2017-07-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det har med slumpmässigheten att göra. Om det finns en specifik förutsebar sak som gör att man får gåvan som t.ex. kompensation för ett problem eller om man handlar för 1000:- etc då är det inte slumpmässig och därmed inte lotteri.
Det är när det ges ut slumpmässigt(från mottagarens perspektiv) som det ses som lotteri.

Okej jag förstår, men hypotetiskt sätt skulle jag kunna skicka ut denna "golden ticket" till någon då och då, och skulle det bli problem skulle jag ju helt enkelt kunna säga att den var som en extra gåva till just den kunden då den te.x har gjort mer än en order eller vad det nu än kan vara?

Poppade upp i minnet nu också att när Gekås typ miljonte kund eller vad det nu än var gick igenom kassan så betalade Gekås hela köpet, då var det egentligen en olaglighet?
Citera
2017-07-17, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperstreetfighter
Okej jag förstår, men hypotetiskt sätt skulle jag kunna skicka ut denna "golden ticket" till någon då och då, och skulle det bli problem skulle jag ju helt enkelt kunna säga att den var som en extra gåva till just den kunden då den te.x har gjort mer än en order eller vad det nu än kan vara?

Poppade upp i minnet nu också att när Gekås typ miljonte kund eller vad det nu än var gick igenom kassan så betalade Gekås hela köpet, då var det egentligen en olaglighet?

Precis.

I realiteten är det inget problem. Tänk på hur många det är som gör "gilla inlägget för att vinna" på facebook. Ser dussintalet varje vecka.
Lotteriinspektionen får in så extremt mycket anmälningar ett de ligger ohjälpligt efter så de tvingas prioritera väldigt hårt.

I ditt fall är det dessutom inget som syns utåt(om du inte gör reklam för det) och risken att en kund anmäler om de fått en oväntad "vinst" är nog nära noll.
Citera
2017-07-17, 01:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tack du!

''Gåvoutdelningar
Något som skiljer sig från lotterier och tävlingar
är gåvoutdelningar. För att ses som en
gåvoutdelning ska utdelningen ske enligt vissa
på förhand bestämda principer som inte har
någon som helst koppling till något slumpmoment.
För det fall man redan från början
kan peka ut de personer som kan komma i
fråga för utdelning är kraven på utdelningsprinciperna
uppfyllda.
Exempel på detta är om en butik skickar var
sin present till alla boende i en viss kommun
som är födda ett visst år. Det vill säga att
man kan peka ut vilka som får presenten.
Det är också att se som en gåvoutdelning om
ett företag i marknadsföringssyfte skickar ett
erbjudande som innebär att alla får någonting
av samma värde, exempelvis en rabatt.''

Detta bör ju ge mig svaret egentligen? Bör ju vara fritt fram sålänge jag håller mig till att den skickas ut till exempelvis var 50:ende order dårå.
Sedan är det väl ingen gåva om det krävs en motpresentation dvs. att man måste köpa en chakladkaka för att kunna vinna.
Citera
2017-07-17, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Sedan är det väl ingen gåva om det krävs en motpresentation dvs. att man måste köpa en chakladkaka för att kunna vinna.
Jo det är det väl? Det man köper är ju en chokladkaka, det man får är en chokladkaka + en kostnadsfri gåva.
Citera
2017-07-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Precis.

I realiteten är det inget problem. Tänk på hur många det är som gör "gilla inlägget för att vinna" på facebook. Ser dussintalet varje vecka.
Lotteriinspektionen får in så extremt mycket anmälningar ett de ligger ohjälpligt efter så de tvingas prioritera väldigt hårt.

I ditt fall är det dessutom inget som syns utåt(om du inte gör reklam för det) och risken att en kund anmäler om de fått en oväntad "vinst" är nog nära noll.

Perfekt, tack för hjälpen du!
Citera
2017-07-17, 01:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo det är det väl? Det man köper är ju en chokladkaka, det man får är en chokladkaka + en kostnadsfri gåva.
Nja att få någonting på köpet är inte samma sak som att få något gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in