Har haft långvariga sömnproblem pga depression. Den första sömnmedicinen som jag började med var Propavan. Detta var nio år sedan och sedan dess har jag medicinerat med en lång rad olika sömnmediciner. En av biverkningarna som jag direkt fick när jag började med Propavan var att jag blev väldigt täppt i näsan. Det blev i stort sett omöjligt att andas genom näsan. För att råda bot på detta började jag (dumt nog) med nässpray, vilket jag blev beroende av. Lyckades dock sluta med nässprayen efter ett år, men har sedan dess haft problem med kronisk nästäppa. Har än idag svårt att andas genom näsan utan att det känns tungt och mitt luktsinne har försämrats så att jag har mycket svårare att känna av lukter idag än tidigare. För några år sedan gjordes en mindre operation med laser där de brände bort en del av av luftvägarna i näsan, vilket har hjälpt en del så att jag andas lite lättare men jag har fortfarande stora problem.
Under några år medicinerade jag även med en annan sömnmedicin, Mirtazapin. Även av denna medicin blev jag täppt i näsan, dock inte lika mycket som av Propavan. Har sedan dess testat flera andra sömnmediciner som jag däremot inte alls har fått denna biverkning av. Sedan några år medicinerar jag med Valdoxan, och inte heller av denna har jag märkt av denna biverkning.
Någon annan här som har upplevt liknande bieffekter av olika sömnmediciner, såsom Propavan eller Mirtazapin? Vad kan det vara som orsaker denna biverkning? Är det något specifikt ämne i dessa mediciner, som en del personer kan reagera på, som kan ge denna effekt?
Under några år medicinerade jag även med en annan sömnmedicin, Mirtazapin. Även av denna medicin blev jag täppt i näsan, dock inte lika mycket som av Propavan. Har sedan dess testat flera andra sömnmediciner som jag däremot inte alls har fått denna biverkning av. Sedan några år medicinerar jag med Valdoxan, och inte heller av denna har jag märkt av denna biverkning.
Någon annan här som har upplevt liknande bieffekter av olika sömnmediciner, såsom Propavan eller Mirtazapin? Vad kan det vara som orsaker denna biverkning? Är det något specifikt ämne i dessa mediciner, som en del personer kan reagera på, som kan ge denna effekt?