gör en beroende?

Jag har tagit medicinen i flera år och kan om jag vill pausa i månader. Det är dock enda medicinen som faktiskt fungerar bra och hjälper till mot ångest och stress. Även komma ur jobbiga perioder/mönster.

Då medicinen fungerar bra och ökar livskvaliteten generellt sätt undrar jag var gränsen generellt går för att starta ett fysiskt beroende. Jag förstår att alla är olika.

Jag undrar även ifall det spelar roll vilken dos man tar om man aldrig överstiger antalet gånger man tar medicinen. Menar inte extrema doser utan runt 10-20 mg per gång(endast en gång per dag).

Jag vet att halveringstiden är lång och har därför börjat tänka på detta för att undvika ökad dos eller fysiskt beroende. Även kunna ta fördel av de positiva effekter stesoliden ger.

Tacksam för svar.
Citera
2017-07-17, 11:48
Bannlyst
Svårt att bli beroende av stesolid faktiskt. Den är väldigt svag jämfört med många benzo. Du märker inte av någon direkt effekt om du inte har verkliga problem.

Så vill du ta en benso för att få rus, så är stesolid fel. Du kommer heller inte bli beroende i första taget. Jag tog 5mg utan tolerans och kände ingenting. Fyllde på med 40mg och kände heller ingenting. Vaknade dock dagen efter och var bakis.
Citera
2017-07-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebatting
Tror ni att 2-3 dagar i veckan av stesolid (diazepam) gör en beroende?

Jag har tagit medicinen i flera år och kan om jag vill pausa i månader. Det är dock enda medicinen som faktiskt fungerar bra och hjälper till mot ångest och stress. Även komma ur jobbiga perioder/mönster.

Då medicinen fungerar bra och ökar livskvaliteten generellt sätt undrar jag var gränsen generellt går för att starta ett fysiskt beroende. Jag förstår att alla är olika.

Jag undrar även ifall det spelar roll vilken dos man tar om man aldrig överstiger antalet gånger man tar medicinen. Menar inte extrema doser utan runt 10-20 mg per gång(endast en gång per dag).

Jag vet att halveringstiden är lång och har därför börjat tänka på detta för att undvika ökad dos eller fysiskt beroende. Även kunna ta fördel av de positiva effekter stesoliden ger.

Tacksam för svar.
Tycker du verkar kunna hantera det bra.
Citera
2017-07-17, 11:52
Medlem
dreggells avatar
Tjaaaa med tanke på halveringstiden och toleransökningen så kan de va dumt att ta den mer än 1gång i veckan..
Citera
2017-07-17, 11:53
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2017-07-17, 14:40
Medlem
gringofarangens avatar
Det rekommenderas bara att skrivas ut för kortare perioder, du kan bli beroende på 30 dagar, väldigt lömsk medicin. Det lindrar för stunden, men blir värre efter att du slutat, det kan ta flera månader att sluta med skiten om du använt det ett längre tag.
Citera
2017-07-17, 14:48
Medlem
Som tidigare nämnts är halveringstiden lång. Stesolid har också många aktiva metaboliter med ännu längre halveringstid. Några doser i veckan räcker för att du ska ha benso i blodet konstant, vilket är en förutsättning för fysiskt beroende. Var försiktig och se åtminstone till att inte öka dosen eller dosfrekvensen, då är du verkligen påväg åt fel håll.
Citera
2017-07-18, 08:13
Medlem
Högst individuellt faktiskt, men generellt bör du inte ta mer än 1-2ggr/vecka.

Stesolid är den bästa benson att sätta ut men har också längre abstinens hos många. Å andra sidan finns det vissa som aldrig får någon tolerans eller fysiskt beroende alls.

Jag är som du och får inget psykiskt beroende eller sug. Tar aldrig mer än behövligt. Det farliga är om du hamnar i ett tillstånd/sjukdom där du verkligen behöver Stesolid medicinskt flera gånger i veckan. Been there done that. Men vad gör man när man inte tolerar alternativen så som SSRI?

Sätter just nu ut Xanor och det har varit jobbigare än Stesolid (fysiskt då). Fick fysisk abstinens trots låg dosering och inte dagligt bruk men för sömn. Stesolid tog det ca 1 års bruk (ej dagligt) innan jag fick fysiskt beroende. Tog 5 mg.
Senast redigerad av Roxyn 2017-07-18 kl. 08:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in