2017-07-16, 21:47
Medlem
Har haft långvariga sömnproblem pga depression. Den första sömnmedicinen som jag började med var Propavan. Detta var nio år sedan och sedan dess har jag medicinerat med en lång rad olika sömnmediciner. En av biverkningarna som jag direkt fick när jag började med Propavan var att jag blev väldigt täppt i näsan. Det blev i stort sett omöjligt att andas genom näsan. För att råda bot på detta började jag (dumt nog) med nässpray, vilket jag blev beroende av. Lyckades dock sluta med nässprayen efter ett år, men har sedan dess haft problem med kronisk nästäppa. Har än idag svårt att andas genom näsan utan att det känns tungt och mitt luktsinne har försämrats så att jag har mycket svårare att känna av lukter idag än tidigare. För några år sedan gjordes en mindre operation med laser där de brände bort en del av av luftvägarna i näsan, vilket har hjälpt en del så att jag andas lite lättare men jag har fortfarande stora problem.

Under några år medicinerade jag även med en annan sömnmedicin, Mirtazapin. Även av denna medicin blev jag täppt i näsan, dock inte lika mycket som av Propavan. Har sedan dess testat flera andra sömnmediciner som jag däremot inte alls har fått denna biverkning av. Sedan några år medicinerar jag med Valdoxan, och inte heller av denna har jag märkt av denna biverkning.

Någon annan här som har upplevt liknande bieffekter av olika sömnmediciner, såsom Propavan eller Mirtazapin? Vad kan det vara som orsaker denna biverkning? Är det något specifikt ämne i dessa mediciner, som en del personer kan reagera på, som kan ge denna effekt?
Citera
2017-07-16, 22:43
Medlem
blev så när jag tog propavan också. theralen är värre,, 100% täppt hela dagen efter. blev ej så på mirta. helt normalt men har ingen aning varför det blir så.
Citera
2017-07-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWIY
blev så när jag tog propavan också. theralen är värre,, 100% täppt hela dagen efter. blev ej så på mirta. helt normalt men har ingen aning varför det blir så.

Tack för ditt svar!

Då är jag iaf inte ensam om att ha fått den effekten. Står ingenting om nästäppa som biverkning av Propavan i Fass (dock är informationen där om denna medicin väldigt kortfattad av någon anledning). Min dåvarande läkare avfärdade från början helt mina misstankar om att det var Propavan som orsakade nästäppan eftersom det inte stod något om det i Fass...

Theralen har jag aldrig testat. Ser dock att nästäppa nämns som "vanlig biverkning" (mer än 1 av 100) i Fass.

Har du några problem med nästäppa idag? Tar du några mediciner i dagsläget?
Citera
2024-09-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Har haft långvariga sömnproblem pga depression. Den första sömnmedicinen som jag började med var Propavan. Detta var nio år sedan och sedan dess har jag medicinerat med en lång rad olika sömnmediciner. En av biverkningarna som jag direkt fick när jag började med Propavan var att jag blev väldigt täppt i näsan. Det blev i stort sett omöjligt att andas genom näsan. För att råda bot på detta började jag (dumt nog) med nässpray, vilket jag blev beroende av. Lyckades dock sluta med nässprayen efter ett år, men har sedan dess haft problem med kronisk nästäppa. Har än idag svårt att andas genom näsan utan att det känns tungt och mitt luktsinne har försämrats så att jag har mycket svårare att känna av lukter idag än tidigare. För några år sedan gjordes en mindre operation med laser där de brände bort en del av av luftvägarna i näsan, vilket har hjälpt en del så att jag andas lite lättare men jag har fortfarande stora problem.

Under några år medicinerade jag även med en annan sömnmedicin, Mirtazapin. Även av denna medicin blev jag täppt i näsan, dock inte lika mycket som av Propavan. Har sedan dess testat flera andra sömnmediciner som jag däremot inte alls har fått denna biverkning av. Sedan några år medicinerar jag med Valdoxan, och inte heller av denna har jag märkt av denna biverkning.

Någon annan här som har upplevt liknande bieffekter av olika sömnmediciner, såsom Propavan eller Mirtazapin? Vad kan det vara som orsaker denna biverkning? Är det något specifikt ämne i dessa mediciner, som en del personer kan reagera på, som kan ge denna effekt?
Har också fått nästäppa senaste tiden och har grubblat över det.

Är det propavan som ligger bakom det? Skumt...
Citera
2024-09-19, 23:35
Medlem
Bipacksedeln nämner "muntorrhet". De glömde "nästorrhet", öron näsa hals hör ju ihop. Näsan blir torr som Sahara av Propavan, man blir helt igentäppt. Jobbigt och obehagligt.
Citera
2024-09-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Bipacksedeln nämner "muntorrhet". De glömde "nästorrhet", öron näsa hals hör ju ihop. Näsan blir torr som Sahara av Propavan, man blir helt igentäppt. Jobbigt och obehagligt.
finns det andra sömnmedel som inte är beroendeframkallande som alternativ till propavan som inte orsakar nästäppa eller munntorrhet?
Citera
2024-09-23, 23:14
Medlem
Melatonin.
Citera
2024-09-25, 20:48
Medlem
Citat:
Melatonin.
Tar det redan. Värdelös för mig.
Citera
2024-09-25, 23:42
Medlem
Jaha, det var tråkigt. Testat Propavan då? Folk reagerar olika på läkemedel, alla som tar det får inte torr näsa/nästäppa.
Citera
2024-09-26, 16:04
Medlem
Citat:
Jaha, det var tråkigt. Testat Propavan då? Folk reagerar olika på läkemedel, alla som tar det får inte torr näsa/nästäppa.
Det är just propavan jag har. Man blir torr och täppt.
Citera
2024-09-26, 22:39
Medlem
Hade en period på Propavan där jag var helt löjligt täppt och läkaren helt oförstående. Gick över och i efterhand oklart om det var Propavanet. Kan hända jäkligt skumma grejer när det inte står bra till i knoppen. Min favorit-biverkan annars på typ alla ”icke-vanebildande” är ögon som är så torra att man tror man sovit med dem öppna. Men vad jag förstått är slemhinnor inte glada i antihistaminer eller ämnen som binder på samma sätt….but not a dr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in